Habib-Douglas Foley

Hittills finns det sju böcker om Habib.
Tidigare idag läste jag ut den sjunde.
 Böckerna är för lite yngre barn och texten är väldigt stor.Men själva innehållet tycker jag passar de flesta.

Författaren väver in en bra historia i saker som man verkligen behöver tänka på. Viktiga saker som miljön och avundsjuka m.m
Jag tror inte riktigt att man tänker på det när man är yngre för jag har aldrig tänkt på det tidigare.
Kanske har han inte skrivit på det sättet tidigare, det vet jag inte riktigt.

Språket flyter väldigt lätt men ibland stör jag mig på det eftersom att han ofta pratar slang och så skriver de på engelska. Fast han stavar inte som det ska stavas utan han stavar som det låter och då får man stanna upp och tänka ibland vad det är han menar.

Vill man ha en underhållande bok som samtidigt är lättläst så ska man garanterat läsa Habib.
Han har en galen farmor som vill köpa en motorcykel och bli medlem i Hells Angels.

Boken är skriven i dagboksform,men på ett väldigt roligt sätt. Det känns verkligen som att det är en ung kille som skriver.

Även fast jag är 15 år så älskar jag de här böckerna. Men jag är inte säker på om alla gör det eftersom att jag brukar gilla böcker för lite yngre personer.


Habib har även gått som serie på Svt.

Här kommer böckerna i ordning:
1. Meningen med livet
2. Friheten minus fyra
3. Paris tur och retur
4. På farligt vatten
5. Tre gånger guld
6. Änglar här och där
7. Långt, långt borta
Habib : meningen med livetHabib : friheten minus fyraHabib : Paris tur och returHabib : på farligt vattenHabib: Tre gånger guld
Habib : änglar här och därLångt långt borta
Bilder lånade från Adlibris

/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag kan inte låta bli, men jag gillar inte de här böckerna. De var... Tråkiga. Försökte läsa någon i fyran, och än i år. Men nä. Fastnade aldrig. Men kul att någon gillar dem... :)

2010-07-10 @ 22:01:50
Postat av: Ida

Jag har läst nästan alla, de e ganska bra! =)

2011-02-16 @ 15:07:33
URL: http://iidablogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0