Hitta Violet Park

Titel: Hitta Violet Park
Författare: Jenny Valentine
Sidantal: 204
Betyg: 6/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Finding Violet Park
 
En kväll när Lucas går in på taxikontoret för att fixa en taxi ser han en urna på en hylla inne på kontoret. Han får veta att någon bara lämnat den och att människan inuti hette Violet Park. Någon underlig kraft drar till sig Lucas uppmärksamhet och snart har han bestämt sig för att hämta urnan och ta reda på vem Violet Park egentligen var och varför hon blev lämnad.
   Genom att nysta i Violet Parks förflutna får han även reda på en hel del fakta om sin egen familj som han tidigare inte hade någon aning om.
 
Jag hade varit sugen på att läsa den här länge och bestämde mig för att faktiskt ta tag i det när jag fick höra att författaren skulle komma till Bokmässan. Tyvärr blev jag inte riktigt så pass imponerad av den som jag hade hoppats att jag skulle bli.
 
Själva handlingen skulle jag vilja säga är rätt originell. Åtminstone i början. Allt det här med urnan och det var speciellt. Även det om att han ville ta reda på vem kvinnan faktiskt var. Det hela vävdes ihop med ett försvinnande av Lucas pappa. Pappan stack ganska tidigt i Lucas liv, trots det har han påverkat Lucas något otroligt och han är så gott som helgonförklarad. Att se hur synen på pappan faktiskt förändras under tidens gång, allt eftersom Lucas lär känna hans riktiga jag, var mycket intressant! 
 
Det som jag till en början störde mig riktigt mycket på var alla långa meningar. För att få till en text som är lätt att läsa brukar man ofta tjata om en balans mellan långa och korta meningar. I början fanns det ingen sådan balans över huvud taget och alla meningar var så pass långa att jag inte kunde komma ihåg hur de började. Under bokens gång tror jag att det blev bättre. Eller så vande jag mig bara. Annars var språket rätt bra och jag gillade de fina och tänkvärda citaten som kom ibland.
 
Det är några saker som förstörde helhetsintrycket av den här boken, enligt mig. Det första är trovärdigheten. En del saker som hände i boken kändes inte trovärdigt och det förstörde stämningen lite. Vissa saker var till exempel alldeles för lätta att hitta och en del andra saker bara löste sig.
    En annan sak är kärleken. Enligt mig är den nästan helt onödig för den här historian och dessutom är det så mycket insta-love som det kan bli. I ena kapitlet träffas de (kapitlen är ungefär tre sidor långa) och i nästa är de tillsammans. Dessutom visade sig inte kärleken vara särskilt viktig i slutet heller så jag förstår inte meningen med den.
 
Som en sammanfattning känner jag mig rätt likgiltig när det kommer till den här boken. De fina citaten som kom ibland tillsammans med det rätt originella konceptet var inte tillräckligt för att få mig att älska den här boken. Den hade ändå ett bra flyt och det gjorde att man snabbt läste ut den, vilket var bra då jag var (är) i en lässvacka.
 
Bästa med boken: Fina citat, originell handling och snabbläst
Sämsta med boken: Kärleken, de för långa meningarna och att den inte alltid var så trovärdig.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Frida

SVAR: Ha! Underbart! Du gissade ju rätt! Det var liksom för en vecka sen jag upptäckte hur mååånga serier jag har påbörjat och ska läsa andra delen av! :) Så jag måste bli av med några sånna böcker :)

2012-10-28 @ 21:56:03
URL: http://photosandbooks.blogg.se/
Postat av: Ebba

Hm, handlingen låter intressant men jag får se om jag läser den här. Bra recension! :)

2012-10-30 @ 14:11:19
URL: http://iceandfire.blogg.se
Postat av: Frida

SVAR: Åh! Va gullig du är! Och ärlig! Det uppskattar jag verkligen! :D Ja, vissa böcker måste man tycka till en hel del om, och jag kände att INGEN annan hade liksom gjort en bra recension av boken utan det enda som har stått i recensionen är ungefär "Åh, vilket underbar bok, ny favorit! Nästa bok tack. Åh Four..." Typ :P Och det har jag också irriterat mig så detta blev det just en fin lååång recension och jag uppskattar verkligen att du uppskattar det! :D Så tack så mkt!

2012-10-30 @ 22:07:02
URL: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0