Hungerspelen - Suzanne Collins

Betyg; 5/5 ☼☼☼☼☼

Hungerspelen – Suzanne Collins

24 deltagare. Bara en överlever. Allt direktsänds.

Katniss Everdeen är sexton år och bor i Distrikt 12, det distrikt som tillverkar kol. Hennes familj är fattig och det är svårt att skaffa mat för dagen. En jättelik arena byggs upp för att spelarna ska kunna döda varandra på olika, kreativa sätt. För regeringen har hittat på något som kallas för Hungerspelen. Det är för att påminna de tolv distrikten om att inte göra uppror igen - och vilka det är som bestämmer.

Alla barn och ungdomar mellan tolv och arton år måste skriva upp sig i slåttern. Bara den som ligger på sin dödsbädd får utebliva. Slåtterdagen kommer. Det omöjliga händer.

Namnet som dras är Primrose Everdeen, Katniss tolvåriga syster. Katniss ser ingen annan utväg en att själv ta Prims plats, och delta i spelen.

Jag ÄLSKAR den här boken. Jag tror faktiskt att det är min favoritbok för tillfället.

Den grep tag i mig… Efter första sidan tror jag. Jag ser nästan inga dåliga saker med boken, förutom att det blir lite mycket att hålla reda på efter ett tag.

Rekommenderar den starkt för ungdomar i de flesta åldrar.

Del två heter Fatta Eld.

Filmen kommer ut 2012. De sista delen, del tre, kommer ut på engelska i augusti i år.

Jag har själv läst boken väldigt många gånger, & den stannar kvar långt efter att sista sidan har vänts.

 

~~ Lisa


Kommentarer
Postat av: Sara

Gah. Nu får du ju mig att längta igen.

<3

2010-07-01 @ 13:29:59
URL: http://underbartbokberoende.blogspot.com
Postat av: Jennie

Som du skrev, man kan inte släppa den. Jag gick runt och tänkte på den hela tiden. Och bara väntade på nästa bok. Kul att den blir film, och hoppas den lever upp till förväntningarna. :3

2010-07-06 @ 21:55:27
Postat av: Julia

Den kommer ut 2012 ja, men den kommer troligtvis vara från 18 år då den är väldigt brutal och våldsam. Så man får nog vänta tills den kommer ut på film vilket den antagligen inte kommer göra fören efter ett halv år xD Så.... ni får nog vänta tills 2013 om jorden finns kvar då ;)

2010-07-08 @ 17:21:17
Postat av: Julia

P.s: Dom tillverkar inte kol, dom arbetar i kolgruvor och hackar kol ;)



Sry men jag är en bloggkritiker ;D

2010-07-08 @ 17:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0