Negrinha

Titel: Negrinha
Författare: Jean-Christophe Camus
Sidantal: 102
Betyg: 8/10
Originalspråk: Franska
Originaltitel: Negrinha
 
Maria lever i Rio de Janiero 1953. Maria räknas som ljushyad där, medan hennes mamma är mörk. Hennes mamma jobbar som hemhjälp hos en rik familj, men hon är noggrann med att ingen ska få veta om att hon är Marias mamma. Hon vill att Maria ska få ett annorlunda liv än det hon själv hade när hon växte upp i favelan. Därför håller hon också Maria borta från favelan, och Maria vet inte att hennes mamma kommer därifrån. Tills hon en dag får reda på det...
 
Det här seriealbumet tyckte jag var otroligt intressant läsning, eftersom man fick sådan inblick i hur livet var på den här tiden i Rio de Janiero. Det var intressant och sorgligt att läsa om hur Marias mamma var tvungen att ljuga för sitt barn bara för att skydda henne från de orättvisor som kommer på köpet när man är född i favelan och är mörkhyad. Maria möter också en pojke från favelan och allt som hände honom var också väldigt tragiskt och visade ännu mer på de här orättvisorna. 
 
Stilen på det här serialbumet påminde mig väldigt mycket om Aya från Yopougon, som jag läste förra året och älskade. Den här är lite mer allvarlig och seriös än Aya, men tecknarstilarna tycker jag påminner om varandra. Även sättet de använder färgerna på i bilderna är rätt likt varandra. Jag tycker om tecknarstilen väldigt mycket i båda de här seriealbumen, eftersom bilderna inte är allt för välpolerade och färgerna  är underbara!
 
 
Jag rekommenderar garanterat det här serialbumet om ni vill ha något som är lite mer seriöst. Man lär sig väldigt mycket medan man läser det, och det får en att tänka. Det är ganska lite text på varje sida, så det tar inte allt för lång tid att läsa heller.

/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Lena

Du är taggad hos mig-

Svar: Tack! Jag ska göra den när jag får tid :)
bookshelf

2014-09-22 @ 21:13:48
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0