The Duff

Titel: The Duff
Författare: Kody Keplinger
Sidantal: 280
Betyg: 9/10
Originalspråk: Engelska
Serie: -
 
Bianca har en del problem i sitt liv, hennes mamma är aldrig hemma längre och när hon skickar skilsmässopapper hem till Biancas pappa bryter helvetet lös. Bianca försöker hantera allt som händer i hennes liv och det är då hon hamnar hos sin arbetspartner i skolan - Welsey. Bianca avskyr Wesley till en början eftersom han inte är något annat än en player. Ju mer hon lär känna honom märker hon dock att hon har fel.
 
Den här boken hade jag hört mycket om innan jag började läsa den och det gav mig såklart höga förhoppningar. Jag läste den i slutet av året i hopp om att få  uppleva den där "Anna and the French Kiss"- känslan som jag upplevt ungefär ett år tidigare.  Till en början gick boken dock helt åt andra hållet och jag fick istället vibbar av "Fifty Shades of Grey" (som jag faktiskt hade läst bara någon vecka tidigare och inte gillat). Jag var rädd att "Fifty Shades of Grey"-känslan skulle förstöra hela boken, men som tur var försvann det hela efter några sidor och jag blev faktiskt förvånad över den här boken. 
 
Det som gjorde att jag till en början inte gillade den var för att de svor så himla mycket och använde sådana uttryck som Ana gjorde i "Fifty Shades of Grey". Som ni förstår var jag fortfarande lite skadad efter den boken och var orolig att jag aldrig mer skulle bli återställd. Dessutom tyckte jag att boken var alldeles för ytlig och klyschig till en början. Klyschigheten fortsätter dock genom hela boken, men jag måste säga att det inte var på ett dåligt sätt. Redan när man läste första sidan visste man hur det skulle sluta, men det gjorde inte mig särskilt mycket vid den tidpunkt då jag läste boken.
 
Att boken visade sig vara så mörk var något som faktiskt förvånade mig. Den var inte mörk som i supermörk och hemsk med personer som skär sig och sådant, men jag kände mig ändå lite obehaglig till mods i början. Bianca använder ju Wesley till en början bara för att fly från sina känslor och det som är jobbigt i hennes liv. Det var just den här delen som fick mig intresserad och verkligen talade till mig. Jag älskade att de flydde från något och de olika sätten man kan göra det på och så vidare. Det var det som verkligen gjorde den här boken speciell och omöjlig att lägga ifrån sig. 
 
Karaktärerna är väldigt bra och även om Wesley är en aning klyschig så tycker jag ändå att han har en egen personlighet. Bianca är en väldigt stark karaktär och det tyckte jag också om. Sedan var hon ju en aning irriterande ibland, men vilken karaktär är inte det?
 
Boken var otroligt lättläst och jag läste ut den på bara några dagar (snabbt för att vara mig). När jag väl plockade upp den kunde jag omöjligt sluta läsa och jag måste erkänna att jag faktiskt fick lite "Anna and the French Kiss"-feelings. Den nådde inte samma standard som "Anna", men den var trots det riktigt bra. Klyschig som jag nog nämnt hundra gånger, men om man känner att man kan se förbi det så är den här boken faktiskt riktigt bra och jag läser gärna något mer av Keplinger. Hon gjorde mig inte besviken!
 
Bästa med boken: Att den var både lite mörk och ljus samtidigt
Sämsta med boken: Att den var lite väl förutsägbar
Passar för: Er som söker en härlig och lättsam contemporary
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: brother from another mother

ja för en contemporary vet man ju vad det är...

Svar: Ursäkta, men tänker mig inte alltid på att alla inte vet vad det är eftersom många inom bokbloggarvärlden slänger sig med de termerna :) En contemporary är en bok som utspelar sig i den vanliga världen utan några som helst övernaturliga inslag. Contemporary handlar om vardagliga saker, som kärlek och sånt :) Det finns också mörk contemporary och då tar böckerna upp lite mörkare och hemskare händelser :) Men det är liksom böcker som handlar om helt vanliga saker skulle man kunna säga.Hoppas du förstod! :D
bookshelf

2013-03-15 @ 20:27:49
Postat av: brother from another mother

Jaaaaaaahaaa, okeeej, var det deeet som var en contemporary! Åååhh, då förstår jag! Tack för ett snabbt och tydligt svar, såå tacksam! :DDDD

2013-03-16 @ 21:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0