Att gå på bio ensam (är awesome)

Egentligen har det som jag vill diskutera idag ingenting med en bokblogg att göra, men samtidigt vill jag diskutera det. Därför tänker jag göra det, och helt och hållet ignorera potentiella bokbloggarregler som säger att man inte får diskutera ickebokiga grejer.
 
Att gå ensam på bio klassas som en av de sorgligaste saker man kan göra. Det enda som slår det på sorglighetsskalan är möjligtvis att gå ut och äta på restaurang i sällskap av endast sig själv. Jag vill gråta över att det är så här, för det kan vara helt underbart att gå på bio ensam! Därför vill jag nu försöka övertyga er, så jag har skapat en liten lista över allt som är positivt med att gå på bio ensam. 
 
1. SILENCE IS GOLDEN
De flesta har säkert någon gång fått en superintressant film förstörd för sig för att de har tagit med sig en riktig pratkvarn till bion. Någon som hela tiden lutar sig in mot ditt öra för att viska sina kommentarer om filmen. När man går ensam SLIPPER MAN DET! Då är det bara du och filmen (och eventuella andra irriterande människor i salongen). 100% fokus. Dessutom slipper man att bli spottad i örat. Hur kan man inte tycka att det är en bra grej?
 
2.  NO SHARING 
Filmreklamen har precis börjat, och du sticker ner handen i din extrastora popcornbägare, och möts där av en hand som inte tillhör dig själv! Personen du har tagit med dig på bio har nämligen bestämt sig för att mottot för dagen är "man ska dela broderligt" trots att hen inte ens har betalat för popcornen. Hen tar en stor näve och trycker in i munnen, och innan du ens har hunnit tugga ur har de redan stuckit ner handen igen i jakt på mer popcorn. GISSA VAD?! Om du går på bio ensam får du alla popcorn för dig själv! 
 
Eller så kan man göra som Mr.Bean, men då finns risken att man alltid får gå på bio ensam hädanefter
 
 
3. BIOSOFFA (KANSKE BORDE HETA "CINEMA SOFA" FÖR ATT MATCHA ALLA ANDRA ENGELSKA TITLAR...)
Stolarna på bion är sällan lika sköna som soffan hemma, och om man är där med flera människor får man ofta nöja sig med att sitta som en normal människa i det säte man har blivit tilldelad. MEN INTE OM MAN ÄR DÄR SJÄLV. Ofta - om det inte är smockfullt på bion - när man går på bio ensam ser personalen till att man får sitta några stolar ifrån alla andra par, och då kan man skaffa sig en biosoffa! Ta av dig skorna, och lägg helt enkelt benen i sätet bredvid dig, och sedan är ditt liv fulländat även om det är en dålig film.  Studera mitt konsverk nedan för att verkligen förstå hur man gör.
Don't be the grumpy guy (med händerna rakt ut?)
 
4. DON'T WORRY, BE HAPPY
När jag går på bio med andra människor sitter jag alltid och oroar mig för att de inte tycker om filmen. Speciellt om det är jag som har övertalat dem att följa med. Detta leder till att jag inte kan leva mig in i filmen så mycket som jag skulle vilja. Men när man går ensam behöver man inte oroa sig över det! Man vet ju vad man själv tycker, och det är det enda som spelar någon roll när man är ensam!
 
5. I'M FEELING GREAT, I'M FEELING AWESOME
Som jag tidigare har nämnt så lever vi i ett samhälle där det ses som lite sorgligt när man gör saker ensam, därför känner man sig AWESOME när man faktiskt vågar gå på bio ensam. Första gången man gör det kan det kännas som att alla förälskade par tittar konstigt på en, men när man faktiskt har klarat av det så känns det som att man är Frodo och precis har lyckats slänga Ringen i Domedagsberget (låt oss ignorera att han inte mådde helt toppen direkt efteråt). Man har lust att bara ställa sig framför skärmen och peka ut mot alla par och skrika: JAG GICK PÅ BIO ENSAM, FÖRSÖK ATT SLÅ DET!
 
