Harry Potter and the Goblet of Fire

(fast på engelska då)
Titel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Författare: J.K. Rowling
Sidantal: 636
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
Serie: Ja (del 4)
 
Seriöst, om ni behöver en synopsis på den här boken så är ni ju mer efter än vad jag är? Då är ni redan helt förlorade. Om ni behöver veta handlingen får ni googla själva.
 
Efter att ha läst tredje Harry Potter-boken i början av 2015 och faktiskt inte alls tyckt om den, funderade jag på att helt ge upp. Kasta in handduken och bara erkänna att jag var ett missfoster som inte kunde förstå tjusningen med världens mest kända barn- och ungdomsserie. Men sedan blev jag övertalad av alla HP-fans att jag borde ge fjärde boken en chans, och eftersom jag aldrig kan stå emot grupptrycket så läste jag den förstås. Och tur var väl ändå det.
 
Redan under första kapitlet av fjärde boken fick jag en helt annan känsla än vad jag fick under hela tredje boken. Det kändes intressant. Språket var bra, karaktärerna likaså och handlingen var plötsligt jätteintressant trots att de bara spelade Quidditch. Och sedan fortsatte det så under i stort sett hela boken. Man börjar också känna hur en djupare och allvarligare konflikt börjar byggas upp i den här boken och jag ser fram emot att se vad som ska hända.
 
Det var också i den här boken som jag för första gången började ÄLSKA Hermione. Självklart har jag tyckt om henne förut, hur kan man inte? Men det var först i den här boken som hon verkligen växte i mina ögon. Hennes kamp för husalfernas rättigheter kändes så verklighetstrogen och var så intressant att läsa om, och jag längtar efter att läsa mer om henne. Men vad hände egentligen med Harry? Han var verkligen inte särskilt skarp i den här boken. Han lyckades inte lista ut en enda av ledtrådarna själv och det störde jag nästan ihjäl mig på.
 
Till min stora förvåning tyckte jag faktiskt om den här boken. Jag är fortfarande inte helt såld, som resten av jordklotet (och kanske till och med någon utomjording), men jag tyckte tillräckligt mycket om fjärde boken för att känna att jag faktiskt vill läsa femte boken. Med femte boken börjar jag dessutom verkligen komma in på okänt vatten och det ser jag fram emot!
 
Bästa med boken: väldigt intressant och rolig. Hermione! Dessutom är Rowling så kreativ och påhittig
Sämsta med boken: kan fortfarande tycka att vissa saker blir lite långdragna ibland
 

Kommentarer
Postat av: Anna

"Jag är fortfarande inte helt såld, som resten av jordklotet (och kanske till och med någon utomjording)"
Hahaha, Anna! Jag är ändå stolt över att du kämpar på! Fyran är min favorit i serien tror jag, bredvid sjuan :) Femman är också himla bra just för att det händer så mycket i den! Och det blir mer komplext nu när Voldemort är tillbaka. Hoppas att du tycker om femman också!

2016-01-17 @ 12:01:48
URL: http://readingthisworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0