Bronsdolken

Titel: Bronsdolken
Författare: Michelle Paver
Sidantal: 286
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Gods and Warriors
 
En dag kommer några svarta riddare till grottorna där Hylas bor tillsammans med sin syster och hund. De dödar hunden, men Hylas och systern lyckas fly. Dock inte tillsammans och Hylas måste ge sig av för att hitta henne samtidigt som han flyr från de svarta riddarna. Riddarna är ute efter honom och han har ingen aning om varför. Han får hjälp av sin bästa vän att fly och hamnar snart på en ö där han träffar Pira. En flicka som ska föras till ön där Hylas tidigare levde för att mot sin vilja giftas bort.
 
Michelle Paver är en av de mest välkända författarna bland barn- och ungdomsböcker. De allra flesta som gillar böcker har läst hennes mest hyllade serie Vargbröder. Ja, förutom jag då. Inget ovanligt med det eftersom jag helt verkar undkomma att läsa alla böcker som är hypade. Detta är då alltså första boken jag läste av Michelle Paver!
 
Jag älskar historiska romaner och tyckte absolut att den här lyckades fånga tidsandan väldigt väl. Att jag dessutom läste om denna period i skolan precis samtidigt som jag läste den här boken gjorde det inte direkt sämre. Eftersom jag hade lärt mig mycket om deras tankar och värderingar la jag märke till saker i den här boken som jag annars kanske inte hade tänkt på på samma sätt. Som sagt tycker jag att hon lyckades väldigt bra med att beskriva hur det var på den här tiden.
 
Boken utspelar sig i Grekland under bronsåldern, innan alla de grekiska gudar vi känner till idag kom till. Synen på gudarna tyckte jag också var otroligt väl beskrivet. Gudarna hade en stor del i grekernas liv under den här tiden och man märker det även i boken. De offrar något varenda gång de äter och så. Att det inte var de gudar man redan känner till tyckte jag dessutom var intressant. Om gudarna Michelle skrev om har någon verklig grund eller inte har jag ingen aning om.
 
Det jag la märke till i den här boken var att det fanns en hel del rätt så grafiska scener (heter det så på svenska?). Jag kom på mig själv med att faktiskt känna mig en aning äcklad  och skrämd ibland. Då kunde jag inte låta bli att tänka på de som är yngre än mig och vad de måste tycka. Nu tror ni säkert att jag tyckte synd om dem och så, men nej då, så sympatisk är jag inte. Jag tyckte istället att det var bra faktiskt. Det är så mycket daltande med små barn nu för tiden och jag tyckte det var kul att de faktiskt vågade ha lite mer skrämmande och hemska scener.  Låter som att jag är värsta barnaplågaren.
 
Boken var en aning seg i början, men jag tyckte att den blev bättre när Hylas nådde ön. I slutet var den så pass spännande att jag knappt kunde lägga ifrån mig den. Jag kan bara tänka mig hur mycket jag skulle ha älskat den här boken om jag var några år yngre! Fast det var ändå skönt att det inte utvecklades till värsta kärleksrelationen mellan Hylas och Pira som det alldeles säkert hade gjort om detta var en YA. 
 
Trots att den var spännande och bra kände jag ändå att något fattades för att jag skulle älska den. Kanske är jag helt enkelt bara för gammal (usch,hemska tanke). När andra boken kommer, vilket är om alldeles för lång tid, kommer jag gärna läsa den. Förhoppningsvis blir serien dessutom bara ännu bättre!
 
Om du tycker om historia och inte har något emot "barnböcker" tycker jag att du ska ge den här boken en chans. Det var intressant att läsa om Grekland för 3500 år sedan! Dessutom tyckte jag att den skildrade tidsperioden väldigt väl (låter som att jag faktiskt vet hur det verkligen var...)
 
Bästa med boken: Tiden och platsen där den utspelade sig, och slutet
Sämsta med boken: Att den kanske inte riktigt passade min åldersgrupp och var lite seg i början.
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Ebba

Låter ganska intressant ändå, har inte heller läst någonting av Paver!

2012-11-14 @ 19:37:49
URL: http://iceandfire.blogg.se
Postat av: andréa

Hej! Jag tipsar gärna om en bok i din julkalender. Nevermore, The Time Traveller's Wife, Daughter of Smoke and Bone eller The Golden Compass, kanske? Föredrar du någon särskild av dem? (:

2012-11-18 @ 18:56:17
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Frida

SVAR: Hej! Alltså jag har ingen aning om vilken bok jag skulle rekommendera då inom Urban Fantasy för det är verkligen ett för stort ämne! Det som jag tänker på just nu är "Medeltidsböcker". Då kan jag rekommendera Poison Study och Robin Hood! :)

2012-11-18 @ 19:41:03
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Petra

sv: Åh, tack till dig som gör dem bra! ;)

2012-11-19 @ 16:23:40
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0