Stinkis

Titel: Stinkis
Författare: David Walliams
Sidantal:183
Betyg:7/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Mr. Stink
 
När Chloe en dag går förbi en parkbänk i staden ser hon en uteliggare. Han är känd som Stinkis och det finns en god anledning till det, han stinker. Trots att han stinker går Chloe fram och pratar med honom. Detta ska visa sig vara början på en mycket god vänskap. Chloe tycker synd om Stinkis och erbjuder honom boende i ett förråd på hennes tomt. Hennes familj vet ingenting, men det är inte heller möjligt då hennes mamma avskyr uteliggare.
  Det dröjer dock inte länge förrän Stinkis börjar bli en krävande gäst och det blir svårt att hålla honom hemlig...
 
Som ni kanske ser på omslaget så är detta en bok som i första hand riktar sig till yngre läsare. Vad var det då som fick mig att fastna för den här boken på biblioteket? För det första så kände jag igen tecknaren,Quentin Blake. Han har illustrerat nästan alla Roald Dahls böcker. Genom att kolla på framsidan och läsa den roliga titeln anade jag att den kanske också skulle vara lite som Roald Dahls böcker. Det visade sig att jag skulle ha rätt.
 
Det som jag först och främst älskar med den här sortens böcker är humorn. Den är alltid överdriven och i andra böcker skulle det bli för mycket, men här passar det alldeles utmärkt. Jag sitter och småskrattar hela tiden, speciellt när man får läsa om Chloes systers fullsatta veckor. Det är nog den del i boken som jag kommer komma ihåg mest för den var bara så otroligt överdriven och rolig.
 
Även karaktärsmässigt liknar boken Roald Dahls. Han har ofta föräldrar eller någon lärare som är otroligt elaka (jag kan inte låta bli att tycka att det är lite roligt) och likadant här. Kanske inte lika mycket som Roald Dahl men ändå på samma sätt. Här är det mamman som är den onda och jag tycker att hon är väldigt rolig. Pappan är däremot en mes och vågar aldrig säga emot mamman. Däremot är han snäll mot Chloe när mamman inte märker något.
 
Vänskapen som växer fram mellan Chloe och Stinkis uppskattar jag, antagligen för att jag tycker om att läsa om personer som är kompisar med varandra trots att det skiljer mycket i ålder. Chloe är en väldigt fin och hjälpsam människa och jag tycker att det är fint att man i den här boken visar att uteliggare faktiskt också är människor.
 
Boken är snabbläst och rolig. Gillar man böcker skrivna av Roald Dahl så är chansen stor att man även gillar den här. Trots att den egentligen riktar sig till yngre så rekommenderar jag den ändå.
 
Bästa med boken: Humorn och den mysiga historien.
Sämsta med boken: Att det kunde bli lite för löjligt ibland. Dock inte ofta.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Man

Min första tanke var (endast titeln): ROALD DAHL.
Min andra tanke var (endast omslagsbild): QUENTIN BLAKE.

Så halvrätt. Ska leta upp den här snart! (Och därefter läsa hela din recension, heh.) :-)

Svar: Bra gissat! MEn jag håller med dig, det påminner otroligt mycket om Roald Dahl(: Och jag tycker verkligen att du ska läsa den för jag tror att du kommer gilla den!
bookshelf

2012-07-17 @ 22:18:47
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Petra

sv: Oja! Det är bara i Pirates of the Carribean filmerna han är snyggare. ;)

2012-07-19 @ 13:15:11
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: Man

Sv: Hurray! (Och jag gillar förresten att jag blev bombarderad av alla dina svar på en och samma gång!)

Svar: Det gillar dock inte jag xD Jag hatar att jag alltid är så himla seg på att svara på mina kommentarer. Jag älskar att få kommentarer, men är värdelös på att svara på dem. När det börjar krypa upp mot 30-60 obesvarade kommentarer så får jag ägna en kväll åt att svara på alla xD Oftast väldigt oeffektivt eftersom det tar MYCKET tid, hahaha.
bookshelf

2012-08-02 @ 00:28:08
URL: http://bokskadad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0