Jag har hittills bara varit och sett två filmer ensam ("Isdraken" och "Wild"), men jag älskade det! Enda anledningen till att jag inte går ensam oftare är för att det alltid är någon som vill följa med. Självklart är det supernice och mysigt att gå på bio tillsammans med någon och dela upplevelsen, men det är faktiskt inte jordens undergång att gå på bio ensam. Det är en helt annan upplevelse, och jag förstår inte varför man inte skulle vilja testa.
 
Har ni varit på bio ensamma någon gång? Vilken film såg ni? Hur tyckte ni att det kändes? Om ni inte har varit på bio ensamma, vill ni testa det?
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Beate

AMEN SISTER!! Håller fullt med dig att det är dåligt att folk ska tycka att man är sorglig bara för att man inte har sällskap, om jag skulle se någon själv på bion skulle jag bara tänka YOU GO GLEN COCO! Har (tyvärr) aldrig upplevt bio ensam men det står definitivt på min att göra-lista :D Det verkar urhärligt, samma sak att gå på restaurang själv! Jättebra inlägg! <3 (!!!!!!!!)

2015-03-05 @ 20:58:07
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Snöfrid

Senaste filmen jag såg ensam var Warm Bodies och, jag håller helt med dig här, det var AWESOME!! Precis som du säger så behövde jag inte prata med någon eller dela mitt godis med någon. Satt och skrattade för mig själv (borträknat de andra i salongen som också skrattade då) - kommer så göra om det! ;)

Svar: Åh, vad roligt! Jag vill verkligen se Warm Bodies! :D Det är jättenice att kunna gå på bio utan att behöva prata med någon! Självklart är det roligt att gå med någon också, men jag gillar att gå ensam också :) KUl att veta att någon annan håller med om det :)
bookshelf

2015-03-05 @ 21:30:16
URL: http://chinchillagris.wordpress.com
Postat av: Nelly

Jag har gått på bio ensam typ 20 gånger. Och ja första gången kändes det konstigt. Men det fanns en tid när jag var filmtokig och ville se typ allt och gärna flera gånger samma film också om jag älskade den. Då var det ingen som ville gå med. För det var inte alltid folk var intresserade av samma film som jag och sådär. Så då började jag gå på bio ensam... what the hell liksom... Jag var singel då jag var så här filmtokig och Ibland gick jag och såg nån romantisk komedi också och satt där i salongen och lipade över nåt lyckligt slut och tyckte synd om mig själv för att jag var singel och önskade att jag också skulle få det där lyckliga slutet de fick i filmen. Men oftast såg jag nån indiefilm som ingen ville se då de flesta ville följa med på storfilmerna men inte på indie-filmerna.

Nu för tiden så skulle jag nog ha svårt att gå på bio själv dock. Jag var nog lite tuffare förr i tiden, haha... eller inte... då jag satt och grät i min ensamhet över nåt lyckligt slut. För det var ju så fiiiiint...

Äsch jag vet inte. Jag kände mig nog rätt ensam när jag gick själv några av gångerna men samtidigt så älskade jag det. Men jag kan vara lite introvert ibland också... jag vet inte, jag har alltid tyckt om att vara själv... samtidigt som jag älskar att ha människor omkring mig också. Jag har väl lärt mig att roa mig själv också sedan jag var liten. Har inget syskon i nära ålder så ja, jag är van att roa mig själv och hitta på saker själv... det har hängt kvar. Men det tycker jag är bra. Att inte vara beroende av någon utan kunna göra det man vill.

2015-03-05 @ 21:42:20
URL: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
Postat av: Anna

Jag har nog varit fler gånger på bio ensam än med sällskap, älskar film men ingen av mina vänner delar det intresset. Tycker inte det är så "sorgligt" att gå på bio ensam, man sitter ju ändå (förhoppningsvis) tyst under filmen för att inte störa andra... Det enda jag kan sakna ibland är att diskutera filmen direkt efteråt med någon.

