Diskussion: Sagan om Ringen- Vecka 4 SLUTET

I'M DONE! JAG HAR LÄST UT BOKEN! JAG ÄR SÅ STOLT ÖVER MIG SJÄLV JUST NU!
 
Jag läste alltså ut boken imorse och trots att jag inte läste ut den i söndags som jag skulle gjort så lyckades jag ändå avsluta den i juli. Jag har ännu inte läst Emelies inlägg, men jag ska göra det så fort jag är färdig. Jag har sett att hon delat upp sitt i frågor på den delen vi läste nu och därefter frågor på helheten. Mycket bra idé tycker jag och tänker alltså göra likadant.
 
1. Veckans del börjar när vårt kära sällskap står vid Balins grav. Strax därefter blir de anfallna av orker. De lyckas fly, men vid bron blir Gandalf tvungen att offra sig för att de andra ska kunna ta sig därifrån. Var det någon mer än jag som blev VÄLDIGT ledsen när Gandalf dog? Tror ni förresten på att han dog?
Jag tyckte det var tråkigt att de sista 100 sidorna inte innehöll något av Gandalf överhuvudtaget. För trots att han skrämmer mig lite så har jag börjat tycka om honom. Jag tror dock inte att han faktiskt har dött (anledningen till det är att jag har för mig att jag någon gång såg honom i de senare filmerna som jag inte sett sedan jag var UNG). Det verkar inte troligt att han är död eftersom han är väldigt vis och trollkarlskunnig. Han verkar som en alldeles för viktig karaktär för att bara gå och dö. I alla fall så tyckte jag att det var synd att han inte var med något i slutet. Om det var något som var bra med att Gandalf dog så var det väl att Aragorn tog över som ledare. Som väntat var han bra på det.
 
Verkade det förresten inte som att det var Gandalf som "pratade" till Frodo när Frodo hade tagit på sig ringen i sista kapitlet?
 
2. Ingen i Brödraskapet är kvinna och vi har heller inte träffat på särskilt många kvinnor under bokens gång. Om vi väl gjort det så beskrivs alla bara som otroligt vackra. Vad tycker ni om det faktum att kvinnor bara är vackra i den här boken?
 
Mig irriterar det i alla fall. Visst är den skriven för länge sedan under en tid då det inte var lika jämställt, men ändå! Det hade ju varit trevligt om den här boken faktiskt hade kunnat gått emot det lite i så fall och haft några starka kvinnliga karaktärer. Förhoppningsvis blir det bättre i de andra delarna för jag är för tillfället trött på att kvinnorna bara ska ha fin sångröst och ett utseende vackrare än man någonsin skådat. Dock har jag för mig att Arwen är lite cool i filmerna, kanske har jag fel med tanke på hur länge sedan det var som jag såg dem.
 
3.  Vad tyckte ni om sista kapitlet? Boromir visar en helt ny sida när han nästan hoppar på Frodo för att få tag i ringen. Även Frodo visar en ny sida när han väljer att dra på sig ringen och sedan bara sticka utan att säga till någon. Inte ens Sam tänkte han meddela.
 
Sista kapitlet tyckte jag var väldigt bra och det gjorde att jag ville fortsätta läsa andra boken. Jag gillade att man fick se att andra faktiskt blir en aning besatta av ringen. Alla pratar om hur de skulle använda ringen till goda saker om de väl fick den. Det är tydligt att de alla är en aning besatta den. Boromir har skrämt mig ett tag nu och han irriterar mig eftersom han hela tiden gnäller. Jag började hata honom på riktigt när han var tillsammans med Frodo och nästan kastade sig över honom.
 
Det irriterade mig lite att Frodo tänkte sticka utan att säga hejdå till någon. Anledningen till att det irriterar mig kan vara att jag inte gillar Frodo så värst mycket. Dessutom tycker jag att det är dumt att han drar på sig ringen eftersom han vet att Ögat kan hitta honom ifall han gör så.
 
Det var bra att Sam hittade Frodo och lyckades följa med honom, men jag undrar hur de andra i sällskapet ska kunna hitta dem. För det är jag säker på att de kommer försöka göra. I alla fall några av dem.
 
4. Vad tycker ni om Frodo nu när ni har fått lära känna honom ordentligt?
 
Ska jag vara ärlig så har jag börjat ogilla Frodo en aning. I början tyckte jag ganska mycket om honom, nu tycker jag bara att han är tråkig. Han är den i Brödraskapet som enligt mig har min
st personlighet. Han verkar aldrig tycka särskilt mycket, istället känns det bara som att han flyter med. Dessutom irriterade han mig som sagt var när han drog på sig ringen i sista kapitlet. Visst var han i fara, men när han väl såg att Ögat letade efter honom så tyckte jag att han borde ha tagit av sig ringen för att inte sätta på den direkt efter igen.
 
 
Frodo verkar dessutom inte förstå hur mycket Sam och alla andra bryr sig om honom. Visst vill han inte offra sina vänners liv bara för att de ska följa med honom. Men han måste ju också förstå att de faktiskt vill följa honom.
 
