Jorden runt: Flyga Drake

Titel: Flyga Drake
Författare: Khaled Hosseini
Sidantal: 352
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Kite Runner
 
Amir och Hassan växer tillsammans upp i Kabul i Afghanistan. Hassan bor tillsammans med sin far hos Amirs familj och de som deras tjänare. De passar upp på Amir och hans far. Amir är pashtun och Hassan hazar och det gör att de inte riktigt lever på samma villkor. Trots detta är Amir och Hassan vänner, i alla fall när ingen annan ser. Det är nämligen inte fint för en pashtun att umgås med en hazar. Hassan är den mest lojala vän man kan ha och han står alltid upp för Amir. När det gäller gör Amir dock inte samma sak för Hassan och det får förödande konsekvenser.
 
Den största anledningen till att jag hade lite svårt för den här boken var nog att jag inte riktigt läste den vid rätt tidpunkt. Kanske jag inte ens läste den under rätt tid i livet. Det här är en vuxenbok och ska jag vara ärlig älskar jag inte vuxenböcker. De har oftast lite långsammare takt och jag är bara lite smått allergisk mot dem. Skolan tvingade mig att läsa den här och samtidigt som jag är glad att ha läst den önskade jag att det kanske hade kunnat ske senare i livet då jag hade kunnat relatera bättre till saker som sker.
 
De första 100 sidorna och slutet är det jag tycker mest om i den här boken. Början var bra för att jag då kunde relatera till det som Amir gick igenom. Amir åldrades sedan under bokens gång och jag kunde inte riktigt relatera till giftermål och liknande. Dessutom hade Hassan en större plats i början av boken och han var min favoritkaraktär. Hassan är otroligt osjälvisk och han har ett otroligt gott hjärta. Han gör aldrig något för att skada någon som tidigare inte har skadat honom. Dessutom skulle han göra precis vad som helst för Amir.
 
Något som gör karaktärerna otroligt trovärdiga är att de inte är antingen svarta eller vita, åtminstone inte de flesta. Det finns inte någon som bara är ond eller god. Eller egentligen skulle jag nog vilja säga att det finns en som nästan helt igenom är god och en som är nästan helt igenom ond, men det finns trots allt den sortens människor också. Alla karaktärer kändes alltså väldigt trovärdiga och tredimensionella och det visar att Hosseini är en väldigt skicklig författare.
 
Amir är den som jag har svårast för, samtidigt som jag förstår och tycker om honom lite. Förstår ni nu vad jag menar med trovärdiga? Han älskar att skriva och läsa och för det älskar jag honom. Tyvärr har han så himla många sidor som jag inte gillar. Han står aldrig upp för varken sig själv eller sina vänner, han är självisk och han gör otroligt många dumma val. Flera gånger under bokens gång gör hans val mig frustrerad, men ändå inte på ett dåligt sätt. Om karaktären gör mig frustrerad på ett dåligt sätt betyder det att karaktären bara är rent idiotiskt utan anledning. Så är det inte med Amir. Man förstår precis varför han gör som han gör, men det gör mig ändå frusterad. Jag vill bara kliva in i boken och skaka om honom. Det värsta är att han inte verkar förstå att han gör fel heller.
 
Boken blir tyvärr seg i mitten. Jag har svårt att relatera och jag skulle kunna stryka en hel del som inte hade behövt vara med. Anledningen till det är kanske att det inte sker så mycket karaktärsutveckling. Allt som hänt, och som jag inte kan gå in på, ligger bara begravt och Amir fortsätter leva sitt liv utan att reflektera särskilt mycket över det. Det är först ganska långt mot slutet som han börjar förstå sina fel och faktiskt i alla fall försöker rätta till dem. I Amirs fall överväger tyvärr de dåliga karaktärsdragen de bra och det kan vara en bidragande faktor till varför jag blir lite uttråkad under bokens gång. Jag är liksom inte särskilt intresserad av vad som händer honom.
 
Som jag nämnde tidigare är den här boken oerhört välskriven. Vissa saker som nämns i början av boken kommer tillbaka senare för att spela en stor roll. Hosseini gör även att man förstår hur vissa personer känner sig bara genom små enkla saker som händer. Det kan vara bjällror som låter och sådant. Karaktärer som är med i boken har även en viktigare roll att spela senare. Ingen karaktär känns överflödig.
 
Det är några scener i den här boken som är riktigt obehagliga och där det knöt sig i magen under tiden man läste dem. Några av de scenerna kommer leva kvar länge i mitt minne. Det kommer även boken göra. För även om jag inte älskade den så lärde jag mig mycket om Afghanistan, folket som lever där och kriget. Den var välskriven även om den var lite väl seg ibland. Hade jag inte läst den vid fel tid hade jag nog dessutom tyckt om den mer. Att jag var tvungen att stanna upp efter varje kapitel för att föra loggbok gjorde inte det hela bättre.
 
Om ni letar efter en bra verklighetsskildring som verkligen berör och känns trovärdig tycker jag att ni ska satsa på den här boken! Eller så väntar ni tills ni blir äldre och kanske kan uppskatta den ännu mer.
 
Bästa med boken: Att karaktärerna kändes så verkliga och att den var otroligt välskriven. Boken har även ett fint budskap.
Sämsta med boken: Att mittenpartiet kändes en aning för långt.
 
/Anna(:
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh, så du har fått läst den nu! MOT 'TUSEN STRÅLANDE SOLAR'. Vill verkligen läsa den här boken, och jag tror charmen med Hosseinis böcker är just att de är så verkliga :) 'Tusen strålande solar' är ju historisk, till exempel, och talar om hur det var att leva som Kvinna under Afghan-kriget - som är aktuellt än idag. Talibanerna, Islam, 70-90-talet... det är så spännande att se hur det såg ut under den perioden för en del människor :D Även om det är väldigt hemskt och ett svårt ämne.

2012-10-14 @ 20:31:42
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Julia

åh! den vill jag läsa. Men jag säger som du, är inte sådär jätte förjust i vuxenböcker, dom känns ju så vuxna xD

Svar: Ja, den var bra, men eftersom det var en vuxenbok hade den nog passat mig bättre som vuxen. Dessutom kan ju vuxenböcker bli lite sega ibland..
bookshelf

2012-10-16 @ 20:05:32
URL: http://loobook.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0