Lina + rymden = Tobbe

Titel: Lina + rymden= Tobbe
Författare: Gustaf Lingmark
Sidantal: 152
Betyg: 4/10
Originalspråk: Svenska
Serie: Nej
 
Tobbe kan omöjligt förstå att han är kompis med Lina. Hon går på fester och dricker alkohol, medan Tobbe gillar rymden och blir mobbad. Hur ska Tobbe få Lina att förstå att han är kär i henne? Kanske måste han också börja gå på de fester som Lina går på. 
 
Böcker om förälskade nyblivna tonåringar som dricker alkohol för första gången är något som jag tyckte om när jag själv var nybliven tonåring, men nu för tiden måste sådana böcker innehålla något extra för att fånga mig. På sätt och vis hade den här boken något extra - den stora twisten på slutet - men för mig kom det för sent för att det skulle förändra mina tankar om resten av boken. Hade twisten kommit tidigare eller utförts på något annat sätt tror jag att jag hade kunnat gilla den här boken mer. Dock tror jag också att min ålder förstörde det hela en aning. Vissa böcker passar bättre för en viss åldersgrupp, och i det här fallet kände jag mig som en farmor som blir tvingad att lyssna på Nicki Minaj i bilen. 
 
Vid det här laget vet alla vad jag tycker om korta kapitel, eller hur? Och vet ni inte det kan jag berätta det nu. Jag älskar dem! Korta kapitel gör att man bara fortsätter och fortsätter att läsa, och innan man vet ordet av är boken utläst. Denna bok var inget undantag. Jag satte mig ner för att läsa och plötsligt var boken slut (lätt överdrift, men ni förstår poängen). Förutom de korta kapitlen så är språket väldigt lättläst, och om man skulle läsa den i skolan tror jag garanterat att de flesta skulle kunna förstå språket. 
 
De senaste åren har jag mer och mer glidit ifrån svenska ungdomsböcker (utan magiska element), och anledningen till det är mest för att jag sällan upplever att svenska ungdomsböcker har samma magiska känsla som många amerikanska eller engelska böcker. Detta kanske har något att göra med att jag själv lever i den svenska kulturen, men jag vet inte. Lina + rymden =Tobbe är enligt mig en väldigt typisk svensk ungdomsroman, och jag säger det utan några som helst värderingar. Jag älskar vanligtvis inte svenska ungdomsromaner, men det betyder inte att andra inte kan göra det. 
 
Låt oss tala om twisten igen, utan att spoila. Jag hade redan anat mig till vad twisten skulle vara, på grund av vad som stod på boken, men jag gillade det ändå. Som sagt, det är en väldigt rolig  och intressant twist, men jag hade föredragit om den hade kommit tidigare. 
 
Över lag drogs jag tyvärr inte till den här boken. En yngre Anna hade troligtvis uppskattat den mer, men äldre Anna saknade något som gjorde den här boken originell. Twisten på slutet är absolut annorlunda, men den kommer för sent för att resten av boken ska påverkas särskilt mycket av den. Men om ni gillar svenska ungdomsromaner, är lite yngre, och tror att det här skulle vara något för er så rekommenderar jag er att ge den en chans! Den har ju dessutom korta kapitel!
 
Bästa med boken: De korta kapitlen och tanken bakom twisten
Sämsta med boken: Var tyvärr inte riktigt så originell som jag hade hoppats.
 
Tack till Kikkuli förlag för rec-exet!
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: déa

Skrattade högt åt raden "en farmor som blir tvingad att lyssna på Nicki Minaj i bilen" <3

Svar: Hahaha, taack! :D <3
bookshelf

2015-01-30 @ 17:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0