Ankomsten


Titel: Ankomsten
Författare: Shaun Tan
Sidantal: -
Betyg: -
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Arrival

Jag tänker inte skriva någon handling på den här boken eftersom jag tycker att en av fördelarna med den är att man får tolka den som man vill. Det är en ordlös grafisk roman och hela berättelsen drivs med hjälp av bara bilder. Jag har läst några få grafiska romaner tidigare, men jag har inte riktigt fastnat för någon. Dessutom räknar jag inte riktigt Twilight-seriealbumet som en riktig grafisk roman eftersom den är en bok från början. Jag har som sagt var inte alls gillat grafiska romaner/seriealbum tidigare av den enkla anledningen att jag har haft så svårt att njuta av bilderna och texten samtidigt. När det är alldeles för mycket text kan jag inte fokusera på de fina bilderna och jag blir även lite förvirrad eftersom jag inte vet om jag ska lägga mest vikt på att läsa texten eller titta på bilderna. Det var därför Ankomsten passade mig som handen i handsken. Ingen text som kunde störa mig och alltså kunde jag fokusera på att titta på bilderna istället.

Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att driva en berättelse framåt med bara bilder. Jag trodde inte alls att jag skulle fatta vad som hände. Ack så fel jag hade. Man förstod precis vad som hände! Vissa gånger fick jag sitta och tänka ett tag innan jag verkligen förstod och ibland fick jag göra som jag gör när jag inte förstår ett ord i en engelsk bok. Jag fortsätter bara och läser för att se om jag förstår sammanhanget. Efter att ha suttit och klurat ett tag förstod jag även här vad som egentligen hände och fick en liten aha-känsla.

Det allra bästa med den här grafiska romanen måste nog ha varit teckningarna. Shaun Tans bilder fångar verkligen min uppmärksamhet och jag kan sitta och stirra på dem i en mindre evighet. De är så fina och ju mer man tittar desto mer finner man. Det är en hel del saker som är gömda i bilderna som man inte ser när man tittar första gången men som man ser efter att ha tittat ett tag.

När jag plockade upp Ankomsten trodde jag att det skulle vara en bok med vanliga bilder från en vanlig värld, jag hade fel. Tan ritar realistiskt på ett sätt eftersom handlingen i den här boken är väldigt verklig, medan själva teckningarna visar en värld som är snarlik vår, men med en hel del annorlunda byggnader, djur m.m.

Själva handlingen är också otroligt fin. Ankomsten handlar om emigration och hur det är att börja ett nytt liv i ett helt okänt land. Trots att världen Tan målat upp inte alls ser ut som USA så får jag ändå en känsla av att det kunde ha varit så här för en person som emigrerade till USA under 1800-talet.

Jag kommer inte sätta något betyg på den här boken eftersom jag inte direkt har något att jämföra med. Trots det kan jag i alla fall säga att jag ÄLSKADE den här boken och jag kan inte sluta tänka på den. Dessutom blev jag lite smått beroende av Shaun Tans bilder och lånade därför några fler av hans böcker på biblioteket igår. En av dem läste jag igårkväll och det var The Rabbits. Troligtvis kommer jag recensera den eftersom jag älskade även den otroligt mycket. Kanske är jag en noob på grafiska romaner eller så är de bara riktigt bra!

Även om ni inte gillat grafiska romaner tidigare så tycker jag verkligen att ni ska försöka er på att "läsa" den här. Shaun Tans bilder är förtrollande och jag skulle vilja äga varenda bild så att jag kunde tapetsera mitt rum med dem. Den här får ni inte missa!

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Lucy

Åh, den verkar väldigt intressant! :)

Svar: Den var otroligt intressant!:D
bookshelf

2012-06-08 @ 21:03:28
URL: http://bokrygg.blogg.se/
Postat av: Anna - Boktycke

Har hört så mycket gott om Shaun Tan att nu känner jag att jag måste "läsa" något av honom. Hoppas bara inte att mina förväntningar pajar för mig själv.

Svar: Ja, du borde verkligen läsa något av honom!
bookshelf

2012-06-08 @ 22:49:03
URL: http://boktycke.wordpress.com
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg

Ja han är helt underbar, galet va mycket bra grejer han har gjort ^^



Har inte läst ankomsten än men det ska jag snarast!

Svar: Ja, jag trodde verkligen inte att jag skulle gilla den först, men jag blev glatt överraskad!:D
bookshelf

2012-06-10 @ 15:32:27
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0