Eric

Titel: Eric
Författare: Shaun Tan
Sidantal: 48
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Eric
Serie: Nej
 
Alla som har stalkat mig åtminstone lite vet garanterat att jag är besatt av Shaun Tan. Jag har läst allt som har getts ut av honom på svenska, men trots det slocknar aldrig min törst. Så gissa vem som blev typ helt galen när hon fick veta att det skulle släppas en ny Shaun Tan bok på svenska? Om ni gissade på mig så gissade ni rätt.
 
Jag mejlade Kabusa böcker och bad om ett rec-ex (tack så hemskt mycket!), och sedan flyttades utgivningsdatumet fram = sad Anna. Sedan flyttades det fram ännu lite mer. Men sedan en dag låg det där rec-exet i brevlådan och jag ville höja armarna mot skyn och tacka för denna fantastiska gåva. 
 
Den är i världens minsta format. Ungefär lika stor som en Novellix-novell. Och den är så söt. 
 
Sedan öppnade jag boken, för som alla vet så är ju insidan det viktigaste, och då blev jag lite besviken. Jag visste att Eric var en redan existerande karaktär från Shaun Tans andra bok "Berättelser från yttre förorten", men jag trodde att "Eric" skulle innehålla någon ny berättelse om honom. Tyvärr inte. Eric-berättelsen i "Berättelser från yttre förorten" är precis samma som den i "Eric". En liten besvikelse.
 
Men eftersom det var flera år sedan jag läste "Berättelser från yttre förorten" så hade jag glömt handlingen, och därför var det fortfarande trevligt att läsa "Eric". Men självklart var det en besvikelse när man har förväntat sig en ny historia. Kanske är det jag som borde läsa på lite mer innan jag bara kastar mig över allt som har Shaun Tans namn tryckt på framsidan.  
 
 Jag gillar historien om Eric, och Shaun Tans illustrationer är ju bara fabulous, men jag tycker inte att det är en av Tans bästa. Jag vet att många älskar den, men jag berörs inte av den lika mycket som jag berörs av tex "The Rabbits" och "Ankomsten". 
 
Det här är en jättefin gåbortbok, men om ni själva äger och har läst "Berättelser från yttre förorten" så skulle jag kanske inte köpa den här också, eftersom det är samma historia bara i ett nytt format. 
 
Tack ännu en gång till Kabusa för recensionsexemplaret!
/Anna(:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0