Lucka 6: Hmm?

 
Idag kommer ett litet konstigt videoklipp, men allt kommer att få sin förklaring på lördag, så håll ut tills dess! Om ni vill kan ni ju alltid försöka  gissa vad det är som faktiskt kommer hända!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 

Nedanför det här strecket kommer en bokbloggare varje dag ,under den här julkalendern, få ge ett boktips inom en viss genre jag valt till dem. Det är de själva som skrivit ihop tipsen med rätt lösa "regler". Hoppas ni hittar någon bok ni vill läsa här under december! Klicka bara på bilden så kommer ni till bloggarens blogg.

Dagens genre:

 
 
 
 
 
Om ni vill ha en riktig fantasybok att gräva ner er i under jullovet finns det ingen bättre person (vad jag vet) att fråga än Emelie!
 
Emelie från Drizzleandhurricanes

 I varje liten flicka finns det en prinsessa som drömmer om en prins i skinande rustning på vit springare ska komma och svepa med dem från denna trista värld… Drakar och magi, riddare och kungar. Allt detta är en vriden spegling av vad medeltiden hade att erbjuda, med intriger och tornerspel.

 Episk eller ”hög” fantasy kallar vi den litterära genren som sysslar med detta härliga ämne. Jag råkar tycka väldigt mycket om den här genren och idag blir det mitt tips till er. Jag vill kalla min ”episk fantasy”-debut för Eragon när jag var runt 12 år gammal, men den är ett allt för uppenbart tips. Nej, den bok som jag vill tipsa om idag är Sanningens svärd av Terry Goodkind. Den klassiska bokserien bakom TV-serien The Legend of the Seeker, jag erkänner själv att de första två böckerna imponerade på mig. De två första böckerna – Sökaren och Trollkarlens första regel – är på svenska två halvor av första volymen i serien, engelska Wizard’s First Rule.

 Med en serie på över 11 böcker på originalspråket (och dubbelt så många på svenska) har Goodkind gjort sig ett namn i Fantasy-världen, och den första volymen börjar med

Richard Cypher, en vanlig bonde, som råkar i trubbel med makter som han aldrig kunnat föreställa sig. Med trollkarlen Zeddicus Z’ul Zorander och den gåtfulla flickan Kahlan Amnell ger sig Richard, Sökaren, ut i landet för att stoppa den fruktade Darken Rahl.

 

 En klassisk episk fantasy-modell – de goda mot de onda – och med mycket magi och gåtor inblandat, jag tyckte mycket om de här böckerna. Jag föreslår att man ger den här serien en chans om man är intresserad av klassisk, episk fantasy. Med medeltida teman, riddare och onda härskare – när slår det fel?

 Första boken på svenska: Sökaren & Trollkarlens första regel

 Engelska: The Wizard's Rule (inbunden eller pocket)

/Anna(:

 


Kommentarer
Postat av: Frida

Åh! Många böcker man kände igen där. Nostalgi på hög nivå! :D

2012-12-06 @ 10:42:38
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Pia

ÅH! Typ alla de där böckerna hade jag när jag var liten XD Guldflickan var min favorit!! :D

Svar: Yay! Kul att vi läste typ samma böcker:D Guldflickan är otroligt bra och jag kommer ihåg att jag också verkligen älskade den som barn :D
bookshelf

2012-12-06 @ 15:39:29
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Beate

Vilken jätteroligt video!! :D Jag tror att det kommer att ha någonting med barnböcker att göra..... ;)
SV: Haha, nejdå, inte alls! Bilden var så fin så ;)

Svar: Vad kul att du gillar min video! :D Hahah, väldigt bra gissning måste jag säga^^
bookshelf

2012-12-06 @ 17:00:26
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Emelie

HAHAHAAHAHAHAAHAHAAHAHHAAHHAAHHAHAH! 1. Jag råälskar videon, höll på att dö av skratt xD

2. Gud vilken fin bild på mig X''D

Svar: ^Hahahaha xD Kul att kunna göra dig glad xD
2. JA, DU ÄR MYCKET PRETTY!
bookshelf

2012-12-06 @ 18:00:24
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: [Anna]

Haha vilken rolig video :)

Svar: Tack så jättemycket! :D
bookshelf

2012-12-06 @ 19:24:47
URL: http://bokraden.blogspot.com
Postat av: Nilmas Bokhylla

Hmm, nu blev jag nyfiken ;P

Svar: Det är meningen ;)
bookshelf

2012-12-07 @ 16:03:52
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Ebba

Haha, vilken skön video! :D

2012-12-07 @ 19:32:25
URL: http://iceandfire.blogg.se
Postat av: Man

Det. är. lördag. idag!

Svar: Hahaha xD
bookshelf

2012-12-08 @ 17:15:25
URL: http://bokskadad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0