Vincent

Titel: Vincent
Författare: Barbara Stok
Sidantal: 141
Betyg: 7/10
Originalspråk: Holländska
Serie: Finns en liten serie med seriealbum om andra konstnärer
 
Vincent van Gogh är min favoritkonstnär, och ända sedan jag såg Doctor Who-avsnittet om honom har jag varit fascinerad av hans liv. I oktober 2014 såg jag för första gången hans konst i verkligheten och jag kan fortfarande inte glömma det. Det var en väldigt speciell dag i mitt liv. 
 
När Ariel Bissett  visade seriealbumet "Vincent" i en book haul var jag tvungen att köpa det till mig själv. Jag menar, vad är ett mer perfekt sätt att lära sig om en konstnärs liv än att läsa ett seriealbum? 
 
Barbara Stoks konst är väldigt simpel och inte så fylld med detaljer, men hon lyckas samtidigt väldigt väl med att förmedla känslor, och alla hennes bilder är väldigt färgstarka. Dessutom visade hon Vincents anfall och ångest på ett väldigt bra sätt. Jag älskade också att hon emellanåt hyllade Vincents konst genom att plocka in lite av hans stil i bilderna. Även om Barbara Stok var duktig på att förmedla Vincents personlighet så tyckte jag dock inte att hon lyckades få mig att känna lika mycket som jag gjorde när jag såg Doctor Who-avsnittet om honom.
 
Något som är viktigt att veta är att det här albumet inte handlar om Vincents hela liv, som jag först trodde. Med tanke på att boken bara är 140 sidor lång borde jag kanske ha förstått det, men det gjorde jag alltså inte. Jag blev lite besviken på att albumet bara handlade om en så kort tid i hans liv. Jag saknade något, något som skulle ha gjort albumet magiskt. 
 
Jag läste det här seriealbumet i en sittning, och trots att jag inte riktigt fick den upplevelsen som jag väntade mig så njöt jag under läsningen. Dessutom tycker jag att den här sortens seriealbum är en riktigt bra idé, eftersom det ger människor en chans att få en bra grundkunskap om kända konstnärer på ett lättillgängligt sätt. Om ni vill lära er mer om Vincent van Gogh rekommenderar jag absolut det här albumet!
 
/Anna(:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0