Flyga högt

Idag är tydligen en dag med mycket nyheter. Man vill ju spara nyheterna till nästa dag så att man har något att skriva om då också men tyvärr klarar jag inte av att göra det. Det får räcka med ett tidsinställt inlägg.
Det kommer nämligen en ny bok av Katarina von Bredow den 12 september och den heter Flyga högt.
Det finns koder. Vissa regler. Saker man bara inte gör. När man kommer ny till klassen till exempel. Då handlar det om att inte märkas för mycket. Att vara lagom. Glida in och smälta ihop med de andra.
Så gör inte Silja. Silja gör allt fel. Silja gör tvärtom på alla möjliga sätt - och några till.

Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker att det är ganska skönt att vara tillbaka i skolan. Framför allt för att hon får träffa Nils igen, men också för att allt blir förutsägbart; det står på schemat hur dagarna ska se ut.
Men tredje dagen dyker det upp en ny tjej i klassen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Hon sätter sig var hon vill, hon umgås med vem hon vill och hon verkar inte alls vilja smälta in i klassen. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men sensationen är ett faktum. Och plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om - och inget är längre självklart.


Är det någon mer än jag som känner en stark känsla av Tusen gånger starkare ?
Tyvärr är inte det till någon fördel för Katarina Von Bredow vad det gäller mig eftersom jag verkligen ogillade den boken.. Men Katarina Von Bredow har ju aldrig direkt misslyckats förut så jag tvivlar på att hon gör det nu.

Tycker inte ni också att omslaget är jättefint?

/Anna(:

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Adelina

jag tänkte också, men vill hon göra en ny tusen gånger starkare? eftersom den nu har gjorts till film och allt. Jaja, det låter ju i alla fall som om hon skriver om nåt annat än omöjlig kärlek:)

2011-04-03 @ 17:11:43
URL: http://addesbokblogg.blogspot.com
Postat av: Jennie

Jag håller med helt och håller tummarna för att den är bättre än vad den verkar!

... det var inte det jag skulle säga egentligen. Jag skulle mest säga att fan vad bra du skriver! Du är grym!

Puss&Kram!

2011-04-04 @ 21:51:40
URL: http://jenniedorotea.blogg.se/
Postat av: Malin

Har du läst Flyga högt nu? Läste ut den idag, och den var helt klart den bästa av hennes böcker! SÅ BRA! :D

2011-09-29 @ 22:00:00
URL: http://jaagmaalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0