Dagens fråga

I min hjärna hade jag planerat att blogga om mina julklappsböcker idag, men jag kom på det försent och då var det så dåligt ljus ute, plus att jag inte har något batteri i kameran, så jag antar att jag får skjuta upp det. Istället kör vi en Dagens fråga (och ja, jag vet att jag har haft den här frågan för länge sedan, men jag har fått många nya läsare sedan dess. Dessutom är frågan lite utvecklad).

Vad för format på böcker föredrar du?


En bok med ett skyddande omslag som man kan ta av. Något som ofta finns på amerikanska inbundna böcker(och ja, jag läser Anna and the French kiss för tillfället).


Eller de mest vanliga inbundna böckerna i Sverige där man inte kan ta av något skyddande omslag. Det enda som finns är det hårda omslaget och bilden är tryckt där på.


Amerikansk pocket/paperback. Dessa är oftast lite större än de svenska pocketarna.


Vanlig svensk pocket. Ofta mycket små så att man lätt kan få med dem i sin väska.


Så, vilket/vilka format föredrar ni?

För ett år sedan hade jag inte svarat som jag gör nu, då avskydde jag inbundna böcker med skyddande omslag. Det gör jag inte längre. Visst ser boken ganska trist ut när man tar av omslaget, men omslaget skyddas och blir inte förstört medan man läser. Dessutom kan bokens rygg bli lite konstig när man läst boken och det kan man lätt täcka över genom att sätta på omslaget. Fast jag tycker om den vanliga inbundna också.

Sedan så skulle jag också vilja välja amerikansk pocket/paperback. De är ofta så lätta att öppna och de är större än de svenska pocketböckerna. Jag stör mig på att de svenska pocketböckerna är så små för då blir ofta texten liten, det blir den inte i den amerikanska pocketen. Dessutom känns de svenska pocketböckerna så puttiga och små. En fördel är dock att de ofta är mycket billiga.

Så mina favoriter är inbundna med skyddande omslag (men även vanlig inbunden) och även Amerikansk pocket/paperback. Jag råkade precis märka att jag nästan valde varje format som fanns.. Ojdå. 

Och om ni undrar så ljög jag inte förut om det där med batteriet i kameran, jag tog helt enkelt mammas.

/Anna(:




Kommentarer
Postat av: andréa

Inbundna med skyddande omslag, definitivt. Så gott som det enda jag köper nuförtiden.

2011-12-29 @ 21:16:03
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Ellen

Gillar allihopa. Stor Pocket, eller amerikansk pocket/paperback tycker jag är ganska lätt läsligt. Vanlig pocket är enkelt att få med sig, amerikanskt inbunden är ju det finaste dock blir jag lite väl rädd om boken då och vanligt inbunden är alltid det enklaste och mest funktionsdugliga. ;)

2011-12-29 @ 21:36:25
URL: http://bookmuppets.blogg.se/
Postat av: Malin

Det är klart snyggare med inbundna som har omslag man kan ta av, men mer praktiskt om man inte behöver göra det så fort man ska läsa boken. Av pocketarna föredrar jag paperback, den stora. Älskar det formatet :)

2011-12-29 @ 21:49:20
URL: http://ensidatill.blogspot.com/
Postat av: Lauren

Det beror på, jag föredrar att läsa i paperback format men annars gillar jag inbundna böcker där omslaget går att ta av för att de håller bättre, så de brukar oftast bli sådana :)

2011-12-29 @ 22:01:27
URL: http://fantasybocker.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag gillar de inbundna utan omslag, tycker inte om att behöva vara utan omslaget (själva boken ser så ful ut) men vill inte ha det på boken när jag läser för att inte förstöra det. Fast jag har faktiskt börjat gilla dem med omslagen mer och mer, för boken alltid ser bra ut i bokhyllan, oavsett hur själva boken ser ut ...



Så jag vet inte vilken av dem som jag gillar bäst. Men jag föredrar helt klart inbundna framför pocket. Jag hatar att pocketböcker alltid blir lite förstörd i kanterna, hur bra man än försöker ta hand om dem ...

