Ungdomslitteratur i skolan?

"Ungdomslitteratur" och "skolan". Tycker ni att ni ofta hör de två orden tillsammans i en positiv mening? Det tycker i alla fall inte jag. Under min dag av bloggstafetten ska jag nämligen diskutera ungdomslitteraturen i skolan. Existerar den ens? 
 
 
Först och främst kommer jag utgå ifrån mina egna upplevelser (vilket kanske inte är så konstigt), eftersom jag inte vet hur ni har det där ute, ni kanske får läsa hur mycket ungdomslitteratur som helst i skolan. Grattis till er i så fall! Ta vara på det. I skolan där jag går läser vi nämligen uteslutande vuxenlitteratur och speciellt klassiker. Just klassiker i skolvärlden är jag lite kluven till. Jag anser att det på ett sätt är viktigt att läsa klassiker för att bli mer allmänbildad, men klarar de som är ovana vid att läsa av att läsa klassiker och hur ska man i så fall tänka när man väljer klassiker till sina klasser?
 
Som ni kanske vet har vi i år först fått läsa "Främlingen" av Albert Camus. En mycket filosofisk bok, men den var i alla fall rätt kort och de flesta läste ut den. Sedan fick vi "Brott och straff" av Fjodor Dostojevskij (som jag har 20 sidor kvar i när jag skriver det här! HEJA MIG). Jag kan sätta mina Pirates-filmer på att de flesta av er i alla fall har hört om den, och speciellt hur GIGANTISKT tjock den är. 630 sidor för att vara exakt. Det finns inte någon i min klass som är exalterad över den här boken. INGEN. Faktiskt så har det varit den här terminens största pest bland alla. Vi kan inte relatera till den här boken för fem öre, den är tjock, långtråkig och dessutom gammal. Hur kan man förvänta sig att ungdomar ska bli intresserade av att läsa om det här är de böckerna man får läsa och de böcker man som ovan läsare sedan kommer förknippa med läsning i resten av sitt liv?
 
Ungdomsböcker däremot är ofta inte alls lika långsamma som vuxenböcker och klassiker. Dessutom kan ungdomar ofta relatera till karaktärerna i ungdomsböcker eftersom de är i samma ålder och ofta också lider av liknande problem som t.ex. den första kärleken, svartsjuka och kompisproblem. Det är nog inte lika många i min klass som känner att de kan relatera till Raskolnikov som precis mördat en pantlånerska och nu går runt och yrar i Ryssland. Jag säger inte att klassiker är något dåligt, men kanske borde man inte läsa dem i svenskan under gymnasiet. Vi är ändå 18 år gamla, men kanske är de flesta inte tillräckligt gamla för klassiker. I litteraturkursen som jag läser just nu, där tycker jag mer att man kan förvänta sig att behöva läsa klassiker. Svenskakursen borde istället alltid försöka handla om att uppmuntra ungdomar till läsningen istället för att kväva deras lust med böcker som man hellre tänder en brasa med. Det finns många ungdomsböcker där man kan diskutera moral och andra djupa ämnen, det är inte bara vuxenböcker och klassiker som har patent på det. Vad beror då det här på? Min teori är att de flesta lärare idag inte orkar hänga med och läsa den nya ungdomslitteraturen, men om jag har fel får ni gärna säga det.
 
 Sedan finns det ju de lärare som faktiskt tar in ungdomslitteratur i undervisningen, men på något sätt verkar det också ofta misslyckas. Jag har sett några klasser som har läst "Gilla hata horan" och nu är detta bara min åsikt, men jag tyckte istället att den boken var alldeles för enkel för en gymnasieklass och avslöjade budskapet alldeles för tydligt. Något mellanting hade varit bättre. Inte "Brott och straff" men inte heller "Gilla hata horan" som mer passar en högstadieklass. 
 
Eftersom jag redan skrivit så långt behöver vi kanske inte heller gå in på det faktum att vi inte läst en enda bok av en kvinnlig författare under de tre år som jag läst svenska på gymnasiet...
 
Här kommer en lista på de böcker jag läst i svenskan under gymnasiet:
1. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö - Håkan Nesser (faktiskt en ungdomsbok och bästa boken vi läst i svenskan!)
2. Flyga drake- Khaled Hosseini
3. Främlingen- Albert Camus
4. Brott och straff - Fjodor Dostojevskij
5. Förvandlingen- Franz Kafka
 
Som ni ser har vi läst mycket filosofiska böcker och som sagt inte NÅGOT av en kvinna. Det är deprimerande. 
 
Vad har ni själva läst i skolan? Håller ni med mig om det jag precis sagt?
 
Applåd och en pepparkaka till er om ni orkade läsa allt det här!
 
