Efterlysningar

Det finns två ämnen som jag är sugen på att läsa mer om för tillfället och jag behöver er hjälp!
 
1. Kvinnlig rösträtt/ kvinnokampen
Säsong två av den fantastiska svenska serien "Fröken Frimans krig" sändes nyss på SVT, och medan jag såg den andra säsongen insåg jag att det enda jag fick lära mig om den kvinnliga rösträtten i skolan var årtalet 1921 (och till och med det är jag lite förvirrad över). Är inte det egentligen helt jävla fruktansvärt? Att man vet så lite om något som är så viktigt och har haft så stor betydelse i historien?
 
Därför vill jag nu har era tips på bra böcker om just det här ämnet. Jag är öppen för båda skön- och facklitterära förslag! Mitt enda krav är att det ska vara intressant läsning.
 
(Jag har sett att det släpps en film på bio snart som heter "Suffragette" så den behöver ni inte tipsa om)
 
2. Äventyr/vandringar/hitta-sig-själv
Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den här kategorin, trots att jag vet nästan precis vad det är jag vill ha. Tänk filmen "Into the Wild" eller boken "Vild" av Cheryl Strayed. Folk som lämnar sina vardagliga liv bakom sig för att ta sig an något utmanande och som ska få dem att växa. Jag älskar den sortens böcker, men jag vet inte riktigt vad det finns för bra böcker inom den genren. Samma sak gäller här: det spelar ingen roll om det är skönlitterärt eller självbiografier, bara det är intressant!
 
Jag skulle bli superduperglad om ni tipsade mig om några läsvärda böcker inom de här kategorierna!
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Lena

Måste verkligen se Fröken Frimans krig. Såg första säsongen och den älskade jag.

Svar: Ja, det måste du verkligen! Så himla bra (speciellt för att vara svenskt)!
bookshelf

2016-01-04 @ 21:14:01
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Cissi

En bok som jag är sugen på, som passar i "kategori två" är Löparens hjärta av Magnus (Marcus?) Torgeby, som flyttat ut i skogen ensam. Som jag fattat det utvecklas han mycket av det.

Till "kategori ett" kan jag tipsa om Sara Lövestams bok Tillbaka till henne, som alternerar mellan Sverige i rösträttstider och nutid.

:)

Svar: Tack så jättemycket för tipsen! Jag undrar om inte jag har hört någon radiointervju med Torgeby någon gång?
Jag måste VERKLIGEN lägga till "Tillbaka till henne" på min att-läsa-lista! Den låter hur intressant som helst och verkar verkligen passa in på det jag söker!
bookshelf

2016-01-04 @ 22:14:50
URL: http://cissisbokblogg.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag läste ut Into the Wild häromdagen och den tyckte jag väldigt mycket om. Till skillnad från filmen så var det mer fokus på allt runtom McCandless, själva bakgrunden till hur han hamnade på den banan och författarens egna reflektioner och andra liknande berättelser. Rekommenderas! Som du är jag sugen på mer såna böcker och jag har därför spanat runt lite på goodreads. Hittills har jag hittat Wild, A Walk in the Woods (verkar dock vara mycket mer non-fiction), klassikern On the Road, The Beach, YA-boken Wanderlove (fast såklart måste det involvera romance....). Säg gärna till om du hittar några fler tips :)

Svar: Jag har funderat i flera år på om jag ska läsa "Into the Wild", men om du tyckte om den så gör jag kanske det! :)
Om du inte har läst Wild (om det är den med Cheryl Strayed) så borde du verkligen ge den en chans. Garanterat en av de bästa böcker jag läste under 2015!

Wanderlove äger jag faktiskt till och med så den kanske jag plockar upp! Om jag gillar den lovar jag att tala om det för dig :)

Jag har funderat lite på att läsa On the Road, men är rädd för att den ska var för svår, eller liksom för djup^^

Tack för dina tips! :D
bookshelf

2016-01-04 @ 23:08:27
URL: http://readingthisworld.blogspot.com
Postat av: Karolina Jonsson

Åh åh åh! Jag har ett perfekt tips till din andra kategori! Agneta Sjödins bok "En kvinnas resa". Helt underbar! En av dem bästa böckerna som jag har läst iallafall.

2016-01-05 @ 22:28:51
URL: http://jonssonsbookworld.blogg.se
Postat av: Lisa

Boken "The Cure for Dreaming" av Cat Winters handlar mycket om kvinnors rättigheter. Den innehåller också många fina gamla fotografier, så den kan jag verkligen rekommendera!

Jag har sett både Wild och Into the Wild inom loppet av en månad, och är nu också lite smått besatt av historier som utspelar sig i vildmarken. I skolan såg vi filmen "The Snow Walker", som handlar om en man och kvinna som kraschlandar i Canadas vildmark. Den handlar uppenbarligen inte om folk som lämnar sina liv bakom sig för att ge sig ut i vildmarken, men det var ändå en väldigt bra överlevnadsfilm som jag rekommenderar!

2016-01-10 @ 22:42:55
URL: http://bladvandaren.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0