Jorden runt på 6 månader

Imorse fick jag en alldeles strålande idé. Ni vet en sådan där strålande idé som bara slår till som ett blixtnedslag. Inte någon som man går och funderar över,nej, den lägger sig bara tillrätta inne i hjärnan och så fort den lägger sig där vet man att detta är en alldeles lysande idé som man bara måste genomföra. Dessutom måste man snabba sig på så att ingen börjar tänka i samma banor.
 
Idag hade jag från början tänkt använda hela dagen till att läsa. Läsa tills ögonen sved och huvudet värkte. Den där tanken om en underbar läsdag brukar oftast inte utveckla sig till något mer än en tanke för mig. Likadant idag. Idag har jag istället suttit och sökt som en tok efter böcker från olika länder. Det har visat sig otroligt svårt. Vad är det då jag ska göra?
 
Som titeln säger så ska jag försöka mig på att ta mig jorden runt på 6 månader. Med flygplan? Nej. Med luftballong? Nej, inte det heller. Jag ska istället läsa en bok från varje världsdel och uppleva världen på det sättet.
 
Världsdelarna som ska klaras av är:
Antarktis fick inte vara med eftersom jag faktiskt inte tror att det finns så många författare från Antarktis. Men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Hur skall (läst för mycket Sagan om Ringen) det då gå till?
Det ska gå till på det viset att jag läser en bok i månaden från en världsdel. Varje månad blir det en ny världsdel och alltså en ny bok. Eftersom jag verkligen vill lära känna världsdelen som jag fokuserar på just den månaden så måste boken utspela sig någonstans i den världsdelen och författaren måste ursprunligen komma från samma världsdel. Under dagen har jag märkt att det faktiskt inte var det lättaste att hitta böcker, speciellt inte ungdomsböcker. Jag trodde till exempel att Europa skulle vara lättast, men eftersom jag ville ha en bok från ett lite annorlunda land så blev det faktiskt väldigt svårt. Jag hittade nästan inte någon från Europa som intresserade mig.
 
Tiden för min hemresa kommer bli i slutet av januari, det är nämligen i januari som jag kommer läsa boken från den sista världsdelen, om inget går snett.
 
Varför vill jag då göra det här?
Nu för tiden domineras bokutgivningen i Sverige av tre länder: USA, England och Sverige. I alla fall gör ungdomsavdelningen det. Det mesta som översätts kommer från engelsktalande länder och när jag satte mig ner för att söka efter böcker av författare från andra världsdelar så fann jag det otroligt svårt att hitta några. Det var en aning lättare att hitta intressanta böcker från andra världsdelar bland vuxenböckerna och det gör att jag några gånger kommer få läsa vuxenböcker. Jag tycker att det är fel att andra länder helt hamnar i skymundan och att jag knappt får någon chans att lära känna dessa länder dess invånares seder. Vad beror det egentligen på? Varför översätts så få böcker från andra världsdelar och länder?
 
Den största anledningen till att jag vill göra det här är för att jag vill vidga mina vyer. Jag vill se hur vanligt folk i andra länder har det. Jag vet hur många i USA har det nu,tack vare alla böcker jag läst som utspelar sig där, men jag vill även se hur personer i andra världsdelar lever. Därför har jag även sett till att alla böcker jag kommer läsa är verklighetstrogna. Inga vampyrer eller drakar här alltså.
 
Jag tror att man får en bättre förståelse och acceptans för andra i världen om man ser vad vissa går igenom i sina hemland. Därför är det perfekt att läsa böcker skrivna av författare från de länderna. Vi som har det bra och slipper krig i Sverige kan nog ha svårt att verkligen förstå vad vissa faktiskt går igenom. För även om vi i Sverige inte krigar så betyder det inte att det inte finns krig och orättvisor i andra länder. Och det behöver absolut inte bara vara krig! Människor runt om i världen lever inte precis som vi i Sverige och jag tror det kan vara bra att få upp ögonen för det.Förhoppningsvis blir jag en klokare och förståndigare person efter de här sex månaderna.
 
Första boken har jag tänkt läsa i augusti och jag tror att jag börjar med Europa. Just nu väljer jag mellan en bok från antingen England, Sverige eller Frankrike. Det lutar mest mot boken från England just nu. Men mer info om det kommer troligtvis i augusti. Jag vet att jag sa att det mycket som översätts kommer från England, men den här verkade handla om ett mycket viktigt ämne ändå.
 
Ni får mer än gärna tipsa mig om bra böcker som passar vilken som helst av världsdelarna!
 
/Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Om du behöver nån bok finns ju serien Imorgon när kriget om av John Marsden. John är från Australien och serien utspelar sig i Australien. Du kanske redan visste det men tänkte tipsa om den ändå ;)

Svar: Tack så mycket för tipset!:D
bookshelf

2012-07-13 @ 22:09:27
URL: http://boktjejerna.devote.se
Postat av: Frida

Vilken rolig idé! :)

2012-07-13 @ 22:31:09
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Pia

Du är ett geni! Mycket bra idé och väldigt inspirerande. Jag kanske gör något liknande i min läsning också ^^

Svar: Tack så mycket!:) Och det borde du verkligen!:)
bookshelf

2012-07-13 @ 22:32:58
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Lisa

Vilken rolig idé!! :D

2012-07-13 @ 22:53:27
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Vynne

Väldigt rolig, inspirerade och häftig idé! Ska bli kul att följa din resa genom världsdelarna;)

Svar: Vad kul att du tycker det!:D
bookshelf

2012-07-13 @ 23:02:26
URL: http://bokkarlek.blogspot.com
Postat av: Felicia

Haha verkar grymt kul ju! :)

Svar: Vad kul att du tycker det!:D
bookshelf

2012-07-13 @ 23:34:34
URL: http://feliciasboktips.blogspot.com
Postat av: Johanna

Va kul idé!! :) Jag har en bok som heter Soul surfer och den utspelar sig på Hawaii (alltså Nordamerika) och handlar om hennes liv före och efter en hajattak under en surfingtur. Otroligt bra och man får veta lite om hur hon lever.

Svar: Den låter väldigt intressant! Jag tror att jag läst om den tidigare också:)
bookshelf

2012-07-14 @ 12:21:49
Postat av: Johanna

Här hittade jag lite om böcker från olika platser i världen, klicka på länken och så ska det finnas i högerkanten http://www.adlibris.com/se/promotion.aspx?page=veckansdeal :) Hoppas det går!

Svar: Stål verkade väldigt intressant då den utspelar sig i Italien! Tyvärr är det kö på den på mitt bibliotek...
bookshelf

2012-07-14 @ 22:40:29
Postat av: Lucy Chen

Åh, vilken fantastiskt bra idé! Ska bli jättekul att följa din jorden-runt-resa :D

2012-07-15 @ 07:54:52
URL: http://bokrygg.blogg.se/
Postat av: Emelie

JAG VILL VARA MED!!!!!

2012-07-15 @ 14:34:17
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Malin

Vad glad jag blev när jag läste det här inlägget! Jag kom nämligen på för några månader sedan att jag skulle utmana mig själv genom att läsa böcker från alla världsdelar, och började såklart söka direkt. Dock har jag tänkt ta med Antarktis, genom att läsa en bok som utspelar sig där även om författaren inte kommer därifrån. Blir lite svårt annars ^^ Men ja, man blir ju galet pepp på att läsa av sånt här! :)

Svar: Ja, precis! Kul att du också gör det:D Smart idé ändå det där med att ta en bok om det:)
bookshelf

2012-07-15 @ 19:45:48
URL: http://ensidatill.blogspot.com/
Postat av: Man

Jag ska följa detta med stor nyfikenhet. Om jag bara vore mer lättövertalad så hade jag hoppat på den här världsfantastiska (haha) bokresan!

Svar: :D Vad är det som gör dig så svårövertalad?
bookshelf

2012-07-16 @ 20:24:18
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Ebba

Vi läste en bok i skolan som heter "Eldens hemlighet". Den utspelar sig i Afrika och är baserad på en sann historia, författaren själv är dock inte därifrån men tjejen den handlar om har han mött & pratat med i verkligheten. Kanske lite för lätt-läst men ändå läsvärd :)

Svar: Ska kolla upp det!
bookshelf

2012-07-17 @ 22:47:21
Postat av: Hanna

Låter som en helt underbar idé! Tycker det är jättesynd att det ska vara så svårt att hitta böcker (som verkar intressanta såklart) från fler länder än de du nämnde, USA, England och Sverige. Jag börjar bli trött på att det bara svämmar över med amerikansk litteratur. Vill ha annat också!

2012-07-24 @ 12:50:43
URL: http://liberlibri.blogg.se
Postat av: Man

Jag gör revolt när någon "tvingar" mig att göra saker, haha. ;-)

Svar: HahahxD Ja, vem gör inte det^^ Ibland kan jag tycka att något låter intressant, men om någon tvingar mig så sätter jag mig genast på tvären och vägrar xD
bookshelf

2012-08-02 @ 00:25:54
URL: http://bokskadad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0