Sidantal: 288
Betyg: 8/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Killing Rachel
Serie: Ja (del 2). Första boken heter "Tid att dö"

SPOILERVARNING! OM NI INTE LÄST FÖRSTA BOKEN KAN DEN HÄR RECENSIONEN SPOILA!

Jakten på Roses och Joshuas föräldrar fortsätter och de börjar komma något på spåren. Samtidigt börjar Rose få brev från Rachel, en före detta vän från sin tid på internatskolan. Rose svarar inte på breven och hon svarar inte heller när Rachel ringer eftersom Rose inte vill ha någon kontakt med henne med tanke på hur hon betedde sig under tiden de var vänner. Men Rose kanske borde ha svarat på breven, för en dag hittas Rachel drunknad i en damm. Joshua och Rose ger sig av på en resa för att ta reda på mer om vad som hände deras föräldrar, men också för att Rose ska kunna ta reda på vad som verkligen hände Rachel.

Efter att ha läst ut "Tid att dö" plockade jag direkt upp tvåan. Det händer sällan att jag läser två böcker i samma serie direkt efter varandra, men den här gången kunde jag inte låta bli. Jag ville veta vad som skulle hända med Rose och Joshua. Tyvärr blev jag en aning besviken på att det inte hände rikigt lika mycket i den här boken som i första.

Fram till sidan 180 ungefär tyckte jag inte att det hände så mycket. 180 sidor är mer än halva boken och då tycker jag att man kan kräva att boken är superspännande. Det var den inte riktigt. Dock kunde jag ändå inte sluta läsa när jag väl plockade upp den. Även denna bok flög man igenom och man märkte inte när man bytte blad. Efter 180 sidor blev det däremot riktigt spännande och jag kunde inte lägga ner den alls. Även under läsningen av denna bok var jag vaken mycket längre än jag borde bara för att få läsa ett kapitel (eller flera) till.

I första boken nämndes Rachel mycket, men man fick aldrig riktigt veta vad hon gjorde för fel eller varför Rose ogillade henne så starkt. I den här boken fick man dock hela historian kring Roses och Rachels vänskap och det var rätt intressant. Tyvärr tyckte jag att det fokuserades lite för mycket på det och det var det som gjorde att boken inte blev riktigt lika spännnande som sin föregångare.

Precis som första boken har även den här två mysterier som behöver lösas, men jag tyckte inte att mysteriet med Rachel var lika intressant som det som fanns i första boken. Trots att jag kanske låter negativ så betyder det inte alls att den här boken inte var bra. Jag tyckte att den var väldigt bra, men den var inte riktigt lika bra som första boken. Mysteriet med föräldrarna blev en aning djupare i den här boken och fler krångliga element blev inblandade. Jag ser fram emot hur det här med föräldrarna ska utvecklas i de kommande böckerna.

Något annat jag tyckte var synd var att Skeggsie nästan inte var med något alls i den här boken. Som ni kanske kommer ihåg älskade jag Skeggsie och jag shippar honom med Joshua. Eftersom Skeggsie knappt var med något alls blev inte boken riktigt lika intressant. Jag älskade ju de små ögonblicken mellan Joshua och Skeggsie och jag tyckte även om när Skeggsie hjälpte dem med att lösa något. Han fick vara med lite igen mot slutet och det var ju bra.

Även i den här boken tyckte jag att dialogerna kändes en aning löjliga och overkliga i början, men även här ändrades det efter ett tag. Jag kan fortfarande inte avgöra om det är för att jag vande mig eller för att det helt enkelt blev bättre.

Så fort jag hade läst ut den här boken gick jag in på Anne Cassidys hemsida för att se när nästa bok skulle komma ut. Till min stora förtvivlan märkte jag att den inte skulle komma ut förrän 2014. Hur jag ska överleva det är en mycket bra fråga och just nu skulle jag mer än gärna bara kasta mig över nästa bok. Det här är nackdelen med att läsa klart alla böcker som finns i serier. Det är kanske också anledningen till att jag så sällan faktiskt gör det.

Bästa med boken: Att den flyter så bra och på något sätt är spännande hela vägen igenom trots att det kanske inte händer så mycket hela tiden.
Sämsta med boken: Den var inte riktigt lika bra som den första. Mysteriet var inte riktigt lika bra tyvärr och dialogerna kunde fortfarande kännas konstiga ibland. SEDAN VAR JU INTE SKEGGSIE MED SÅ MYCKET HELLER...

/Anna(: