Gossip Girl


Titel: Gossip Girl
Författare: Cecily Von Ziegesar
Sidantal:192
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel:Gossip Girl

Den populära Serena kommer tillbaka till staden som Blair och hennes vänner bor i efter att ha gått i skolan i en annan stad.  Blair gillar inte detta eftersom hon äntligen har blivit den mest populära, nu står hon inte längre i skuggan av Serena.
Men massor av elaka rykten har spridits om Serena så när hon kommer tillbaka är det ingen som låtsas om henne. Serena förstår inte varför och hon försöker att närma sig sina gamla vänner, men lyckas inte.
Istället måste hon försöka hitta nya vänner..
Och vem är Gossip Girl som skvallrar om alla tjejer och killar?

Den här boken var väldigt lättsam och tog inte särskilt lång tid att läsa ut. Jag gillar att boken är lite mystisk och spännande genom att man inte vet vem det är som skriver som Gossip Girl. Tänk er liksom Pretty Little Liars. Gossip Girl är ungefär som A, man vill verkligen veta vem det är.

En karaktär som jag verkligen störde mig på var Blair. Hon och Serena hade tydligen varit bästa vänner innan Serena flyttade, nu när hon kom tillbaka ville inte Blair prata med henne alls. Jag tyckte att anledningen till det var lite luddig. Var det bara för att Serena var populärare än Blair förut och att Blair inte ville låta det hända igen? Eller var det för att hon trodde på ryktena som spridits om Serena. Dålig anledning i vilket fall.
Blair var för det mesta bara allmänt störig och jobbig.

Sedan fanns det ju två lite mindre populära tjejer med i bilden, Vanessa och Jenny. Jag gillar att man inte bara läser ur de populära tjejernas perspektiv.

Tyvärr blandade jag hela tiden ihop Vanessa och Jenny. Kanske var det för att perspektiven blandades hela tiden. Det var liksom ingen ordning, några rader var ur Blairs perspektiv, och om Blair pratade med tex Serena så kunde det helt plöstligt byta till Serenas perspektiv under deras samtal. Det var i alla fall så jag upplevde det.
Men det var något man på sätt och vis vande sig vid efter ett tag.

Det var även med några killar(något som är i stort sett självklart i chic-lit) och jag föll speciellt för Daniel. Han var riktigt mysig. En annan karaktär som jag faktiskt gillade väldigt mycket var Serena. Jag tyckte hemskt synd om henne. Hon hade bara varit borta ett tag och när hon kommer tillbaka vill ingen vara vän med henne och alla har spridit hemska rykten.

Om jag ska vara ärlig så kom jag inte ihåg många namn alls från den här boken, kanske för att namnen var rätt så intetsägande.

En bra bok om man vill ha något lättsamt men samtidigt lite spännande. Jag vill läsa vidare nu så att jag kan få reda på vem Gossip Girl är!

Bästa med boken: 1. Att det inte bara handlade om populära tjejer. 2. Att man blir nyfiken på vem Gossip Girl är. 3. Att den är väldigt lättsam och snabbläst.
Sämsta med boken: Att det var lite kaos med perspektiven. Det hade varit mycket bättre om varje person hade var sitt kapitel.
Åldersgrupp boken passar för: Tonåringar.

Förresten börjar jag bli allvarligt oroad nu, jag har inte läst något superduperbra på superduperlänge. Hur kan det komma sig?

/Anna(:

Kommentarer
Postat av: we

Min kompis ÄLSKAR den här serien, både som bok och tv-serie, så hon tvingar mig att läsa böckerna. Men nu när jag hört lite vad den handlar om och så börjar jag faktidkt tycka att den verkar spännande ;)

2011-07-29 @ 01:28:08
Postat av: Eva

Jag råkade köpa den andra Gossip Girl boken för ett tag sen, tror du att jag kan läsa den utan att ha läst den första än... eller måste jag läsa den första först?

2011-07-29 @ 16:05:21
Postat av: Yrsha

Gossip Girl är en bok som jag har börjat läsa två gånger, men har lagt ifrån mig utan att ha kommit så långt (vilket är ovanligt). Är det värt att fortsätta läsa och komma igenom början eller är den likadan rakt igenom? :)

2011-07-30 @ 18:57:51
URL: http://haveyoureadthisone.wordpress.com
Postat av: Yrsha

Tack så mycket, jag kanske tar med mig den hem nästa gång jag går till biblioteket :)

2011-07-30 @ 21:26:58
URL: http://haveyoureadthisone.wordpress.com
Postat av: Anna

Svar till Eva: Jag har själv inte läst andra boken och kan inte riktigt säga om du kan läsa den direkt. Istället frågade jag min kompis som läst den och hon tycker att du ska läsa första först eftersom de pratar om endel grejer i andra boken som man inte riktigt förstår om man inte läst första boken. Så du kan ju alltid låna den på biblo:D Annars kan du ju försöka dig på tvåan(:

2011-07-30 @ 21:39:12
URL: http://bookshelf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0