När allt klaffar perfekt

Igår hade jag en sådan där bra dag då en sak jag länge funderat över plötsligt löste sig utan att jag överhuvudtaget behövde lyfta ett finger (den här dagen har inte varit lika bra,men strunt i det). Under en håltimma som vi hade satt jag och sökte febrilt efter en bok till nästa månads Jorden runt-läsning. Jag har nämligen haft stora problem att hitta en ungdomsbok från Asien
 
Jag satt alltså och sökte, utan resultat. När svenskalektionen sedan startade fick vi veta att vi skulle läsa två romaner denna termin varav en av dem var Flyga drake av Khaled Hosseini. Min första tanke var: YES! Jag hade nämligen tänkt läsa Tusen strålande solar av honom, men tvekade eftersom det faktiskt är en vuxenbok. Flyga drake är också en vuxenbok, men eftersom vi nu blev tilldelade den i skolan så tänkte jag att jag ändå kunde läsa den. Den handlar ju faktiskt ändå om barn, även om det är en vuxen man som berättar.
 
Är det här en bra bok eller kommer jag behöva lida mig igenom den?
 
Vet ni förresten en sak som jag är rädd för? Det här året kommer vi ägna oss mycket åt skönlitteratur i svenskan och även i min skrivandekurs kommer vi läsa mycket. Det kommer vara uteslutande vuxenböcker och klassiker och jag är rädd att jag kommer tappa läslusten på grund av att dessa böcker inte tilltalar eller intresserar mig. Dessutom kanske jag inte alls får lika mycket tid till att läsa de ungdomsböcker som jag älskar så mycket... Men vi får väl se hur det blir. Jag hoppas och tror verkligen att läslusten kommer finnas kvar och jag ska försöka läsa så mycket "vanliga" böcker som möjligt!
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Vynne

Jag har sett filmen Flyga drake, och den tyckte jag var helt okej. Har dock inte läst boken men kan tyvärr tänka mig att den är lite seg...

Svar: Har hört att boken ska vara mycket bättre en filmen ( som den så ofta är), men jag har varken läst boken eller sett filmen så än har jag ingen åsikt^^ Har dock hört mycket bra om boken(:
bookshelf

2012-08-24 @ 19:44:05
URL: http://bokkarlek.blogspot.com
Postat av: Frida

Jag har läst boken och den är en bok som behöver väldigt mycket tanke och den är rätt så deppig, men jag led inte under bokens gång. Det var bara att man upptäckte en annan sida av Afghanistan som jag tror den utspelar sig i... :S

2012-08-24 @ 20:53:31
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Julia

åh, vill läsa flyga drake!

2012-08-24 @ 21:44:24
URL: http://loobook.blogg.se
Postat av: Andrea :)

De båda är underbara,hemska,sorgliga men bra.

Svar: Ja, jag har hört att de ska vara rätt hemska, men det kan vara nödvändigt att läsa sådana böcker ibland också(:
bookshelf

2012-08-24 @ 22:26:49
URL: http://andypandycool.blogg.se
Postat av: Johanna

Ååh, skulle jättegärna vilja läsa Flyga drake!

Svar: Har du sett filmen eller är du bara sugen ändå?(: JAg föreslår att du ska läsa boken ifall du är sugen, annars kan du ju alltid vänta tills jag lagt upp min recension så att du ser vad jag tycker:D
bookshelf

2012-08-25 @ 11:03:21
URL: http://johannasbooks.blogspot.se
Postat av: Alva

Det är en fantastisk bra bok, men du kommer lida för att det är så hemskt.

Svar: Fy, jag kan ha lite svårt med hemska böcker. Fast ibland behöver man läsa sånt också(:
bookshelf

2012-08-27 @ 19:33:45
URL: http://ingetlivutanbocker.blogg.se
Postat av: Emelie

Oooh, jag vill läsa den här boken! Vi ska syssla med litteraturhistoria mest i år... så får nog läsa klassiker jag med :c Men Khaled Hosseini är fantastisk, han imponerade stort på mig med A Thousand Splendid Suns <3

Svar: Vi får hoppas att den är bra:D Ja, klassiker är inte direkt något som lockar mig jättemycket...
bookshelf

2012-08-27 @ 20:02:03
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Ebba

LÄS DEN!!! Den är hur bra som helst!

Svar: Ja, något direkt val har jag inte^^ Men jag måste erkänna att jag är mer pepp nu när så många gillat den(:
bookshelf

2012-08-28 @ 17:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0