(Förresten, lite OT, men jag har sett Orphan Black nu och den var bra... tog dock till avsnitt 5 på första säsongen innan jag fastnade)

2015-03-05 @ 23:20:44
URL: http://bokordet.blogspot.se
Postat av: Anonym

Jag har gått ensam på bio några gånger, de flesta var under Stockholms filmfestival förra året. Jag var den enda av mina vänner som hade medlemskap, vilket innebar att biljetterna hade varit nästan dubbelt så dyra för dem. Alltså gick jag själv på nästan alla visningar, vilket jag trivdes väldigt bra med. Det är tråkigt att det anses vara så konstig att gå ensam, alla är ju där för att för att se på filmen.

Svar: Åh, vad kul att du gillar att gå ensam på bio! :D Ja, jag håller verkligen med dig om att det är synd att så många tycker att det är tråkigt när man går ensam...
bookshelf

2015-03-06 @ 07:47:02
Postat av: Maria

#4: jappjappjapp. Stor anledning till att jag går på bio ensam. Mina biokompisar har annars vett att hålla fingrarna från mitt godis och saliven från mina öron, men den där stressen över vad de tycker infinner sig alltid och den kan jag gärna vara utan.

2015-03-06 @ 20:25:32
URL: http://trasigkofta.blogspot.se
Postat av: Elin - Bokparadiset

NU SKÄMS JAG :$ Jag är alltid den där pratkvarnen som måste kommentera allt :$ därför skulle jag nog aldrig gå på bio själv, DOCK är jag en person som kan gå ut och äta själv :)

2015-03-06 @ 20:58:14
URL: http://bokparadis.blogg.se
Postat av: Klara

Jag har faktiskt aldrig gått på bio själv. Jag har fått för mig att det skulle kännas väldigt tomt, men det kanske bara är en fördom? Kanske är det något jag borde testa. För övrigt gillar jag verkligen att gå på bio. Det är så mysigt! :)

2015-03-07 @ 14:38:11
URL: http://inutienbok.blogg.se
Postat av: Josefin

Jag upptäckte det fantastiska med att gå på bio ensam för flera år sedan. Det gör mig inget det minsta om jag inte får med mig på bion och ibland väljer jag att gå ensam. Heelt fantastiskt! Särskilt om skådespelaren är snygg ;)

Svar: Håller verkligen med dig!
bookshelf

2015-03-10 @ 16:04:20
Postat av: Nelly

Svarar här istället eftersom det blev lite off topic på min blogg.

Nä jag gick på bio själv massor med gånger. Jag var i en lite speciell fas i livet då. Nu skulle jag faktiskt inte alls våga gå på bio själv. Då var jag i en fas då jag inte brydde mig. Nu skulle jag inte våga. Men jag kan ändå sakna det lite för det var mysigt och speciellt om det fanns någon snygg skådis. Nu är det liksom inte riktigt samma sak att gå på bio med sambon liksom...

Svar: Vad synd att du inte vågar längre... Men coolt ändå att du gjorde det någon gång i livet! :)
bookshelf

2015-03-12 @ 21:40:54
URL: http://nellonsbokblogg.blogspot.se
Postat av: Jennie

Sååå himla fantastiskt inlägg! Ensamma aktiviteter ftw! Fika, middag, bio. KRAM

2015-03-26 @ 13:01:14
URL: http://jenniedorotea.blogg.se
Postat av: Rebecka

Jag gick på bio själv senast igår faktiskt. Det är en perfekt grej att göra själv! Det är ju inget konstigt att se på en film hemma själv, så varför skulle det vara konstigt att gå på bio själv är min filosofi! :)

2015-05-01 @ 07:58:11
URL: http://lasdagboken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0