Saga (#1)

Titel: Saga 
Författare: Brian K. Vaughan, Fiona Staples
Sidantal: 160
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
Serie: Ja (#1)
 
Alana och Marko tillhör var sin sida i ett rymdkrig. Det är förbjudet för personer från dessa två sidor att vara tillsammans med varandra, men kärleken vet inga gränser, och Alana har precis fött deras första barn. Men allt har konsekvenser, och på grund av sin förbjudna kärleksaffär är de nu jagade av så gott som hela rymden. 
 
Ingen kan väl ha undgått att höra om Saga vid det här laget? De vackra illustrationerna och allas stående ovationer fick mig att vilja kolla in det här seriealbumet, trots att jag kände mig lite tveksam till om handlingen verkligen skulle tilltala mig. I stort sett hade jag rätt i mina föraningar. 
 
Som jag nämnde i min recension av Locke & Key känns det som att stiga in i en regnbåge när man läser Saga. Hela albumet är otroligt färgglatt, och det matchar handlingen som utspelar sig i rymden väldigt bra. Jag är alltid svag för färgglada seriealbum, så illustrationerna och färgtemat blev genast en hit hos mig! Förutom att det är väldigt färgglatt så är det också väldigt mycket svordomar och en hel del naket, men personligen är det inget som stör mig, och jag gillar att de vågar använda det. 
 
Något som jag känner mig kluven till när det gäller det här seriealbumet är karaktärerna. Huvudkaraktärerna Alana och Marko gillar jag verkligen - de är otroligt härliga och jag gillar deras samspel - men de lite mindre karaktärerna dras jag inte alls särskilt mycket till. De flesta tycker jag har ganska tråkig personlighet, och det var inte särskilt roligt att läsa från deras perspektiv. Att alla dessutom jagade Alana och Marko tyckte jag blev lite enformigt. Marko och Alana väger dock verkligen upp för de andra, och de är en stor anledning till att jag vill fortsätta läsa. 
 
Som en person som inte är särskilt van vid att läsa varken High Fantasy eller Science Fiction så tyckte jag att det var en aning svårt att komma in i handlingen och hålla i ordning på alla namn. Jag upplevde att jag hade ganska svårt att hitta en bra balans mellan bilderna och texten, så att allt flöt på, men jag tror att det kommer att bli bättre när jag kommer in mer i världen och handlingen. 
 
 
Som ni kanske märker så är jag inte riktigt lika frälst på det här seriealbumet som så många andra är. Jag fastnade inte riktigt för handlingen, och vissa av karaktärerna tilltalade mig inte riktigt. Andra albumet är dock redan i mina ägor, och jag kommer att ge det en chans innan jag helt och hållet dömer ut den här serien. Detta var ju trots allt bara första delen i en serie, så jag fortsätter att hoppas att jag också ska förälska mig i den här serien (och liksom, hur snyggt är inte tredje albumets omslag? Vill älska serien bara för att få äga tredje albumet)!
 
Bästa med boken: Illustrationerna och huvudkaraktärerna. Dessutom tror jag att serien har potential. 
Sämsta med boken: Handlingen var inte direkt superintressant, och många av sidokaraktärerna tilltalade inte mig. 
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Beate

JAG HAR INDEED BÖRJAT GILLA FALL OUT BOY!! Det var bland annat du som fick mig att börja lyssna så TAAAAAACK ANNA! <3

Åh så svårt med favoritlåtar... Jag bara älskar hela American Beauty/American Psyco som helhet men lite extra älskar jag Uma Thurman, Immortals och American Beauty/American Psyco :D Och på Save Rock and Roll tror jag min favorit är My Songs Know What You Did In The Dark!

Är inte så himla inlyssnad än men jag ska DEFINITIVT kolla upp dina rekommendationer!! :D

Har du några andra musiktips eftersom vi verkar gilla samma grejer?! :D

(Och please be inte om ursäkt för att du är excited! ;D )

2015-03-09 @ 11:31:58
URL: http://bokbeate.blogspot.se
Postat av: Anna / Sagan om Sagorna

Sjukt intressant hur en uppfattar saker annorlunda. Tvärtom uppfattar jag karaktärerna som otroligt mångsidiga! Men minns inte om det var mitt intryck efter första delen eller om det är något jag lagt mig till med efter de andra delarna. Minns dock att jag inte var frälst efter den första i alla fall!

2015-05-15 @ 00:21:32
URL: http://www.saganomsagorna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0