Nya SPÄNNANDE svenska böcker (2)

Bara några dagar efter att jag hade suttit i evigheter med att pussla ihop det senaste inlägget släpptes ännu fler böcker som kommer släppas på svenska. Därför tänkte jag att jag lika gärna kunde göra en del 2, så här kommer den:
Profetens tid- Henrik Larsson (2013-03-15)
 Den här serien har jag själv inte läst ännu, men jag äger första boken som är Krigarhjärta. Jag vet dock att det är många som har älskat den här serien och ser mycket fram emot den sista boken. Det har dröjt ett tag mellan den andra och tredje boken, men nu finns det äntligen ett datum för när den ska släppas. Dessutom är omslaget otroligt snyggt! Kanske inte riktigt likt de två tidigare omslagen, men jag tror jag gillar detta bättre.
 
Tidigare delar: Krigarhjärta, Isöhäxan
 
 
 
 
 
 
De utvalda: Hemligheternas rike- Kristin Cashore (2013-03-15)
Den här serien har jag inte heller läst, men har även här första delen som heter Tankeläsaren hemma. Den här serien är mycket omtyckt men när jag började läsa den kom jag tyvärr inte riktigt in i den. Kanske för att jag har lite svårt att hänga med i fantasyböcker ibland. Omslagen till den här serien är i alla fall otroligt snygga och jag är glad att de behållit originalomslagen. Jag måste ge den här serien en  ny chans nästa gång jag är sugen på fantasy!
Originaltitel: Bitterblue
Tidigare delar i serien: Tankeläsaren, Monstrets dotter
 
 
 
 
 
 
 Safirblå- Kerstin Gier (2013-03-25)
Det börjar bli lite tjatigt, men jag har inte läst första delen i den här serien heller. Jag har fått den som recesionsexemplar och ska läsa den så fort jag får tid över. Jag är nämligen mycket intresserad av att läsa den. Även på denna serie älskar jag omslagen! Jag älskar att de ser lite annorlunda ut och inte som all annan YA nu för tiden. Att Sverige behöll originalomslagen är jag mycket glad över. De omslag som USA har tycker jag inte alls om lika mycket, de är inte alls lika speciella. Kolla bara vad fina omslagen är ---->
 
Att den handlar om tidsresor både skrämmer och gör mig intresserad. Sedan jag började se Doctor Who har jag blivit mycket mer intresserad av tidsresor, men det kan bli så att det blir väldigt komplicerat att förstå. Men vad jag har hört ska det inte vara så svårt.
Originaltitel: Saphirblau
Tidigare del i serien: Rubinröd
 
 
Farliga förmåga: Systrarna Cahill- Jessica Spotswood (2013-03-14)
Den här boken har jag hört mycket gott om i bokbloggarvärlden. Den handlar om häxor och det är alltid intressant! Genom att läsa handlingen har jag dessutom fått för mig att det är något av en historisk roman, men jag är inte helt säker.
 
Något som jag inte gillar så värst mycket är titeln. På engelska heter den Born Wicked och jag älskar det namnet. Det svenska namnet klingar inte lika vackert tyvärr. Men ännu en gång har de i alla fall behållit originalomslaget och det gillar jag.
Originaltitel: Born Wicked
 
 
 
 
Uttagningen- Maths Claesson (2013-04-15)
 
Rymden skrämde mig tidigare och jag ville helst inte tänka på den eftersom den är så stor och oändlig. Även här har Doctor Who fått mig att ändra tankebana en aning och jag tycker att rymden är intressantare nu. Den här boken handlar om en kille som vill bli rymdpilot och efter att ha läst handlingen känner jag att antingen är den superbra eller så är den inte bra alls. Intresserad blev jag i alla fall.
 
Tyvärr gillar jag varken omslaget eller typsnittet som titeln är skriven med.
 
 
 
 
 
Rebellhjärta- Moria Young (2013-04-02)
Det här är fortsättningen på Blodröd väg (som jag inte läst,förvånande va?!) och det är säkert en del av er som är intresserade av att läsa den här. Det som gjorde att jag inte riktigt orkade ta tag i den var att den var skriven på talspråk och jag har lite svårt för det. Det tar tid att vänja sig vid det, men i vissa böcker passar det bättre än vanligt språk. Som i Tystnaden i bruset av Patrick Ness till exempel. Kanske är det likadant i den här.
 
