Den store Gatsby

 
Titel: Den store Gatsby
Författare: F Scott Fitzgerald
Betyg: 4/10
Sidantal: 207
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Great Gatsby
 
Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen man som ger storslagna fester, oftast utan att själv visa sig. Grannens namn är Jay Gatsby. (Text från Bokus hemsida).
 
 
 
 
 
 
Det här är absolut inte en av mina favoritklassiker (låter som att jag har många favoritklassiker vilket jag inte har). Så nu var det sagt. Första delen av boken läste jag på engelska för skolan, men jag tyckte att den var så himla jobbig att läsa på engelska att jag halvvägs igenom började läsa den på svenska istället. Det hjälpte dock inte direkt för att göra förbättra min uppfattning. 
 
Det som jag tycker är mest intressant med den här boken är karaktärerna. Ingen av dem är direkt skapta för att man ska tycka om dem och det gör den här boken originell, det brukar åtminstone finnas några älskvärda karaktärer i de flesta böcker.
 
Tyvärr tyckte jag att den här boken var alldeles för långsam och jag störde mig på alla de symboler och budskap som jag inte förstod. Jag förstod liksom att hela boken egentligen var smockfull av symboler och budskap, och jag kunde plocka ut vilka grejer som skulle vara symboler, men jag förstod inte direkt vad de betydde. Det gjorde att boken blev ganska platt för mig eftersom jag bara fick ytan och inte förstod djupet. 
 
Om ni känner att ni är intresserade på den här (eller om ni vill se filmen) kanske ni ska ge boken en chans. Det finns många som gillar den, men jag är inte en av dem. Jag hatade den inte, men jag tyckte inte heller om den.
 
Bästa med boken: Det var originellt med så många karaktärer som man inte tyckte om.
Sämsta med boken: Den var rätt långsam och jag förstod inte budskapet med den.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag var faktiskt positivt överraskad av den här när jag läste den :) Men sedan har jag ju inte tvingats traggla den till skolan heller ;)

2014-02-10 @ 21:26:26
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Anna - Boktycke

Enligt Emelie så fyller du år idag så stort grattis Anna!

Svar: Emelie har rätt! Tack så himla mycket, Anna! :D
bookshelf

2014-02-12 @ 20:39:46
URL: http://boktycke.se
Postat av: Amelie

Svar: Gud, ja. Jag har sett alla avsnitt 4 gånger vardera, hehe. Kom i en sådan fas när jag typ andades Sherlock i två veckor och såg om alla avsnitt om och om igen... Ja, det är sååå bra! Tack för att du varit delaktig i att jag började kolla på det, haha!

2014-02-12 @ 20:43:14
URL: http://www.ameliesboktips.blogg.se
Postat av: Man

MEN ÅH. SÅG KOMMENTAREN OVAN: SUPERGRATTTTTIIIS INNAN DET BLIVIT EN NY DAG!!!!!!! :-)

Svar: TAAACK, MAN! :D <3 DU LYCKADES VERKLIGEN ATT I SISTA MINUTEN GRATTA MIG! ;)
bookshelf

2014-02-12 @ 23:57:56
URL: http://bokskadad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0