Nyckeln

Titel: Nyckeln
Författare: Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg
Betyg: 8/10
Sidantal: 813
Originalspråk: Svenska
Serie: Ja (del 3)
 
Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras. (text lånad från Goodreads)
 
Nyckeln är den tjockaste boken jag någonsin har läst, och trots det läste jag ut den snabbare än vad jag har läst vissa 300-sidorsböcker. Jag började med att lyssna på ljudboken, men det gick för långsamt, så efter ungefär 300 sidor bytte jag till den vanliga boken. Och sedan läste jag de sista 500 sidorna på bara några dagar. Det här är en otroligt snabbläst och spännande bok, och om jag tyckte att första och andra boken var helt okej så höjde författarna, som sig bör, standarden ordentligt i den här sista boken.
 
Det fanns tre saker som jag verkligen tyckte om i den här boken:
1. Ett helt nytt gäng karaktärer som var jätteroliga att läsa om och som gjorde serien intressant på nytt.
2. De olika apokalypsstegen. Jag vill inte säga mer med rädsla att spoila, men det var SÅ ROLIGT. Precis lika påhittigt som en speciell sak som händer i andra boken.
3. Balansen mellan vardagslivet och magin var bättre. I de tidigare delarna har jag tyckt att det har varit lite för mycket vardag och lite för lite magi, men i den här boken var balansen perfekt.
 
Sedan fanns det några grejer som jag inte gillade så mycket.
1. Vanessas och Linneas relation blev väldigt stereotyp och tråkig att läsa om. De var några av mina favoritkaraktärer i andra boken, men jag hann tröttna på dem i den här delen.
2. Slutet. Allt löste sig för snabbt och det blev inte så spännande som jag hade väntat mig. Det här slutet har byggts upp under tre tjocka böcker och blev därför lite av en besvikelse när det slutade som det gjorde. 
 
Förutom några småsaker som jag störde mig på så tyckte jag verkligen om den här boken. Enligt mig är det den bästa boken i serien, och jag älskar att den var så mycket mörkare än de två tidigare delarna. Ett bra slut på en bra svensk trilogi!
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Tyckte att hela serien var riktigt bra och Nyckeln avslutade det hela på ett perfekt sätt.

Svar: Ja, det håller jag med om :)
bookshelf

2016-01-14 @ 14:11:11
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0