The Perks of Being a Wallflower

Titel: The Perks of Being a Wallflower
Författare: Stephen Chbosky
Sidantal: 231
Betyg: 8/10
Originalspråk: Engelska
Serie: Nej
 
Charlie ska börja sitt första år i High School, men han är inte särskilt populär och några vänner har han inte heller. Han spenderar större delen av sina dagar med att smälta in i mängden, men snart träffar han några personer som ska förändra hans liv totalt. Med deras hjälp lyckas han komma ut ur sitt skal, och de visar honom en helt ny värld. En värld med droger, fester, vänskap, första dejter och drama. 
 
Det var en mindre evighet sedan jag läste ut den här boken, men trots det har jag fortfarande otroligt svårt att samla mina tankar. Jag vet att jag tyckte om den, men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas förmedla det. Jag vet dock också att jag inte blev helt och hållet förtrollad, men jag förstår inte riktigt varför. 
 
Flera gånger medan jag läste den här boken var jag tvungen att stanna upp och markera citat för att de var så perfekta. Vissa meningar som Charlie skrev var helt klockrena, och vid sådana tillfällen älskade jag den här boken. Mycket av det som Charlie berättar får mig att förstå att jag inte är helt ensam om att känna en del känslor, och det är otroligt lättande.
 
Charlie som person tycker jag så himla mycket om, och anledningen kan nog vara att man verkligen får lära känna honom. Man får se hans goda sidor, och man får läsa om de dagar då han mår sämre. Charlie känns så otroligt verklig, och det är väldigt intressant att få läsa om hans uppväxt.
 
För att vara så kort tar den här boken upp otroligt många viktiga ämnen som inte diskuteras tillräckligt. Ibland upplevde jag att den nästan kändes lite väl mörk - varenda karaktär stötte på så himla mycket hemska saker - men jag gillade också att den vågade behandla de här lite mörkare ämnena. För att bara vara 230 sidor fick man också ett väldigt imponerande djup av de flesta karaktärerna. Det kändes verkligen som att man kände varenda person i den här boken. 
 
 Något som var så fantastiskt att det helt klart förtjänar sitt egna stycke är BRAD OCH PATRICK. Jag skulle nästan sälja mitt vänstra lillfinger för att få en bok med Brad och Patricks historia.GE MIG MER. 
 
Om ni är ett av mina större fans vet ni kanske att jag sällan gillar böcker skrivna i brev- eller dagboksformat. "The Perks of Being a Wallflower" är dock undantaget som bekräftar regeln. För en gång skull tyckte jag att det faktiskt fungerade riktigt bra med brevformat, och den här boken hade inte varit densamma utan sättet den är skriven på. Så, grattis till Stephen Chbosky som har skrivit en brevroman som jag tyckte om!
 
Om ni inte redan har läst den här boken rekommenderar jag verkligen att ni plockar upp den. Det är en väldigt fin historia, med karaktärer som man verkligen bryr sig om. Dessutom tar den upp många viktiga ämnen som behöver diskuteras oftare. Den här boken tror jag också tjänar på att läsas om igen, så jag hoppas att jag ska få tid till att göra det någon gång. Om ni har läst boken, men mot all förmodan inte har sett filmen så rekommenderar jag den också. Filmen och boken tillsammans blev, enligt mig, perfektion. De fulländade varandra.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Elvira

Men ja precis! Filmen + boken = MAGI.

2016-01-13 @ 10:46:54
URL: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com
Postat av: Lena

Har bara sett filmen, men har länge tänkt läsa boken också.

Svar: Du borde läsa boken, den är väldigt bra :)
bookshelf

2016-01-13 @ 11:02:36
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Josefin

En av mina favoritböcker :)

Svar: Den var väldigt bra :)
bookshelf

2016-03-16 @ 14:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0