Personen som håller i stafetten imorgon är Daniella och Rebecca
 
/Anna(:
 
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Nu går jag bara första året, så jag har nog inte lika mycket erfarenhet som dig men i högstadiet läste vi August Strindberg (skittråkigt och precis som med din Brott och straff så höll hela klassen på att starta en egen brasa..) På engelskan i nian fick vi faktiskt välja valfritt och då fick jag läsa Anna and the french kiss, vilket var superbra! Då var klassen också mer engagerad och ville läsa eftersom dem hade fått valt själv. Nu i ettan har hälften (jag) fått läsa någon jättekonstig klassiker på engelskan som handlar om någon gammal gubbe som ska försöka gifta sig med en ung tjej eller liknande. Andra hälften har fått läsa en lättare bok som jag tyvärr inte vet handlingen på. Men då är vi här igen, det finns absolut inget intresse ifrån ungdomarnas sida och därför blir uppgiften oftast inte bra.. Jag håller med dig helt och hållet och önskar att se förändring på detta! Nu när ungdomar dessutom läser mindre och mindre kanske det bara är ännu dummare att lärare kväver deras läslust i skolan genom att tvinga igenom dem tjocka tråkiga böcker, hur ska dem få reda på att läsning är kul? Nej, jag håller med dig och tycker att detta är en viktig fråga.

Julmust och pepparkaka till dig om du orkar läsa denna kommentar! :)

2013-12-05 @ 07:43:36
URL: http://recenzion.blogg.se
Postat av: Moa

Nu går jag bara första året, så jag har nog inte lika mycket erfarenhet som dig men i högstadiet läste vi August Strindberg (skittråkigt och precis som med din Brott och straff så höll hela klassen på att starta en egen brasa..) På engelskan i nian fick vi faktiskt välja valfritt och då fick jag läsa Anna and the french kiss, vilket var superbra! Då var klassen också mer engagerad och ville läsa eftersom dem hade fått valt själv. Nu i ettan har hälften (jag) fått läsa någon jättekonstig klassiker på engelskan som handlar om någon gammal gubbe som ska försöka gifta sig med en ung tjej eller liknande. Andra hälften har fått läsa en lättare bok som jag tyvärr inte vet handlingen på. Men då är vi här igen, det finns absolut inget intresse ifrån ungdomarnas sida och därför blir uppgiften oftast inte bra.. Jag håller med dig helt och hållet och önskar att se förändring på detta! Nu när ungdomar dessutom läser mindre och mindre kanske det bara är ännu dummare att lärare kväver deras läslust i skolan genom att tvinga igenom dem tjocka tråkiga böcker, hur ska dem få reda på att läsning är kul? Nej, jag håller med dig och tycker att detta är en viktig fråga.

Julmust och pepparkaka till dig om du orkar läsa denna kommentar! :)

2013-12-05 @ 07:43:41
URL: http://recenzion.blogg.se
Postat av: Moa

Nu går jag bara första året, så jag har nog inte lika mycket erfarenhet som dig men i högstadiet läste vi August Strindberg (skittråkigt och precis som med din Brott och straff så höll hela klassen på att starta en egen brasa..) På engelskan i nian fick vi faktiskt välja valfritt och då fick jag läsa Anna and the french kiss, vilket var superbra! Då var klassen också mer engagerad och ville läsa eftersom dem hade fått valt själv. Nu i ettan har hälften (jag) fått läsa någon jättekonstig klassiker på engelskan som handlar om någon gammal gubbe som ska försöka gifta sig med en ung tjej eller liknande. Andra hälften har fått läsa en lättare bok som jag tyvärr inte vet handlingen på. Men då är vi här igen, det finns absolut inget intresse ifrån ungdomarnas sida och därför blir uppgiften oftast inte bra.. Jag håller med dig helt och hållet och önskar att se förändring på detta! Nu när ungdomar dessutom läser mindre och mindre kanske det bara är ännu dummare att lärare kväver deras läslust i skolan genom att tvinga igenom dem tjocka tråkiga böcker, hur ska dem få reda på att läsning är kul? Nej, jag håller med dig och tycker att detta är en viktig fråga.

Julmust och pepparkaka till dig om du orkar läsa denna kommentar! :)

Svar: Åh, August Strindberg känns som om jättemånga får läsa och hans böcker verkar sega. Jag har också fått välja en hel del gånger på engelskan vad jag ska läsa och det är så nice när man får göra det. SÅ har det dock inte varit på ett år nu, men.
Är det Lolita du läser på engelskan?

Visst är det viktigt att speciellt nu när alla läser så lite att man då läser ROLIGA böcker!

Tack för Julmusten och pepparkakan! ^^
bookshelf

2013-12-05 @ 07:43:43
URL: http://recenzion.blogg.se
Postat av: andréa

Jo men gud, så jag håller med! Läser två litteraturkurser (en på engelska och en på svenska) så vi har läst jag vet inte hur många böcker, men den enda ungdomsbok jag kan minnas att vi läst är Pojkarna av Jessica Schiefauer. Och så hade vi faktiskt en kurs om Harry Potter i ettan! Klassen var bland annat indelad i elevhem och tävlade mot varandra i en massa olika utmaningar och det var allvarligt talat nog det roligaste jag fått göra i hela gymnasiet.

