Hålet och älgen

 
Titel: Hålet
Författare: Øyvind Torseter
Sidantal: 64
Betyg: 5/10
 
När jag såg att den här boken fanns på svenska var jag tvungen att låna den på grund av allt gott jag hade hört om den från Ariel Bissett. Dessutom är det på riktigt ett hål igenom hela boken, hur coolt är inte det?
 
Man skulle kunna tro att ett hål rakt igenom en bok skulle vara tillräckligt för att övertyga vem som helst, men tyvärr räckte det inte för mig. Själva idén med hålet var superrolig och unik, men hela boken igenom satt jag och undrade om det var meningen att den här boken skulle ha något budskap, eller om det enda som faktiskt gjorde den här boken speciell var det där hålet. När jag sedan stängde igen boken var det med känslan att det här var en ganska meningslös bok, trots hålet. 
 
Tecknarstilen var inte heller riktigt min grej. Den var väldigt minimalistisk både i färgerna och i sättet den var tecknad på. Jag gillar oftast inte det, men det är självklart en smaksak. Det jag däremot gillade var hur hålet alltid befann sig på olika ställen i bilden, och hur man ibland nästan trodde att själva hålet faktiskt hade flyttat sig på pappret.
 
 
Överlag tyckte jag att konceptet var roligt och unikt, men tyvärr föll boken ändå platt eftersom handlingen verkade sakna både budskap och mening. Som barn hade jag nog dock tyckt att det där hålet hade varit helt fantastiskt, så jag antar att detta är en sådan där bok som passar yngre barn bättre.
 
Titel: This Moose Belongs To Me
Författare: Oliver Jeffers
Sidantal: 36
Betyg: 7/10
Originalspråk: Engelska
 
Oliver Jeffers är en relativt ny bekantskap för mig, men trots det har jag redan läst alla hans böcker som har getts ut på svenska. Så vad gör man då? Man går över till de böcker som inte ännu har översatts, såklart! Det som egentligen lockade mig till att plocka upp den här boken från allra första början var det otroliga omslaget. Sedan lät själva handlingen väldigt gullig också. 
 
Om ni har läst mina tidigare recensioner av Oliver Jeffers böcker så vet ni kanske att jag inte är helt och hållet såld på hans tecknarstil. I den här boken blandas dock hans vanliga tecknarstil med lite mer landskap och bakgrunder, och det gjorde mig väldigt glad, för det lyfter boken, enligt mig. Alla landskap i den här boken är så himla vackert målade, och de får mig att tänka på bilder jag har sett från amerikanska nationalparker (väldigt specifikt, men det är något med amerikanska nationalparker som jag gillar).
 
Själva handlingen är också väldigt fin, och till skillnad från "Hålet" så har den här boken verkligen ett budskap som man kan diskutera och fundera över. Himla gullig berättelse!
 
 
 Jag tyckte väldigt mycket om den här bilderboken och kan nu säga att den ligger på andra plats - efter "Den sitter fast" - på listan över mina favoritböcker av Jeffers.

/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Amanda

Tja, när jag hör talas om bilderböcker med hål i tänker jag genast på Tove Janssons "Hur gick det sen?" så helt unik idé kan det väl inte vara? Älskade den boken som barn ;)

2015-04-07 @ 19:35:03
URL: http://bokpandan.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0