2011-12-29 @ 22:56:26
URL: http://magical-books.blogspot.com
Postat av: Amelie

Mina favoriter är desamma som dina. Kan också tillägga att jag inte heller gillade böcker med skyddsomslag förut, för att de ofta var så tråkiga när man tog av höljet. Men numera tycker jag att de är riktigt snygga! :)

2011-12-29 @ 23:08:46
URL: http://ameliesboktips.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag gillar paperback formatet. Det är så himla bekvämt! Sedan tycker jag också om vanliga pocketar, men som du säger, texten är oftast liten. För liten!

Har nog aldrig gillat inbundna. Vet inte direkt varför, men de känns bara så klumpiga och stora!

De med skyddande omslag är jättejobbiga, pappret blir ju alldeles förstört och boken ser (som du sa) väldigt tråkig ut när man tar av omslaget.

Så jag måste säga, paperback formatet är min favorit!:)

2011-12-29 @ 23:10:33
URL: http://bookcircle.bloggplatsen.se
Postat av: Anna - Boktycke

Tycker själv omslagspappret är rätt jobbigt att behöva ta av varje gång man ska läsa så jag föredrar inbunden med omslaget direkt tryckt på pärmen.



Amerikansk Paperback är det jag brukar köpa, billigt och hyfsat tåligt.

2011-12-30 @ 10:00:13
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Sara

Definitivt amerikanskt inbundet format, såväl som pocket. Avskyr dock brittisk pocket, eftersom det är oundvikligt att ryggen spricker. Gillar inte vanlig svensk pocket (eller mass market paperback på engelska för den delen), det är liksom bara så liitet.

2011-12-30 @ 11:53:18
URL: http://underbartbokberoende.blogspot.com
Postat av: Klara

Jag köper oftast paperback då dom är billigast när det gäller just engelska böcker, dock så blir det lätt fula sprickor längs ryggen...

Skönast att läsa är definitivt inbundna, spelar ingen roll om dom har skyddande omslag eller inte. Det kan dock vara lite irriterande med det skyddande omslaget.

2011-12-30 @ 18:35:54
URL: http://klaraasbooks.blogg.se/
Postat av: Idah ^_^

HÄFTADE!! Det är det som t.ex vampire academy, house of night är i formatet! :)

2012-01-03 @ 00:01:55
URL: http://idahsanderson.devote.se
Postat av: Clara

Jag gillar INTE böcker med skyddande omslag! För det första är det lösa omslaget jobbigt att ha när man läser (då måste man ju ta av det- jobbigt!) och sedan blir det lösa omslaget lätt förstört. Plus att själva "boken" ser riktigt tråkig ut utan det lösa omslaget. Stor diss för mig! Eftersom det är så vanligt på engelska inbundna böcker köper jag alltid paperbacks när jag köper engelska böcker (de är billigare också).



Däremot gillar jag paperbacks/amerikanska pockets/häftade! Omslagen ser oftast mycket snyggare ut på dem och de är bekvämare att läsa! Dock kan det bli sprickor/märken på utsidan av bokens rygg när man läser dem - ibland tycker jag att det ser charmigt ut (man ser ju att boken är läst) men ibland är jag väldigt försiktig med att få märken i bokens rygg (om man t.ex. lånar någon annans bok eller vill bevara boken snygg).



Svenska pocket tycker jag är helt okej, de är ju väldigt smidiga att ha med sig och, ja, helt enkelt smidiga.



De vanliga inbundna "svenska" böckerna gillar jag också- om omslaget är snyggt förstås! Så mycket bättre än inbunda med skyddande omslag. Jag gillar dock inte om omslagen är blanka på vanliga inbundna-de blir lätt så fula.



Så, jag gillar mest paperbacks men gillar verkligen inte inbundna med skyddande omslag.



;)

2012-01-04 @ 17:19:56
URL: http://bokclara.blogspot.com/
Postat av: Helena

Hmm... svår fråga. Det beror lite på. Jag är lite nördig och vill ha alla böcker i en serie i samma format, så har jag första delen i pocket vill jag ha de andra i pocket också. På samma sätt, har jag den första i inbunden vill jag ha resten inbundna också.



Jag tycker bäst om den lite större pocket-varianten. Boken är inte för tung och går att ha med sig, men har samtidigt inte så liten text. När det gäller inbundna föredrar jag sådana med skyddande omslag. Fast jag läser nog mest pocketar, i alla format.

2012-01-05 @ 22:02:14
URL: http://helenasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0