Omslaget till första boken är helt avskyvärt, enligt mig. Omslaget till andra boken är bättre, men fortfarande inte särskilt snyggt.
Originaltitel: Rebel Heart
Tidigare del i serien: Blodröd väg
 
 
 
Anna klädd i blod- Kendare Blake (2012-11-10)
Den här boken fick jag alldeles nyss reda på att den skulle släppas på svenska och det var tack vare Tessan. Jag hade verkligen ingen som helst aning om det innan, men jag blev otroligt sugen på att läsa den nu när den finns på svenska. Visst hade jag gärna läst den på engelska, men den är inte längst upp på min prioriteringslista över böcker att köpa på engelska och därför skulle den nog aldrig bli inhandlad. Därför är jag glad att den kommer på svenska.
 
Omslaget är samma som originalet,fast tyvärr kommer nog bokryggen vara lila vilket jag tycker är synd. Det är nämligen Fenix förlag som ger ut boken och om inte jag har fel har alla deras böcker lila ryggar. Tyvärr gillar inte jag lila.
Originaltitel: Anna Dressed In Blood
 
 
 
 
Den här gången var det inte lika många böcker, men jag är säker på att det kommer släppas fler imorgon eftersom jag skrev det här inlägget idag.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Anna (readingthisworld)

Jag älskar att de svenska förlagen börjar göra allt fler översättningar på populära engelska YA-böcker! Jag är sugen på att läsa Anna klädd i blod på svenska, för precis som hos dig har den inte varit så prioriterad på engelska.

Svar: Det gör jag också! Tidigare kändes det som att det mesta de översatte var rätt okända böcker, men nu börjar de även översätta sånt som är mer populärt:) Ja, det är som att det blir skillnad när boken översätts, det blir lättare att få tag i boken på något sätt eftersom man antingen kan få den som recensionexemplar eller bara låna på bibliteket :)
bookshelf

2012-11-03 @ 12:25:35
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Elin - Bokparadiset

Åh jag längtar verkligen efter hemligheternas rike och safirblå! (Läs rubinröd snart, så sjukt bra)

Även jag blev sugen på att läsa Anna kläd i blod på svenska. :)

2012-11-03 @ 12:30:34
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Nilmas Bokhylla

Hehe gillar du inte lila men har en lila blogg? ;P

2012-11-03 @ 12:52:22
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Emelie

HOLY AHBDSGBFUOLNVOREHVOLB H<OfbureohaehuvbroiaghbrfhOEGFHo9hrf0woephfoadbnvnwoanoregorueibgoaegouwrngoesbvofrbgaourebvuoerdbvuoerbgabnivkdszuviobwbrabugviowogbvworlowrbgOHBCFNDFOBNRNORWUHGO9RE8T0U4TOHEIGI0OPREIHG0PEH0OEQAHRG0OAH0HSRO0HG0O5HGT0RENHJTRS0HJ0T8RHEG9ONDTONHDGKLFIOJFHOIOSIHGFIOHOISHJFOIHGIHGIOTHJOTHJSETOHJT0RHJOPTHJOHJOIHJBTOFIHJBOIFDHJBITOHJBOITHJOITERJH0E5Y854HJGIODFIO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PROFETENS TID, PROFETENS TID, AHMAJGAWD, HOLY SHIT, YES, FINALLY!!!!!!! Ja, jag är en av de som väntat på Profetens tid... och jag har inte kollat Henrik Larssons hemsida på flera månader, VARFÖR HAR JAG MISSAT ATT DET FINNS ETT OMSLAG? YEEEEEEEEEEEES!!! Jag längtar så!!!! :D

Svar: HAHAHAHA xD Jag antar att jag får ta tag i Krigarhjärta snart^^
bookshelf

2012-11-03 @ 14:42:16
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Emelie

FOLK!!!!!! HUR KAN NI INTE VARA TAGGADE FÖR PROFETENS TID? DET ÄR JU TYP BARA SISTA DELEN I EN AV DE BÄSTA SVENSKA FANTASYSERIER NÅGONSIN!!!! FÖR FAN, DET ÄR PROFETENS TID!!! ÄR JAG DEN ENDA SOM HAR LÄST KRIGARHJÄRTA? DEN ÄR JU HELT JÄVLA AWESOME! ENTUSIASM, MÄNNISKOR, JAG ÄR ENTUSIASTISK!!!!!