2013-12-05 @ 07:45:47
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Sofies bokblogg

Tack för ditt inlägg och heja heja dig! Visst har klassiker något att medföra, de har ju trots allt blivit klassiker av en anledning, men att sätta 630 sidor i en ovan läsares händer är ungefär det samma som att minska läslusten ännu mer? Håller definitivt med dig om att det borde in mer UNGDOMSlitteratur till UNGDOMAR i gymnasiet. Vore kul om du kunde lämna denna text till någon rektor eller annan ansvarig, kanske?
En annan sak, väldigt intressant det här med könsfördelningen mellan författarna ni läst. Eller förresten, det är ju ingen fördelning alls. Bara killar.
Tack för ett väldigt intressant inlägg!

Svar: Vad kul att du gillade mitt inlägg också! Och jag håller med dig om at det är väldigt intressant det här med att vi inte läst några kvinnliga författare!
bookshelf

2013-12-05 @ 11:43:55
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Sofies bokblogg

Så bra att jag skrev en egen fortsättning med egna tankar på min egen blogg. Inlägget kommer upp 9/12, kolla gärna in det! :)

2013-12-05 @ 12:22:09
URL: http://filo-sofie.blogspot.com
Postat av: Mrs Andie

Jag känner igen mig i det du skriver även om det är över 12 år sedan jag tog studenten. Vi fick dock läsa en Selma Lagerlöf bok så det var inte helt avsaknad på kvinnlig författare men i alla fall. Jag tycker precis som du att svenskan ska uppmuntra till läsandet istället för att kväva lusten. För det var i alla fall så när jag gick i skolan att man hade ett ton läxor och ingen av dem var speciellt rolig att göra. Hade vi fått läsa en ungdomsbok så kanske man hade sett fram emot läxläsningen mer. Bra skrivet inlägg förövrigt.

Svar: Det är ju nästan lite hemskt att du känner igen dig med tanke på att du tog studenten för mer än 12 år sedan. Då betyder det ju att det inte har förändrats något på den tiden!
Och det är så hemskt att läsningen ska bli som en "läxa" som man inte vill göra. Om man själv fick välja bok att läsa skulle det bli mycket roligare.
bookshelf

2013-12-05 @ 13:25:43
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Therése

Intressanta tankar! Känns grymt att sätta Brott och straff i händerna på en gymnasieklass. Jag har ännubinte känt mig mogen för den och jag är 28. Jag tror att om vi ska vända trenden med sjunkande läsförståelse måste vi anpassa litteraturen så man orkar igenom den. Finns ju inget mer skrämmande än en tjock bok man inte förstår!

Svar: Jag håller med om att det är grymt att sätta Brott och straff i händerna på en gymnasieklass! Och jag håller med om att vi verkligen måste förändra det man läser i skolan!
bookshelf

2013-12-05 @ 15:07:49
URL: http://kattugglan.blogspot.se
Postat av: Elina

Under gymnasier fick jag läsa fem böcker. Extremt hög och otroligt nära (visst heter den så), Det fattas en tärning, Flickan som älskade tom gordon, Frankenstein och Doktor glas. Två klassiker och som ingen gillade alltså!

2013-12-05 @ 17:09:57
URL: http://marklarsbooks.blogg.se/
Postat av: Frida

Väldigt bra och tänkvärt inlägg!

Det är så tråkigt att böckerna man tvingas läsa i skolan gör så att de som inte läser eller bara läser lite får ännu mindre lust att göra det. Man borde öka läslusten, inte tvärtom. Jag hade också blivit helt knäckt om jag fått Brott och Straff i händerna och då läser jag ändå väldigt mycket. Jag tycker att man som elev borde få fler böcker att välja bland. Då är sannolikheten större att fler hittar något de är intresserade av. I trean fick vi på engelskan en lång lista på klassiker som vi kunde välja bland och det blev genast mycket roligare än att bara få en bok i handen. Bara att ha ett val känns så himla bra.

Tycker också att det är så otroligt tråkigt att det verkar vara så viktigt att läsa klassiker och "svårare litteratur" i skolan. Att ungdomsböcker ses som något lite negativt och lätt. Jag fick själv höra att jag borde utmana mig själv mer och läsa svårare böcker, men om jag inte vill det då? Är det inte bättre att jag läser ungdomsböcker än att jag inte läser alls..?

2013-12-05 @ 19:32:21
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: jana

I gymnasiet har jag tack och lov inte blivit påtvingad en ändå bok utan vi har själva fått välja. i Svenska A fick vi välja precis vad vi ville och i svenska B fick vi en lista med klassiker där vi fick välja någon, detta var dock bara om man ville ha högre betyg än G. I engelska A fick vi också välja helt fritt , i engelska B var det en klassiker som gällde (att läsa klassiker på eng hade många väldigt svårt med...) och i engelska c fick vi en lista med moderna klassiker att välja bland. man har iaf alltid haft något att välja mellan.

jag håller definitivt med om att ungdomslitteraturen har dålig status! När vi fick välja böcker helt själva var det nästan bara jag som valde ungdomsbok...

Svar: Vad skönt att du verkade få välja så mycket under tiden du gick i gymnasiet! Jag har fått välja en del, men inte alls så mycket som du :)
bookshelf

2013-12-06 @ 18:58:31
URL: http://www.janasbokhylla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0