Sisterhood of the World Bloggers Award

 
 
Vad man nu ska göra är att:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor
 
Tyvärr är jag lite halvt senil, och lyckades glömma att även Nelly hade taggat mig! FÖRLÅT! Så jag svarar på de frågorna skriftligt. Vissa av frågorna har jag redan svarat på i videon, så de tar jag bort. Tack för taggen Nelly! 

 

3. Vad ska du göra i helgen?
Troligtvis skriva på min NaNo, kanske se någon film, kanske träffa en kompis, kanske åka till stan. Ni ser hur välplanerad jag är. 

4. Favoritförfattare?
Har faktiskt ingen absolut favoritförfattare, men det finns många författare som jag verkligen gillar. Shaun Tan, Cassandra Clare, Richelle Mead och Stephanie Perkins är bara några. 

5. Favorittv-serie?
Supernatural! (och Sherlock som close second)
 
 
6. Författardrömmar?
Ända sedan jag var liten har jag velat bli författare, men förutom under NaNoWriMo kan jag inte säga att jag prioriterar skrivandet, och det är väldigt synd för jag tycker om det!

7. Vad är det bästa du vet?
Vårrullar? (ärligt talat vet jag inte, därav det väldigt oseriösa svaret. Även om vårrullar är mit liv typ)

9. Senaste film du såg på bio och vad tyckte du om den?
 
The Maze Runner (men jag ska gå och se Annabelle idag. Jag kommer gråta.). Den var helt ok. Den var spännande och det var mycket action, men jag känner verkligen inte att jag behöver se den igen. Men jag ångrar inte heller att jag har sett den.
 
 
10. Vilken bok skulle du rekommendera till alla att läsa?
Ankomsten av Shaun Tan. Råkade bli väldigt mycket Shaun Tan i den här taggen och jag ångrar inget. 
 
Taaack så jättemycket ännu en gång till Pia, Emma och Nelly! Jag kommer tyvärr inte tagga någon för jag var så långsam med att svara på den här taggen att alla säkert redan har blivit taggade. 
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Jenny E.

Förlåt, men "Brokeback Mountain" är sjukt dålig. Du vet väl förresten att den är baserad på en bok?

2014-11-06 @ 16:22:26
URL: http://jenny.jennytranslation.com/
Postat av: Jenny E.

Svar:
Jag är fullt medveten om att den har vunnit många priser och att många älskar den. Men både jag och maken tyckte mest att den kändes meh. Nu är det ju några år sen vi såg den. Men den tilltalade inte mig på det sätt som den verkar tilltala alla andra. Jag tycker inte att berättelsen var så sensationell som många andra. Den kändes mest konstig (om jag minns rätt) och jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag har svårt att sätta ord på vad jag tyckte om den mer än att jag tyckte att den var dålig. Det var nog inte så mycket filmningen som själva berättelsen som jag inte gillade något vidare.

Jag hoppas att detta ger dig lite mer förståelse för varför jag tycker som jag gör. Men det är knappt att jag själv vet varför så ... *förvirrad som vanligt*

Varför gillar du den så mycket?

Vad gäller novellen (trodde faktiskt att det var en hel bok, måste ha fattat fel någonstans i hanteringen) så tycker jag att du ska läsa den om du gillade filmen det brukar ju alltid vara intressant att jämföra. Men jag ska inte tvinga dig. Jag har inte läst den men så gillade jag ju inte själva berättelsen i filmen heller så jag tänker inte ge mig på novellen. :)

Svar: Jag tänkte svara på din blogg först, men det gick inte att kommentera, så jag får svara här...
Tack för din förklaring! Och självklart är det inte alltid säkert att man gillar det som så många andra gillar. Vissa saker som du tycker supermycket om kanske inte jag gillar alls :)

Anledningen till att jag älskar "Brokeback Mountain" är först och främst sättet den är "berättad" på. Inte särskilt mycket sägs rätt ut, det mesta sägs mellan raderna, men skådespelarna är så sjukt duktiga att de lyckas förmedla allt som står mellan raderna med bara sina ansiktsuttryck och sina ord. Det är så mycket djup i den, och ju fler gånger man ser den, desto fler saker tror jag att man upptäcker. Jag älskar också när man som tittare faktiskt inte får allt förklarat rakt ut.

Skådespelarna lyckades verkligen blåsa liv i de karaktärer som de spelade och jag kände så himla mycket för karaktärerna. Filmen visar också väldigt väl hur fruktansvärt svårt det måste ha varit på den tiden att vara homosexuell, och Ennis tydliga rädsla när han förstår att han älskar Jack. Allt känns så realistiskt och sorgligt.

Jag tycker att handlingen är otroligt fin och ledsam, och som jag nämnt tidigare så brydde man sig verkligen om karaktärerna och vad som hände med dem. Man ville att det skulle sluta bra för dem.

Redan från första stund när jag började se på den här filmen sögs jag in i berättelsen och jag kände på mig att jag skulle älska den. Det finns så mycket kemi mellan karaktärerna, och den är väldigt vackert filmad.

Jag kan mycket väl ha glömt något nu, men jag hoppas att du förstår i alla fall :) Som sagt, det som verkligen förtrollade mig med filmen kanske alls är något som du tycker om eller kände medan du såg filmen, och det är okej :)
bookshelf

2014-11-10 @ 15:43:58
URL: http://jenny.jennytranslation.com/
Postat av: Jenny E.

Konstigt att din kommentar inte ville publiceras på min blogg men jag har ställt in att jag ska granska alla kommentarer innan de publiceras p.g.a. alla dumma spam jag har fått.

Intressant analys av filmen. Vi har verkligen upplevt den olika och det är ju bra. :)
Tänk vad dumt om alla gillade samma saker.

Det var kul att läsa dina tankar. :)

2014-11-10 @ 17:59:46
URL: http://jenny.jennytranslation.com/
Postat av: Nelly

Alltså JAG ÄLSKAR BROKEBACK MOUNTAIN. SÅg den på bio typ 3 ggr och har sett den hemma på dvd typ 10 gånger. Men jag var kär i både Jake och Heath när den kom. Herregud vilka minnen. En av mina absoluta favoritfilmer och var så besviken när den inte vann nån Oscar. Det var Crash som vann det året. ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR den filmen!!

Svar: Åhhh, vad roligt att du också älskar Brokeback Mountain! :D Jag måste verkligen se den snart igen, för det är absolut en av de bästa filmer jag någonsin har sett! :D Tyvärr var jag inte särskilt gammal när den här filmen kom på bio :( Och jag håller med om att det är trist att den inte van någon Oscar! Den vann väl för typ någonting, men inte direkt för själva filmen i helhet väl? SJUKT BRA FILM, helt enkelt! :D
bookshelf

2014-11-10 @ 21:54:24
Postat av: Elina

Du har blivit taggad hos mig i en annan tagg! :)

2014-11-21 @ 11:21:07
URL: http://marklarsbooks.blogg.se/
Postat av: Beate

Alltså Anna du är ju för söt! :D Jag fnissade på slutet med blooperserna ;) Spoiler alert men jag hat också gett dig det här awardet, men det vet du inte än för det är ett tidsinställt inlägg som kommer upp 5 december ;)

2014-11-24 @ 21:48:17
URL: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0