 
 
 Om det är något mer som ni vill tillägga så får ni gärna göra det, men nu hade jag tänkt gå in på den delen där jag diskuterar helheten.

VARMT VÄLKOMMEN TILL "HELHETSDELEN"
 
1.  Tempot i den här boken är något som är väldigt omtalat och jag hade en fråga om just tempot den första veckan. Efter att ha läst hela boken hade jag tänkt köra en liten repris på den frågan. Hur tycker ni att tempot varit i boken? Har det varit snabbt, långsamt eller någon slags blandning? Vad har ni tyckt om det i så fall?
 
Jag måste säga att jag håller fast vid min åsikt om att tempot går upp och ner. De första 150 sidorna höll ett rätt högt tempo om man jämförde med vissa andra delar i boken. Då var allt fortfarande nytt och man fick veta en hel del intressanta saker. Senare i boken kunde det bli så pass utdraget att man knappt orkade läsa vidare. Boken hade också en tendens att ha ett alldeles för lågt tempo vid beskrivningar och ett alldels för högt tempo vid actionscener. När det väl blev lite actionpackat så var det alltid över efter bara några rader. Jag tror att Tolkien föredrog att skriva långa beskrivningar om landskapet istället för actionpackade scener.
 
Trots att jag låter väldigt negativt inställd till takten i boken så var det inte alls så hemskt som jag hade föreställt mig. Ibland flöt det faktiskt på riktigt bra och jag tycker inte att man ska lyssna på alla som säger att den är helt olidlig när det kommer till beskrivningarna. Visserligen hade jag lite svårt att se landskapet framför mig ibland, men ändå. Det kanske bara är jag.
 
2.  Vad tycker ní om språket?
I början tyckte jag att man la mer märke till språket. Det var också roligare i början när Tolkien skämtade lite. I slutet var det en mer allvarlig stämning och det var inte alls lika roligt som i början. Tolkien är  bra på att beskriva omgivningen mycket detaljrikt, men ibland kunde det bli lite för mycket tjat om öst och väst. Det var nog det som jag störde mig allra mest på med språket.
Trots att boken är rätt så gammal så märks det inte särskilt tydligt. Vissa ord som används har man aldrig hört förut, men man kan ofta lista ut vad de betyder bara genom sammanhanget. Jag tycker att de gamla orden ändå ger en viss charm till berättelsen.
 
När man läser förstår man hur mycket tid Tolkien lagt ner på det här landet. Allt är så himla noggrant planerat och den här världen känns så verklig att man nästan tror att den har existerat. Alla språk Tolkien hittat på bara för den här bokserien tyder på att han var otroligt engagerad i det han skrev.
 
3. Vad tyckte ni om boken som helhet?
Själv har jag väldigt blandade känslor för den här boken. Jag är inte någon van fantasyläsare och har därför lite svårt med alla speciella namn på personer och platser som nämns. Jag tycker också att det kan bli lite för långrandigt med beskrivningarna ibland. Trots det tycker jag faktiskt om boken även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför. Just nu känns det som att jag vill läsa resten av böckerna, men jag vet inte riktigt när jag ska ha tid.
 
4. Vad tyckte ni om själva det här projektet som jag och Emelie haft?
 
Om det inte hade varit för det här projektet så hade jag troligtvis ALDRIG läst den här boken. Jag har alltid bara hört massa dåligt om den, men när jag väl gav den en chans så visade det sig att den faktiskt inte var så hemsk som alla har sagt. Visst sög prologen och den har varit lite svår att ta sig igenom ibland, men den är inte alls så hemsk som vissa säger. Det känns skönt att jag nu själv läst boken så att jag inte behöver vara livrädd för den i resten av mitt liv.
 
Jag tycker att det här projektet har varit mycket roligt och jag skulle gärna göra något liknande igen. Hade det inte varit för det här projektet så hade jag som sagt var aldrig läst den här boken. Det har varit roligt att veta att andra också har läst den och kämpat sig igenom samma delar som mig.
 
Det som ändå har varit roligast är att så många nu tagit tag i boken och faktiskt älskat den! Många som har varit med oss och läst har skjutit upp den i flera år och nu när de äntligen tog tag i den så visade det sig att de älskade den. Det kändes skönt att jag liksom kunde "hjälpa" någon att ta tag i en bok som de kanske aldrig skulle ha tagit tag i annars.
 
Jag känner mig dessutom stolt över att jag faktiskt lyckades läsa den!
 
Svara på frågorna om ni vill eller skriv något helt annat! Det är fritt fram(:
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Man

GRATTIS, ANNA! Du får lite tysta cyberapplåder (som de ju ofta är) från mig - för stolt tycker jag att du borde vara! :-) Och så svarar jag en sista gång, med viss sorgsamhet.

