LOTR-läsning: vecka 1

Har ni lyckats nå till kapitel sex idag även om ni inte fick en hel vecka på er? Till min stora förvåning hann faktiskt jag! Det är alltså dags för den första söndagen med frågor och ledtrådar. Eftersom jag ger ledtrådar enligt den svenska boken så är det bäst att ni läser boken på svenska om ni ska följa mina ledtrådar. Ni ska alltså inte ha både mina och Emelies ledtrådar. Dock ska ni svara på frågorna på båda våra bloggar eftersom ni får fler poäng då (YAY!).
 
Jag vet att det finns två utgåvor av Sagan om ringen på svenska. Först finns det den gamla översättningen och sedan finns det även den nya som gavs ut 2005 eller något. Den som gavs ut 2005 är den jag läser, men jag kommer ändå ta hänsyn till att det inte alltid är likadant mellan de olika utgåvorna. Därför har jag lånat hem en gammal utgåva från biblioteket så jag är säker på att ni får rätt antal poäng och rätt ledtråd. Ni behöver alltså inte oroa er, jag har allt under kontroll. Om ni läser böckerna på engelska får ni självklart svara det engelska svaret här också.
 
TÄVLINGSFRÅGOR:
Fråga 1: Hur såg det skaft/handtag till kniven ut som Merry och Pippin använde sig av för att skära sig loss när de flydde från orkerna den sista gången?
 
Fråga 2: Vad kallas den Gyllene hallen/Guldhallen med ett annat namn?
 
 
TYVÄRR ÄR INTE MIN LEDTRÅD LIKA AWESOME SOM EMELIES LEDTRÅD. Jag kom aldrig på tanken att skriva värsta lilla dikten. Kanske ska jag skriva en SONETT tills nästa vecka?
 
Här är i alla fall min usla ledtråd:
 
Sista bokstaven i tredje kapitlet.
 
 
Hoppas ni lyckas läsa färdigt även nästa gång! Då är det heller inte lika många sidor.
 
Förresten tänkte jag bara säga lite vad jag tycker så här långt (det får ni också om ni vill). Faktiskt måste jag erkänna att jag är förvånad! Jag tycker att den här boken är himla mycket bättre än den första. Första var lite seg och det var alldeles för mycket beskrivningar som jag inte kunde se framför mig. I den här boken är det som att allt det har försvunnit spårlöst. Jag har inte alls särskilt svårt för beskrivningarna och på kvällen har jag nästan svårt att lägga ner den. Det tar fortfarande lång tid att läsa, men jag känner mig inte alls lika tvingad att läsa denna gång. Hoppas bara att det håller i sig.  Dessutom tycker jag att det händer mer i den här.
 
Vad tycker ni än så länge? 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tycker också att den här är mycket bättre än första boken! Speciellt kapitlena efter Merry och Pippin med enterna, när Legolas, Aragorn och Gimli söker efter dem, träffar Rohanryttarna o.s.v. Jag är förvånad! Jag förvånade också mig själv med att hinna klart med kapitlena med en dags marginal. jag tycker faktiskt mycket mer om De två tornen än Sagan om ringen hittills! Det ska bli så kul att fortsätta :D

2013-01-06 @ 22:49:06
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Anna

Och så svar på frågorna ja ;)
Skaftet på kniven var formad som ett hånleende "vidundershuvud" med skelande ögon. Och Guldhallen kallades också för Meduseld. :)

2013-01-06 @ 22:54:18
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Nilmas Bokhylla

Vad hände med förra veckans läsning?

Svar: Jadu xD
bookshelf

2013-01-17 @ 19:52:55
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0