Miljöutmaning 2- september

Idag är det den första september och alltså dags för en ny Miljöutmaning. Denna gång kommer den inte innehålla riktigt lika många punkter som sist , det behövdes helt enkelt inte lika många.

Denna gång är temat: Att duscha.
Första utmaningen är att minska sin duschtid. Oftast vill jag aldrig gå och duscha, men när jag väl kommit in i duschen är det så skönt att jag skulle kunna duscha i åtminstone fyrtio minuter till. Fast det går ju inte. Först och främst kommer varmvattnet hinna ta slut och sedan är det enormt slöseri med vatten att duscha så länge.
Så,hur hade jag tänkt göra? Jag hade tänkt ta tid en gång när jag duschar i mitt vanliuga tempo, sedan ska jag ta tid några fler gånger och se om jag kan minska min duschtid.
Meningen med detta är ju självklart inte att göra er så stressade att ni bara springer in i duschen och sedan ut direkt igen bara för att få en så bra tid som möjligt. Det viktiga är ju att ni inte duschar för länge, i onödan.
En stor fördel är om ni hinner bli rena.

Stäng av duschen när ni tvålar in er eller när ni schamponerar håret. För mig tar det ganska lång tid att schamponera in håret, så då stänger jag alltid av vattnet för att det inte ska stå och rinna i onödan. Jag tror man sparar rätt mycket vatten på det.

Dessutom kanske man inte måste duscha varje dag heller, om man gjort det tidigare. Varannan dag räcker oftast, om man inte är en sportig kvinna/man, för då är det bäst att duscha varje dag eller efter varje träning. Annars luktar man mindre gott.

Det var nog alla utmaningar för den här gången. Det som är själva utmaningen är väl att se om man kan dra ner på hur länge man duschar.

Förutom utmaningarna så har jag lite andra grejer att berätta som har med detta att göra.

När man duschar så kan det ju alltid vara bra att använda ekologiska och miljövänliga produkter som både är bra för naturen och för en själv.
Det kan ju till exempel vara miljövänligt schampo och miljövänlig tvål.

Ett miljövänligt schampo som jag kan rekommendera är detta:
¨
Detta schampo finns att köpa på Yves Rocher för 34.50kr. Klicka HÄR för att komma dit.

Yves Rocher har faktiskt en hel del bra tvålar och schampon som är ekologiska. Värt att kolla in om ni är intresserade av det!

En annan sak man kan göra för att spara vatten är ju att köpa ett mer effektivt duschmunstycke. Om man har ett gammalt duschmunstycke kan det göra av med 12 liter per minut, medan ett nyare och effektivare kanske bara göra av med 6 liter per minut.

Tänker ni testa denna gång?

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Clara

Kommer helt klart vara med!

Jag gillar att duscha länge, men när jag tvålar in mig eller tvättar håret så stänger jag också av vattnet.



Får se hur det går denna gången! :D

2011-09-01 @ 21:33:42
URL: http://bokclara.blogspot.com/
Postat av: Malin

Ska definitivt försöka göra detta. Duschar alldeles för länge när jag har tiden till det. Kan stå i en hel timme i duschen, och sedan bada efter det.. Inte bra ^^

Använder det där schampot! Jättebra är det :) Köper bara icke djurtestade produkter, och de flesta av dem är ekologiska, vilket jag älskar.

Tycker att detta är ett så himla bra initiativ :)

2011-09-01 @ 23:21:46
URL: http://ensidatill.blogspot.com/
Postat av: Nea

Nu är jag på! Jag brukar oftast inte duscha mer än fem minuter, men stänga av vattnet gör jag aldrig. Ska ha det i bakhuvudet :D

2011-09-02 @ 07:23:05
URL: http://boknea.blogspot.com
Postat av: B(:

Kan nog inte dra ner på duschtiden mer tyvärr.. ^^

Men jag kan ju försöka få mamma att köpa sån där ekologisk schampp iaf ;P

2011-09-02 @ 20:10:48
URL: http://bbloggar.blogg.se/
Postat av: we - bookfrenzy

Åh, vad skönt, jag känner mig miljövänlig nu! Duschar i kanske 10 minuter och stänger alltid av vattnet när jag shamponerar osv;) Ska börja köpa ekologiskt nu! Gud vad skrytig jag måste låta just nu, hehe:)

2011-09-02 @ 21:56:19
URL: http://bookfrenzy.blogg.se/
Postat av: Anna

SV: Kul att höra :)

2011-09-03 @ 21:08:46
URL: http://booksandstrawberries.bloggplatsen.se
Postat av: Lucy

Denna uppgift har jag väl redan avklarat så att säga, men ah.. Duschar i stort sett aldrig i över 10 minuter och stänger alltid av när jag schamponerar.

Jag ska se om jag hittar något miljövänligt schampo! Tror jag har haft något någon gång som jag tyckte jättemycket om eftersom det luktade gudomligt.. Får se om jag kan hitta det igen.



Två andra grejer jag annars brukar tänka på (kom på det, så tänkte att jag lika gärna kunde skriva det);

- Ta schampo och tvål samtidigt. Sköljer av händerna lite mellan bara. Då går det snabbare och så ^^



- Egentligen behöver man inte ta så mycket schampo (om man inte har tjockt och långt hår).. Man behöver liksom inte ha en hel hand med schampo, brukar tänka på att det går lika bra att ta mindre och smörja in det mer nogrannat :D

2011-09-03 @ 23:18:48
URL: http://bokrygg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0