Fyra dagar fyra nätter


Titel: Fyra dagar fyra nätter
Författare: Morgan Matson
Sidantal: 348
Betyg: 9/10
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Amy & Roger's Epic Detour

Amys pappa dog för några månader sedan i en bilolycka. Amy var med när det hände och sedan dess vill hon inte köra bil.
Men Amys mamma har flyttat till Connecticut och nu tycker hon att Amy ska köra upp deras gamla bil från Kalifornien till Connecticut. Men Amy kör ju inte.
Detta gör att en gammal bekant till Amys familj, Roger, får ställa upp och köra för han ska ändå till sin pappa i Philadelphia. Roger är ovanligt snygg, men han har redan flickvän och Amy är ändå inte intresserad.
Vägen de ska åka för att komma till Connecticut är väl planerad av Amys mamma, men när de väl ger sig av vill varken Roger eller Amy följa den vägen. Istället tar de en omväg, och de träffar massor av nya människor och får en hel del nya erfarenheter.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Från början gillade jag den inte särskilt mycket, jag tyckte att den var lite seg och jag ville att det skulle hända mer spännande saker.
Men efter ungefär halva boken var jag fast och nu när jag har läst ut boken så känner jag mig sorgsen. Sorgsen för att Amy och Rogers roadtrip är över..

Själva boken är så himla mysig så det finns inte. De vanliga sidorna med text varvas med spellistor(som jag älskade, dock blev det lite för få spellistor i slutet av boken), bilder från deras resa, information om staterna de besökt, kvitton och allt möjligt trevligt.
Det gav verkligen boken en mer realistisk känsla. Man blir verkligen sugen på att göra en roadtrip genom USA när man läser den här boken.

Jag älskar också att läsa om alla vänliga personer som de träffar under resans gång. Alla personer i boken är verkligen intressanta, och de flesta är faktiskt trevliga.
Något annat de gör väldigt mycket under den här roadtripen är att äta, något jag faktiskt tycker är roligt att läsa om. Även det gör att boken känns realistisk.
Jag gillar även hur både Roger och Amy utvecklas under bokens gång.

Något som höll i gång spänningen var att Amy redan i början berättar för oss att bilolyckan är hennes fel, men det dröjer ett tag innan vi får veta exakt vad som hände under bilolyckan.

Tyvärr tycker jag att boken slutar lite för tidigt, det känns inte riktigt som att historian är avslutad. Jag hade velat veta mer om hur det gick lite senare. Men jag antar att man inte kan få allt.

För varje dag som går gillar jag den här boken mer och mer. Jag kan inte riktigt förklara varför, men den är bara väldigt mysig och den berör. Jag grät en hel del gånger under tiden jag läste den här boken. Behöver jag berätta att jag inte brukar gråta när jag läser böcker?

Dessutom har jag fått en hel del låttips från Rogers spellistor. Jag har inte hunnit lyssna igenom alla( jag har typ hunnit lyssna på några låtar från första spellistan) men jag har redan hittat några låtar som jag verkligen gillar.

Ibland fick jag en känsla av att den här boken var lite lik Mitt perfekta liv. Men måste jag välja så väljer jag absolut Fyra dagar fyra nätter som jag tyckte var mycket bättre än Mitt perfekta liv. Kanske hade leken från Mitt perfekta liv passat i Fyra dagar fyra nätter. Fast i och för sig hade Fyra dagar fyra nätter redan en bra lek. 

Bästa med boken:
Den berör och är så himla mysig och fin. Och den är bara jättebra.
Sämsta med boken: Att den slutar lite för tidigt och att saker och ting tar lite tid innan de sker( jag försöker verkligen att inte spoila genom att tala i gåtor).

Läs den!

/Anna(:


Kommentarer
Postat av: Siis

Hehe, har läst den boken fyra gånger i somamr.

2011-09-09 @ 23:35:54
URL: http://siisthafreak.blogg.se/
Postat av: we - bookfrenzy

Lägger till i boklistan ;)

2011-09-10 @ 12:13:12
URL: http://bookfrenzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0