Fem Halloweenfilmer

Toleransen för skräck är väldigt personlig, och det som den ena upplever som läskigt kanske den andra bara rycker på axlarna åt. Därför tänkte jag nu ge er tips på fem bra filmer som passar att se under oktober och Halloween, och listan kommer att växa i läskighetsstyrka (om man kan säga så). Den första filmen kommer alltså vara oläskig men ändå ha Halloweenkänsla, medan den femte filmen förhoppningsvis kommer att vara åtminstone lite läskig för den mest toleranta. 
 
1. Hotell Transylvanien
En sjukt rolig film om en äventyrlig människokille som råkar hamna på ett hotell för monster, ägt av Dracula. Hotellet är en frizon undan alla människor som annars vill monstren illa. Ni kan då tänka er att det inte skulle vara så populärt om monstren plötsligt fick reda på att Dracula har råkat släppa in en människa på hotellet. Därför gör han allt för att bevara sin hemlighet, samtidigt som han försöker göra sig av med människan.
Så himla härlig och rolig film, som handlar om familj, att växa upp och sedan lite kärlek också. Alla kända monster, som tex Frankenstein, gör filmen ännu bättre!  Dessutom kommer andra filmen snart på bio (så varför inte se första redan nu så att ni kan se den andra direkt på bio?)
 
 
2.  Paranorman
Norman kan prata med de döda, och det gör honom ganska opopulär både hemma och i skolan. En dag får han veta att han är den enda som kan rädda staden från en farlig förbannelse.
 
Precis som Hotell Transylvanien är det här en film som blandar monster och humor, och dessutom har fantastiska karaktärer. Norman är en intressant - och lite introvert - huvudkaraktär, och jag gillade hans förmåga att prata med de döda. Bikaraktärerna är också underbara, och väldigt roliga! Trots att hela filmen är fylld av humor så har den också fina och sorgliga ögonblick, och slutet är ett av dem. Perfekt film att se i oktober om man vill ha något Halloweenigt som inte är läskigt.
 
3. Secret Window 
Mort (spelad av Johnny Depp <3) är en ostabil författare som en dag besöks av en konstig man som hävdar att Mort har plagierat en av hans texter. Den okända mannen kräver rättvisa, och i sin jakt på det börjar han långsamt förstöra Morts liv.
 
Detta är en väldigt skruvad och lite halvläskig historia, med ett slut som man minns! Johnny Depp gör Mort väldigt bra, och jag älskar att se hur han går från lite ostabil i början till vääldigt ostabil mot slutet. Trots att jag har sett den tre gånger så är den fortfarande lika spännande, och det är en sådan där film jag inte tröttnar på.  Dessutom lyckas den alltid med att skrämma upp mig alldeles lagom mycket!
 
4. The Shining
Detta var en av de första skräckfilmerna jag såg, och innan hade jag stressat upp mig själv så mycket att jag nästan kissade på mig under de fem första minuterna. Men den är inte så farlig. Även "The Shining" handlar om en författare (som Stephen Kings historier så ofta verkar göra) som bor på ett övergivet hotell över vintern tillsammans med sin familj. Låt mig bara säga att han inte klarar av den här isoleringen så värst bra. 
  
Alltså, den här filmen är underbar! Och Jach Nicholson är så fantastisk i den här filmen att till och med kungen skulle kasta sig framför hans fötter. Han är totalt övertygande och hur skrämmande som helst i rollen som Jack Torrance. Om ni vanligtvis oroar er för jumpscares så kan ni andas ut, eftersom den här filmen istället fokuserar på det psykologiska. Men jag kan lova er att det ändå är skrämmande så att det räcker och blir över.
 
Detta är en klassiker som man bara måste se någon gång under sin livstid!
 
5. Orphan
 Finns det något mer skrämmande än filmer med läskiga barn? Svar: nej. Clowner hamnar ganska högt upp på listan över skrämmande saker, men barn är alltid värre. "Orphan" handlar om Esther, ett föräldralöst barn som blir adopterat av en tvåbarnsfamilj. Hon verkar normal till en början, men det dröjer inte länge innan de två barnen i familjen får se en helt annan sida av Esther.
Att se den här filmen är en otroligt stressande och frustrerande upplevelse, men på det absolut bästa sättet. Då och då under filmens gång får man nästan trycka in sina knytnävar i munnen för att stoppa sig ifrån att skrika ut varningsord åt alla karaktärer. "Orphan" är en sådan där film som får en att frukta andra människor (och bestämma sig för att inte adoptera barn). Precis som i alla de bästa skräckfilmerna så är slutet även här oväntat och väldigt bra!
 
Jag hoppas att ni hittade någon bra film att se under Halloween! Ni får dessutom MER än gärna tipsa mig om bra skräckfilmer (så att jag kan göra en ännu längre lista nästa år)!
 
/DementorAnna

Kommentarer
Postat av: Lena

De två översta tycker jag är riktigt mysiga:)

Svar: Det håller jag med dig om! :D
bookshelf

2015-10-15 @ 14:49:30
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Nelly

The Shining är SÅ bra. Min favorit. Sedan gillar jag Det också... för att jag är så rädd för clowner.

2015-10-15 @ 18:28:09
URL: http://nellonsbokblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0