Favoritböcker och bokserier

Fick en förfrågan av Matilda för några dagar sedan om jag inte kunde göra ett inlägg där jag skrev upp mina favoritböcker och bokserier. Visst kan jag det, dock får jag alltid lite panik inför sådana här listor eftersom jag har svårt att välja böcker och dessutom vill jag inte missa någon. Jag varnar också för att böckerna inte kommer vara i någon speciell ordning eftersom det skulle vara omöjligt att rangordna dem. Alla är bra på sitt egna speciella vis.

Låt oss börja med mina favoritserier:

1.Vampire Academy- Richelle Mead
Den här serien är helt otrolig. Jag har fortfarande inte läst sista delen för jag vill vara helt ledig när jag läser den så att jag bara kan sitta och sträckläsa. Dessutom är jag lite ledsen över att det är sista delen och att man inte kommer få träffa Rose mer. En stor anledning till att jag gillar den här serien om vampyrer så himla mycket är tack vare Rose. Hon är en grymt stark kvinnlig huvudkaraktär och helt otrolig på att slåss. Dessutom är hon rolig.

Alla böcker i Vampire Academy på svenska:
Törst
Fruset blod
Skuggkysst
Löftet
Andens kraft
Yttersta offret

2. The Mortal Instruments- Cassandra Clare
Den här serien var en av de första riktiga böckerna som jag läste på engelska och till en början tyckte jag att den var lite rörig, men sedan började jag älska den. Speciellt tvisterna i böckerna och Jace. Jace är helt underbar och jag kunde bara inte undgå att älska honom. Jag har ännu inte läst fjärde boken men jag måste verkligen ta tag i den så snart som möjligt så att jag kan läsa City of Lost Souls så fort den kommer ut!
Den här boken är otroligt spännande men den är också hur rolig som helst. Om det är någon bok som jag har skrattat till(jag skrattar inte ofta i böcker) så är det den här.
Tyvärr finns inte serien översatt till svenska än. Förstår inte riktigt varför...


Alla böcker i The Mortal Instruments:
City of Bones
City of Ashes
City of Glass
City of Fallen Angels
City of Lost Souls(inte utkommen än)
City of Heavenly Fire(inte utkommen än)

3.Saknad-serien- Meg Cabot
Det här kan vara den bästa serien jag har läst av Meg Cabot. Den är spännande och otroligt rolig, men den största anledningen till att jag föll för boken var såklart på grund av huvudkaraktären Jess. Hon är rolig och dessutom en mycket stark tjej. Att den är deckaraktig och lite övernaturlig gör den ännu bättre. Rob, killen som Jess blir kär i, är också underbar och jag älskar deras struliga "förhållande".


Alla böcker i Saknad-serien:
Träffad av blixten
Kodnamn Cassandra
Gömstället
Fritagningen
Okänd identitet

4.Pretty Little Liars- Sara Shepard
Här vill jag vara väldigt noga med att peka ut att jag bara tycker att de fyra första böckerna är bra. Femte boken gick fort utför och jag tyckte inte alls att den höll samma standard som de fyra första. Men de fyra första älskade jag alltså. De är rysligt spännande och lite läskiga. De spelar spratt med hjärnan medan man läser, men samtidigt finns den där enkla känslan som finns i all chic-lit. Riktigt bra! Dessutom får man läsa ur alla fyra tjejers perspektiv.



5.The Wolves of Mercy Falls- Maggie Stiefvater
Jag är faktiskt själv förvånad över att jag skriver upp de här böckerna här. Men de är faktiskt riktigt bra. De är inte fyllda med action men de är skrivna på ett så himla fint sätt som gör att man verkligen känner för huvudkaraktärerna. Huvudkaraktärerna är också väldigt originella. Dessutom handlar det ju om varulvar och det är väl aldrig fel.
Vill man ha en riktigt fin kärlekshistoria med lite övernaturliga element så är detta rätt bok. Nu blev jag plötsligt helt otroligt pepp på att läsa sista boken som nyss kom ut på svenska.


Mina favoritböcker:
1.
Hungerspelen- Suzanne Collins
Jag vet att den här kanske borde vara under serier. Problemet är att det bara är första boken som jag verkligen tycker om på det där speciella sättet. Jag läste Hungerspelen under 2009 tror jag. Jag hade ingen aning om vad den handlade om och när jag väl satte igång att läsa blev jag förvånad. Så otroligt bra var den, och annorlunda! Jag kommer fortfarande ihåg vissa riktigt speciella scener och nu när jag ska läsa om den innan premiären av filmen är jag rädd för att den inte ska vara lika magisk som då...
 Det här kan också vara en av få dystopier jag någonsin läst. Med tanke på hur mycket jag älskade den så borde jag väl ha läst fler dystopier? Tydligen inte.
Den här boken var i alla fall riktigt annorlunda och bra när jag läste den 2009.


2.Anna and the French Kiss-Stephanie Perkins
Det finns inte en enda rimlig anledning till varför jag inte skulle skriva om den här boken. En av mina absoluta favoritböcker. Himla fin bok med underbara karaktärer. Den känns verkligen verklig och man vill bara resa till Frankrike och träffa Anna och St.Clair. JAG ÄLSKAR DEN!



3.Tretton skäl varför- Jay Asher
Jag läste den här boken för ett ganska långt tag sedan, men jag älskar den fortfarande. Den här boken fick mig också att tänka till och medan jag läste hade jag otroligt svårt att lägga ifrån mig boken. Att det var lite jobbigt att hänga med ibland var inte direkt något som drog ner betyget. Som sagt så var det ett tag sedan jag läste den här boken så kanske skulle jag inte tycka om den lika mycket idag, men det hoppas jag att jag skulle göra.


4. Besatt- Anne Cassidy
Den här boken påminner lite om Tretton skäl varför på något sätt och jag älskade den. Boken fokuserar mest på avundsjuka och även den här får en att tänka efter. Dessutom spökar den lite med ens tankar och jag älskar sådana böcker. Den var en aning seg i början, men sedan hade jag även här svårt att lägga ner den.



Det var väl ungefär de böckerna som jag verkligen tycker om och som verkligen berört mig. Det känns nästan lite trist att jag inte lyckades komma på fler. Fast sedan har jag ju också läst massa andra riktigt bra böcker som ändå inte nått riktigt ända fram. Dessutom ändras ju den här listan rätt så ofta.

/Anna(:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0