Sherlock Holmes x3

Titel: A Study in Scarlet
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Sidantal: 71
Betyg: 5/10
Originalspråk: Engelska
 
Den här boken är den första som skrevs om Sherlock Holmes och även den första jag läste. Tack vare BBC Sherlock blev jag sjukt intresserad av att faktiskt läsa originalen och började därför från början. 
 
Jag läste den här på engelska och redan där blev det kanske lite fel. Detta är en ganska gammal bok, den är dessutomskriven rätt vetenskapligt och strikt och det gjorde att jag hade ganska svårt att läsa den. Det tog lång tid och det var bara rätt så kämpigt och det drog ner betyget lite (orättvist nog).
 
Ett annat problem som jag hade med den här berör själva handlingen. I ungefär mitten får man helt plötsligt följa ett nytt perspektiv och det gör man ganska länge. Eftersom jag ville läsa om Sherlock och hur han löste brottet blev det här sidospåret ganska tråkigt. Det var inget sidospår egentligen eftersom det hade med mordet att göra, men jag tyckte ändå inte om det. 
 
Det jag tyckte om var förstås Sherlock och Watson och det man faktiskt kände igen från serien. Det är som alltid roligt att se John och Sherlock tillsammans och att få höra hur Sherlock löser brotten.
 
Första intrycket av original-Sherlock var som ni märker kanske inte det bästa, men trots det gav jag inte upp. 
 
Titel: De fem apelsinkärnorna
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Sidantal: 26 (typ)
Betyg: 5/10
Originaltitel: The Five Orange Pips
 
I Litteraturkursen skulle vi läsa en novell om Sherlock och då förstördes min plan att läsa alla i den ordning de gavs ut. Därför valde jag bara en på måfå och det blev den här.
 
Den här tyckte jag var lite bättre än "A Study in Scarlet", men eftersom den var så kort fick man inte se så mycket av John och Sherlock utan fokuset låg på att lösa brottet. Själv lyckades jag lista ut vilka som begått brottet relativt tidigt eftersom man fick en mycket avslöjande förkortning (kanske var denna förkortning inte avslöjande på tiden det skrevs, men det är den nu). 
 
Den här var i alla fall helt okej även om det kanske inte är det bästa jag har läst. Jag hade lätt kunnat ge upp här, men den tredje säsongen av Sherlock skulle få mig att försöka en tredje gång.
 
Titel: De fyras tecken
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Sidantal: 98
Betyg: 7/10
Originaltitel: The Sign of Four
 
Den här boken är inte alls som de två andra - den här tyckte jag nämligen väldigt mycket om! Detta är den andra boken som skrevs om Sherlock Holmes och det var därför jag plockade upp den. 
 
Den här historian var så himla mycket roligare än de två andra. Först och främst kändes det som om man lärde känna Sherlock och Watson så himla mycket mer i den här. Dessutom var den roligare eftersom lite humor faktiskt är inblandat och den vetenskapliga och strikta tonen försvann lite.
 
Själva historian tyckte jag också var intressantare. Som i de två tidigare jag har läst handlar även den här om andra länder ( de två första hade koppling till USA, medan den här hade koppling till Indien) och den här gången var historian väldigt bra och intressant. Det tog ganska lång tid att läsa den här väldigt korta boken, men det gjorde inget eftersom jag njöt medan jag läste. 
 
Det som dock inte finns i Sherlock - och som jag egentligen föredrar i deckare - är när man vet vilka man har att välja mellan när det kommer till vem som är skyldig. I Christies böcker finns det alltid ett visst antal personer att välja på, men det gör det inte här och det tycker jag förstör spänningen lite.
 
Förutom den detaljen tyckte jag väldigt mycket om den här boken och efter att äntligen ha träffat rätt är jag sugen på att fortsätta läsa om Sherlock Holmes! Det är inte lika bra som TV-serien när det kommer till spänning,men jag tycker ändå om att läsa originalen. 
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Lena

Åh, jag är så sugen att läsa om Sherlock Holmes!!

Svar: Du borde testa! :D
bookshelf

2014-02-15 @ 17:57:15
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: andréa

Sv: Men åh, tack så mycket <3 <3 Tycker massvis om dig och din blogg också!

Svar: Taaaack, Andréa! :D <3
bookshelf

2014-02-15 @ 18:48:47
URL: http://andreaiboklandet.blogspot.com/
Postat av: Frida

Svar: Åh, tack så jättemycket bästaste Anna! Så fin tanke! Det var superkul att träffas på bokmässan och jag hoppas verkligen att det blir fler gånger i framtiden. Tycker massvis om dig och bloggen också! :D <3

Svar: Tack så jättemycket, Frida! :D <3
bookshelf

2014-02-16 @ 16:43:29
URL: http://boooklovin.blogspot.com
Postat av: Lisa

Sv: Taaack goa Anna! Blev verkligen jätte glad av din kommentar! <3 Tycker det har varit jätte roligt det gånger vi träffats och håller med om att det är så många när man träffas så man hinner tyvärr inte prata lika mycket med alla som man önskat! Tack själv för en jätte fin blogg! Blir alltid lika glad när jag ser att du skrivit ett nytt inlägg och dina bokvideor är typ det bästa någonsin!

Svar: Tack så jättemycket, Lisa! :D <3
bookshelf

2014-02-16 @ 20:16:08
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Man

Ska definitivt plocka upp originalet! ;-)

Och Anna, du är alltså fan förjävla fin. Du är en favorit hos mig med, och ja - en jävla massa tack och detsamma! Jag sänder en mängd cyberkramar till dig!

<3

Svar: Det måste du!
Taack <3
bookshelf

2014-02-17 @ 01:25:06
URL: http://bokskadad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0