Bye bye till Nattfilm?

Om en bok har mer än 600 sidor krävs det något speciellt för att man ska orka läsa ända till slutet. En bok med 300 sidor kan man ofta plåga sig igenom hur tråkig och intetsägande den är, men 600 sidor är en utmaning att ta sig igenom även om boken är sjukt bra. Och det är därför jag tror att jag har bestämt mig för att inte läsa klart "Nattfilm" av Marisha Pessl. Den hade en otroligt intresseväckande prolog, men efter att ha lidit igenom 300 sidor av något som inte alls lever upp till prologen - och knappt verkar vara skrivet av samma person - har jag bestämt mig för att sluta. Här kommer några anledningar till varför jag inte klarade av boken. 
 
  • Marisha Pessl är en ordbajsar-författare av högsta rang, och hade kunnat korta ner sin bok med 300 sidor utan problem. Halvvägs igenom undrar jag Dessutom fortfarande vad poängen med boken är. Tror han att Ashleys självmord i själva verket är ett mord, eller är han bara intresserad av hennes självmord? Samtidigt är den väldigt konstig och orealistisk. De senaste sidorna har det hänt så sjuka och overkliga saker att jag bara har kunnat skratta. I ena sekunden drabbas de av en förbannelse genom svart magi, för att i nästa befinna sig på en superhemlig fest som är som hämtad från en dålig spionfilm. 
 
  • Kursivt. Så mycket kursivt som inte tillför någonting, och egentligen inte ens borde ha funnits i texten från första början. Jag är för evigt traumatiserad av alla kursiva meningar.
  • Fruktansvärda och långsökta liknelser och metaforer à la Stephen King. Här får ni ett litet trevligt exempel som innehåller både den här och den senaste punkten: 
            "Jag såg inte ut som om jag var på ett cocktailparty, utan på en flygplats, i väntan på att livet skulle lyfta. 
    Evigt försenad."
     (s.39) 
  • Karaktärerna är plattare än Mike Teavee från "Kalle och chokladfabriken" efter att han blivit dragen genom koladragaren. I en bok med nästan 700 sidor kan det ju kännas rätt viktigt att man har intressanta och tredimensionella karaktärer som lyckas hålla boken intressant under så lång tid, men det verkar inte ha varit något som Pessl har oroat sig över, eftersom jag fortfarande inte vet något viktigt om karaktärerna. De är som tråkig platt jävla kartong.
  • Bland vårt härliga gäng av karaktärer har vi också huvudkaraktären som är en TYPISK Middle Aged White Male™. En av hans favoritsysselsättningar är att tänka irriterande kommentarer om kvinnors utseende och kroppar varje gång han möter någon. Dessutom är whisky hans livsdryck och han verkar skita totalt i att han har ett barn att ta hand om. Det enda som imponerar mig med huvudkaraktären är hur Pessl, som är en kvinna, lyckades så fullständigt med att skriva en så trovärdig (och tråkig) man
  • Början var dock faktiskt bra, och kanske anledningen till att jag fortsatte läsa så långt som jag gjorde. Prologen är faktiskt en av de bästa prologer jag någonsin har läst. Skrämmande och läskig. Och det fortsatte bra med alla bilder och dokument, men sedan föll det platt. Som ett flygplan som störtar mot marken (ignorera mitt hånfulla försök till att likna författaren). 
     
Missar jag något om jag inte fortsätter? Alla nämner att den här boken innehåller världens mindfuck, men när kommer det i så fall? De två sista sidorna? Är det värt det? 
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Anna

Detsamma gäller för hennes andra bok "Fördjupade studier i katastroffysik" som jag läste i höstas. Är inte heller förtjust i Pessls ordbajseri och extingtiva liknelser...

Svar: Åh, vad skönt att veta att jag inte är den enda som känner så (och att det verkligen verkar vara återkommande i hennes böcker. Då behöver jag inte ge något annat av henne en chans)!
bookshelf

2016-04-23 @ 00:05:48
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Anna

Och jag håller med dig om att det är ok att avbryta böcker! Gjorde det inte så ofta förut, men numera sker det ibland (senast med Half a King vars hype jag verkligen inte förstår!). Orkar verkligen inte traggla när det finns så mycket annat spännande därute :p

Svar: Jag brukar ha svårt att lägga ifrån mig böcker (förutom när jag lägger ner böcker med tanken att "fortsätta senare" vilket ju aldrig händer), just för att man redan har lagt ner så mycket tid och då egentligen lika gärna kan avsluta boken. Men eftersom den här boken var så himla lång och gav mig absolut ingenting så kände jag att jag lika gärna kunde sluta läsa. För tillfället läser jag inte ens mycket, och då kan jag lika gärna lägga min tid på att läsa böcker som jag faktiskt tycker om. Och ja, det finns verkligen så mycket intressant att läsa där ute som man borde fortsätta leta efter istället för att läsa tråkig skit!
bookshelf

2016-04-23 @ 00:07:47
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: [Anna]

Det låter verkligen som en bok att gömma undan långt in i garderoben :)

2016-04-23 @ 08:09:43
URL: http://www.bokraden.blogspot.com
Postat av: Lena

Känns som jag kan ställa boken på absolut översta hyllan där jag inte når den. Var nyfiken på boken och köpte den på bokrean. Nu är jag tveksam om jag skall läsa den för du är inte den första som jag hör sågar den här boken.

2016-04-23 @ 15:40:24
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Nilmas Bokhylla

Åh, det lät ju som sådär bra betyg. Jag hade förmodligen avbrutit också!

Svar: Ja, ingen ny favorit direkt^^
bookshelf

2016-04-26 @ 15:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0