Det händer nu

Titel: Det händer nu
Författare: Sofia Nordin
Sidantal:249
Betyg: 9/10


Stella gillar Sigrid och hon vill berätta det för henne. Hon vill inte låtsas längre, hon vill bara pussa Sigrid mitt framför alla andra,men hon vågar inte. Tänk om Sigrid inte alls tycker likadant.
Sigrid och Stella har varit bästa kompisar ett tag och när Sigrid ska åka till Kreta så frågar hon om Stella vill följa med. Stella blir självklart överlycklig över att få vara ensam med Sigrid och hennes familj i två veckor. Tyvärr blir det inte riktigt som Stella hade tänkt sig. Under semestern märker Stella att Sigrids bror gillar henne och eftersom Stella inte vågar prata med Sigrid så börjar hon flirta med Sigrids bror istället. När de kommer hem från resan blir han väldigt efterhängsen och Stella ångrar sig, hon vill ju ha Sigrid, inte hennes bror...


Under tiden som jag läste den här boken så visste jag inte riktigt vad jag tyckte om den. Antagligen måste jag ha tyckt att den var väldigt bra för jag sträckläste den i stort sett. Nu så här i efterhand tycker jag att det var en väldigt bra bok. Man kände sig liksom lite som Stella och jag gillade att det inte var en helt vanlig kärlsekshistoria. Här är det ju en tjej som gillar en annan tjej och på något sätt känns det faktiskt svårare för de allra flesta är ju heterosexuella och då kan det ju vara svårt att veta om den andra tjejen gillar en tillbaka. Därför var den här boken väldigt spännande.
Jag trodde att det skulle hända något hemskt i slutet, alltså att någon skulle få reda på något och att de skulle bli osams eller så. Jag väntade liksom på det eftersom det kändes som att det skulle hända men det enda som hände var att de småbråkade lite.
Så hela den här boken var faktiskt rätt positiv, man kände sig faktiskt glad och lycklig när man läste den här boken.

Jag gillade även när Stella mejlade med Agnes som var en gammal tant och som hade gått igenom samma sak när hon var ung,för väldigt länge sedan.

Den här boken hade nog kunnat vara ännu bättre om man hade fått läsa från både Sigrids och Stellas perspektiv. Jag ville ju liksom veta hur Sigrid kände det för det var ju liksom alltid Stella som tog tag i allt. Sigrid bara väntade på att Stella skulle ringa och så där.

Det bästa med boken: Det var liksom ingen helt vanlig kärlekshistoria och det gjorde den här boken mycket mer intressant och på något sätt varm. När man läste den här boken kände man sig på något sätt välkommen till en annan värld,Sigrids och Stellas.

Det sämsta med boken: Man blev irriterad på Sigrid som aldrig tog några egna initiativ och som aldrig riktigt sa till sin mamma som inte ville att de skulle vara tillsammans.

Vilken ålder boken passar för: Garanterat tonåringar! 13-17 år kanske.


/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Naima

Boken verkar vara ganska bra men jag funderar nog på att låna den från bibblan om den finns där :)

2011-01-07 @ 14:44:53
URL: http://crazyinbooks.blogg.se/
Postat av: Addikoko

Tyckte också om boken, fast det är lite enformigt när det i princip bara handlar om Stella och Sigrids kärlek till varandra, tycker jag;)

2011-01-10 @ 21:39:05
URL: http://addikoko.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0