Två seriealbum

Titel: Sword Princess Amaltea 2
Författare: Natalia Batista
Sidantal: 169
Originalspråk: Svenska
Serie: Sword Princess Amaltea (#2)
 
I andra boken om Amaltea fortsätter historien om världen där könsrollerna är ombytta, och där det är kvinnorna som styr. Amaltea fortsätter sitt uppdrag med att försöka återföra prinsen hem. 
 
Under läsningen av första boken i den här serien kände jag mig lite kluven . Å ena sidan tyckte jag att konceptet med de ombytta könsrollerna var fantastiskt, men å andra sidan var handlingen inte särskilt intressant eftersom den följde samma sagostruktur som man har sett så många gånger tidigare (jag förstod att det var viktigt för att man verkligen skulle förstå, men det blev lite ointressant). Nu i den andra boken utvecklas dock handlingen och blir något mer än bara en vanlig saga, så därför kan jag nu stolt säga att jag älskar den här serien!
 
Precis som den första boken är även den här superintressant när det kommer till könsrollerna. När man läser den här boken förstår man verkligen hur mycket vårt samhälle faktiskt fortfarande hänger kvar vid gamla könsroller och stereotyper. Jag älskar den här idén (om ni inte har förstått det)!
 
Som sagt, handlingen i den här boken är mycket mer unik, och det hände en hel del väldigt roliga saker! När jag läste den ville jag helst inte lägga ifrån mig den, och när jag hade avslutat den ville jag helst bara ha del tre direkt (så, när kommer den?).
 
Tecknarstilen tycker jag också verkligen om! Mangastilen brukar vanligtvis inte vara min favorit, men den här gillar jag! Den är vacker, men också humoristisk emellanåt. 
 
Om ni inte kände er helt och hållet övertygade av den första boken rekommenderar jag att ni trots det testar det andra seriealbumet (mangan?) eftersom handlingen utvecklas väldigt mycket och blir tusen gånger mer intressant!
 
 
 Titel: Jakasta: Döden är min mamma 
Författare:  Davide Cali, Ninie
Sidantal: 38
 
Jakastas mamma jobbar åt döden, och hämtar de folk vars tid i livet är ute. Det är dock inte det lättaste att ha en mamma med det här yrket när man bara är en liten flicka och fortfarande går i skolan. 
 
Det här seriealbumet har världens coolaste koncept, och det hade kunnat bli så bra. Det började dessutom väldigt bra, men sedan gick det dock ganska snabbt utför. 
 
I början fick man se scener från mammans jobb, och hur deras hem var inrett, och kreativiteten i det fick mig att jubla på insidan. Tyvärr förstördes konceptet med en ganska löjlig handling som jag inte alls fastnade för. Mamman fastnade på att fånga en speciell person, och det hade kunnat bli intressant om det hade gjorts annorlunda, men nu blev det istället bara en ganska tråkig och intetsägande handling. 
 
Däremot gillade jag tecknarstilen väldigt mycket, på grund av att den var väldigt färggrann och mysig.
 
Det här seriealbumet hade mycket potential, men allt lyckades tyvärr bli ganska platt och tråkigt. Om del två skulle släppas skulle jag nog dock ändå plocka upp den, eftersom boken är så kort och konceptet fortfarande har potential.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Elvira

Måste verkligen ta tag i att skaffa hem fler seriealbum..! Speciellt Amaltea låter hemskt intressant :D

2015-01-07 @ 21:14:20
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com
Postat av: stina liffner

Amaltea låter verkligen intressant, synd att den inte finns som text bok

2015-01-08 @ 14:12:09
URL: http://stinasmusikhemsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0