Lucka 22: Intressanta fakta om böcker

Något jag älskar är frågesport och intressanta fakta. Därför tänkte jag nu skriva lite intressant fakta som jag kunde hitta som handlade om just böcker. Idag hade jag egentligen tänkt filma en Book Haul, men jag tycker inte om att filma när min familj är hemma så vi får se när jag gör den istället. Kanske blir det inte någon Book Haul innan jul utan bara efter jul istället. Vi får se.
 
 
 
 
 
 
 
När levde den allra första kända kvinnliga författaren och vad hette hon?
 
Det här var faktiskt något som jag lärde mig för ungefär ett år sedan under tiden jag läste kursen "Människans språk" (otroligt intressant kurs ifall ni vill veta). Den första kända kvinnliga författaren hette Enheduanna och hon levde omkring 2300 f.Kr i Sumer som låg i Mesopotamien. De mest kända texterna av henne är hymner som hon skrev till guden Inanna.
Enligt Wikipedia var Enheduanna också med och skapade den judiska kalendern och därför är hon en av dem som bestämt när vi firar påsk (har inte det något med Jesus att göra? Och han levde väl långt senare?)
 
Bilden ni ser till höger är en lertavla täckt med sumerisk kilskrift och det var det språket som Enheduanna skrev på. Det sägs också att den sumeriska kilskriften var det första skriftspråket som uppstod.
 
 
 
 
Vilket bibliotek i världen innehåller mest böcker?
Det bibliotek i världen som innehåller mest böcker är USA:s kongressbibliotek som ligger i Washington D.C. Biblioteket innehåller runt 28 miljoner böcker (!).
Det näst största biblioteket heter The British Library och ligger i London. Detta bibliotek rymmer dock bara ungefär 18 miljoner böcker, vilket inte alls är särskilt mycket. Jag har ju nästan mer, host.
 
 
 
När jag ser den här bilden undrar jag bara: Vart är alla böcker? Hur stor är byggnaden om den innehåller 28 miljoner böcker men ändå kan ha massa ytor utan böcker?
 
Vem är den mest publicerade och översatta författaren?
2006 utnämnde Guinness Rekordbok L. Ron Hubbard till den mest publicerade och översatta författaren.Tydligen ska han ha skrivit hela 1084 böcker och de har blivit översatta till 71 olika språk.
 
Det finns också någon annan man som heter Philip M Parker  och han ska tydligen ha publicerat runt 200 000 böcker. Dock har han tagit hjälp av datorer på något sätt som sköter skrivandet åt honom (jag orkade inte läsa mig till hur det fungerade). Men vi kan kalla honom lite av en fuskare i alla fall.
 
 
 
 
Vilken bok har tryckts i flest exemplar?
Den bok som tryckts i flest exemplar är Fifty Shades of Grey. Nej förlåt, jag skojade bara (ursäkta om någon fick en hjärtattack av chocken). Den bok som tryckts i flest exemplar är faktiskt Bibeln, något som kanske inte är så förvånande. Den ska ha tryckts i ungefär 2,5 miljarder exemplar. Ganska mycket om jag får säga det själv. Om det fanns en författare till bibeln hade den personen varit rik nu.
 
Var uppfann man pappret?
Pappret uppfanns i Kina runt 200 f.Kr. Pappret hade det dock inte helt lätt i början då det fick tävla med pergamentet (gjort på djurhudar) som de flesta använde sig av när de skrev. Till en början tillverkades pappret av gammalt tyg. Det var först under industriella revolutionen som man faktiskt började tillverka papper av trämassa. Detta ledde också till att böcker blev billigare! Pappret kom till Europa under 1000-talet.
 
Hoppas att ni lärde er något nytt! Eftersom jag tyckte att det här var intressant kanske jag gör det igen någon gång.

Idag blir det tyvärr inte något boktips heller, av samma anledning som tidigare. Dock har jag en annan sak jag vill visa er. Inte någon rolig grej tyvärr.
Ser ni vad det där är för bok? Det är Safirblå av Kerstin Gier. Så här såg omslaget ut när jag kollade på Bokus hemsida senast. Kommer det här verkligen vara det slutgilitga omslaget? Kommer ni ihåg det första omslaget som släpptes och som passade perfekt till det första? Jag hoppas verkligen att det här inte är det slutliga omslaget. Håller det på att bli likadant i Sverige som i USA och England där de byter omslag på serier hela tiden? Hoppas verkligen inte det... Jag älskade ju verkligen omslagen som var från början.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Man

Kanske är pocketomslaget? Och mums på fakta, bäst. :-)

2012-12-23 @ 14:07:03
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie

Alltså om de blir så tycker jag vi alla bojkottar den boken och visar vart vi står! De får INTE bli som i Usa.. de har alltid varit min mardröm :(

Svar: Nej, jag vill verkligen inte heller att det ska bli som i USA!
bookshelf

2012-12-23 @ 14:55:43
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0