2012-11-03 @ 14:44:02
URL: http://drizzleandhurricanes.blogspot.com
Postat av: Man

Anna klädd i blod låter inte helt fel. (Och jag är inte heller särskilt förtjust i lila..) Känns som att Sverige kämpar sig uppåt med de här släppen!

Svar: Jag håller med dig om att de börjar släppa mer populära böcker på svenska nu! Nej, lilla är inte en av de vackraste färgerna enligt mig. I alla fall inte mörklila.
bookshelf

2012-11-03 @ 15:45:49
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Frida

Åh, visste inte att Born Wicked skulle bli översatt. Det var ju lite roligt. Har läst den på engelska och tyckte väldigt mycket om den :)

2012-11-03 @ 16:22:36
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Ebba

OMG! Hade verkligen ingen aning om att Anna dressed in blood skulle komma på svenska. Haha, ja lila är inte så snyggt alltid. ;)

2012-11-03 @ 17:14:21
URL: http://iceandfire.blogg.se
Postat av: Yrsa

Riktigt bra in inlägg! :)
Många nya böcker jag inte hade koll på. Funderade faktiskt häromdagen när sista boken i Krigarhjärta skulle komma ut.
Fenix förlag ger faktiskt inte bara ut böcker med lila rygg, det är olika färg beroende på genre. Lila är den för Urban Fantasy.

Svar: Åhh, vad kul att du gillade mitt inlägg! Alltid kul att det var några böcker som du hade väntat att få reda på:)
Det där med färgen hade jag ingen aning om, men tack för att du berättade det! Fast räknas Anna klädd i blod som Urban Fantasy?
bookshelf

Postat av: Lisa

OOOMMMGGG. PROFETENS TID?? Hade ingen aning om att boken fått en namn och ett utgivningsdatum! Jag har väntat så länge på den boken!!! :D

2012-11-03 @ 23:12:18
URL: http://bladvandaren.blogspot.se
Postat av: Tessans Bokblogg

Måste - ha - alla - böcker - nu!!!! Varför skiter jag inte pengar? Va? haha.

Svar: Hahaha xD Ja, det har jag frågat mig också ibland! Vad skönt det hade varit att slippa jobba och bara få allt man vill ha!
bookshelf

2012-11-03 @ 23:48:51
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se/
Postat av: Yrsa

Jag håller inte riktigt koll på vad som räknas som Urban Fantasy eller inte, känns som att det finns så många olika kategorier så jag blandar jämt ihop dem :P Men de Fenix har inte så många kategorier, de kanske inte är så jättenoga med om det verkligen är urban fantasy eller inte?:
Urban Fantasy: lila
Historik: grön
Spänning: blå
Romantik: rosa
Kan tänka mig att det kan bli snyggt i hyllan med de olika, eller samma, färg(erna). Får vänta och spana om det kommer in fler spännande böcker :)

Svar: Jag fick Anna klädd i blod som recex för några dagar sedan och ryggen var lila!:D
bookshelf

Postat av: Julia

Alltså, hemligheternas rike. Ojojoj, vad jag har längtat efter den boken! :D men vad mycket bra böcker det kommer komma ut! As bra för mig som är för lat för att läsa på engelska hehe :D

Svar: Ja, jag tycker också att det är bra att de översätter mycket fler böcker från engelska till svenska eftersom det faktiskt finns de som inte orkar läsa på engelska. Oftast är jag en av dem xD
bookshelf

2012-11-21 @ 21:14:33
URL: http://loobook.blogg.se
Postat av: Boktrollet

Tycker verkligen att du ska ge Dustlands - Blodröd Väg en chans även om den är skriven på talspråk. Det tog inte så lång tid att komma in i läsningen och det är riktigt grym bok jag satt och gapade genom den från början till slut. Och det är troligtvis den bästa bok jag läst i år för den förvånade hela tiden.

Svar: Jag har köpt den så jag ska ge den en chans när jag får tid över! :D
bookshelf

2012-11-28 @ 16:45:55
URL: http://boktrollet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0