The Mythology of Supernatural

Titel: The Mythology of Supernatural
Författare: Nathan Robert Brown
Sidantal: 266
Betyg: 8/10
Originalspråk: Engelska
Serie: Nej
 
Älskar du TV-serien Supernatural, och har sett åtminstone upp till de första avsnitten på säsong sex? Älskar du alla sorters mytologi - och speciellt den blandning som används i Supernatural - och vill lära dig mer? Då är den här boken som gjord för dig!
 
När jag fick den här boken som en överraskning i julklapp så trodde jag först att den skulle berätta om mytologin i Supernatural. Eftersom jag är ett stort fan av TV-serien och redan kan ungefär allt viktigt som finns att veta om mytologin, så exalterade inte det mig särskilt mycket. Men jag hade fel! Den här boken berättar istället om den verkliga mytologi som serien är baserad på. Och det exalterade mig däremot något enormt! I den här boken får man bland annat reda på det som står om änglarna i bibeln och andra gamla texter, och sedan jämförs det med hur änglarna används i Supernaturals mytologi.
 
Som ni kanske förstår så är den här boken non-fiction/facklitteratur. Facklitteratur har en tendens att skrämma mig lite, mest på grund av att den ofta är lite mer trög- och svårläst. Jag hade inga sådana problem med den här boken. Det lite mer formella språket (som fortfarande är väldigt lätt att förstå) blandas med citat från Supernatural, och ibland skriver författaren även på det sätt de pratar på i Supernatural. Jag gillade den blandningen! Genom att göra på det sättet lyckades författaren hela tiden behålla mitt intresse, eftersom den innehöll intressant och lättillgänglig fakta, samtidigt som den gav mig trevliga Supernatural-citat.
 
 Det enda egentliga problemet jag hade med den här boken var ibland längden på de olika underkapitlen. För det mesta var de lagom långa och man fick tillräckligt mycket information för att man skulle känna sig nöjd och för att det inte skulle kännas långrandigt. Ibland hände det dock att han svävade iväg och berättade om saker som egentligen inte hade så mycket att göra med det som han hade tänkt diskutera i det kapitlet, och ibland var det raka motsatsen. Då fick jag istället alldeles för lite information om ett ämne som jag gärna hade velat veta mer om. Men över lag var balansen rätt bra.
 
En annan sak som jag saknade var bilder. Ibland beskrev författaren vissa sigill, och då hade det varit trevligt att få en bild av det, istället för en skriftlig beskrivning. 
 
Och alltså, jag måste bara visa er dedikationen i början av boken för den är så underbar: This book is dedicated to the legendary 1967 Chevy Impala 327 V-8 four-barrel – the only car with enough awesome to be driven into an Apocalypse by Dean Winchester.
 
Som sagt, om ni gillar/älskar Supernatural och mytologi så rekommenderar jag garanterat den här boken! Jag lärde mig otroligt mycket intressanta saker, och jag skulle väldigt gärna läsa en uppföljare som behandlar mytologin i de senare säsongerna. 
 
Bästa med boken: Lyckades behålla mitt intresse hela vägen igenom, alla referenser till Supernatural, och all intressant mytologi. 
Sämsta med boken: Ibland fick man för mycket information om en viss sak, medan man fick för lite på vissa andra ämnen. 
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Lovisa - IReadNSee

Det här låter ju fantastiskt. Jag har ju varit inne på att typ läsa bibeln för att man ska förstå mer kring mytologin, men då kanske jag kan börja med den här först!

2015-02-03 @ 20:44:48
URL: http://ireadnsee.blogspot.se
Postat av: Lovisa - IReadNSee

SV: Det tror jag också! Dessutom finns det antagligen väldigt mycket i bibeln som jag kanske inte är så intresserad av! :)

Svar: Ja, det tror jag också! :)
bookshelf

2015-02-11 @ 10:19:18
URL: http://ireadnsee.blogspot.se
Postat av: Anonym

Tack!

2015-02-18 @ 21:01:13
Postat av: Nathan Robert Brown

Tack!

2015-02-18 @ 21:01:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0