1) Gandalf, Gandalf.. Jag blev också väldigt ledsen! Det kändes ofantligt tungt när han försvann, för han var sådan auktoritet och trygghet i sig, och det märktes på gruppen hur segregerade de blev till följd av det. Själv tror jag att han faktiskt dör på något sätt, i och med att han kommer tillbaka i (ev. spoileralert) ny skepnad senare i serien - som Gandalf Vit och inte Grå. Men ja, Aragorn axlade rollen tämligen bra! Och ja, Anna - vilket skarpt öga - det känns verkligen som det var Gandalf som pratade med Frodo. Gillar hur Tolkien knöt samman (då jag utgår från det du sagt) det senaste han sa, "Fly, era dårar", i Moria till gruppen med det han "sa" till Frodo, "Din dåre, ta av den!", i slutet - tuff detalj. :'D

2) Lite halvtradigt att det ska vara så att ingen kvinna syns särskilt mycket, och i såfall mest för sitt utseende. Fast ja, de aspekter du nämner är nog anledningen till varför Tolkien utformade sin bok/böcker som han gjorde - men det var kanske också för att han inte visste hur kvinnor fungerar? (Det är ju för det mesta så att författare skriver från sitt köns perspektiv. Så vem vet - trovärdigheten hade kanske sjunkit om han skrivit mer om kvinnor? Vad vet jag?) Jag gillar dock att Galadriel, trots att det är nämnt hur vacker hon är - men det är i och för sig alla alver, har sådan styrka och vishet. Så det jämnar ut sig lite, fast inte tillräckligt. Fler kvinnor kommer dock att dyka upp - så det ska bli skönt!

3) Äntligen någon som "erkänner" sitt förakt för Boromir! Själv hatade jag med honom ända sedan filmens första scen där han var med (med sina halvlömska blickar). Fast man måste hysa något slags sympati för honom, för det är uppenbart att till och med de godaste lockas av ringen. Och vad gäller Frodo tycker jag att han gör ett val som jag själv nog hade kunnat få för mig att göra. Visserligen ett väldigt dumdristigt sådant, men samtidigt modigt på något sätt. Men dumt är det som sagt, med tanke på att han märkte att Ögat nästan fick tag på honom bara någon timme tidigare när han tog på sig ringen först. Det gör mig förresten skeptisk och nyfiken - för när Frodo tar på sig ringen för ANDRA gången, så tycks det vara som om han har den på sig ännu längre, men inte kommer något Öga i närheten av honom då. Eller? Weird i alla fall, tycker jag.. Vad gäller sällskapet och om de hittar Sam och Frodo vet jag redan eftersom jag har lite koll på filmerna. Fast helt säker är jag nog inte eftersom jag har hört att en del skiljer sig mellan filmerna och böckerna, som det ju brukar.

4) Frodo har jag alltid haft lite svårt för, mest för att han är lite av en martyr. Grejen är nog den att jag - nästan oavsett vad - jämt hejar på huvudkaraktären, och därför stör det mig att Frodo är så himla obetänksam så ofta. Jag gillar mina karaktärer starka och intelligenta - inte perfekta, men i alla fall inte så obetänksamma som Frodo är nästan hela tiden. Så jag är nog lite 50/50, alternativt 60/40, inställd till honom. Jag förstår hans resonemang, och det är väl därför jag inte någonsin kan förmå mig själv till att ogilla honom. Han är god, men gör korkade grejer typ.

|| Helthetsdelen: 1) Tempot tycker jag har varit bra nästan hela tiden. Jag gillar att det kändes som om tempot följde historien, till att börja med lite sådär stojigt och lugnt när de befann sig i Fylke. Och allt eftersom det blev allvarligare förändrades tempot. När de var i Moria gick det lite mer trögt när de inte kunde ta sig fram, men hetsigt när orkerna dök upp. Sedan när de nådde alverna gick tempot ner för att sedan vid floden utanför Lorién bli ännu hetsigare. Så på det hela gillar jag upplägget. Tempot har följt själva historien, rättvist och naturligt. Fattar någon vad jag menar? (Haha.) 2) Ack ja, det här snacket om väst och öst - gjorde mig halvgalen ibland! Men språket älskar jag, det har sådan charm och är så säreget. Och sådan ambition det utstrålar! Man får sådan respekt för Tolkien. 3) Jag älskade boken! Ska börja läsa fortsättningarna inom kort, tror jag, medan jag fortfarande har "sommarlov" och är inne i historien. Min plan är att läsa ut serien innan Hobbit-filmen kommer ut i december. Nyheterna kom ju nyss att The Hobbit ska bli delat i tre filmer, och den sista ska ha premiär sommaren 2014. Materialet som ska filmas till just den sista ska komma från appendixet från Sagan om konungens återkomst - för att knyta samman Hobbiten med Härskarringen-trilogin. Känns lite sisådär, men Peter Jackson vet säkert vad han gör... (?) 4) Jag älskade det här projeketet - och det har varit så högst angenämt att kunna se vad ni har lagt märke till och utifrån det kunna "prata" med er om det och på så sätt känns det som om jag maximerat läsupplevelsen. Och jag gillar att jag kände mig pushad, och blev ännu mer sugen på att läsa boken. Så tack så hemskt mycket, Anna (och Emelie) för det här! Det har varit riktigt kul och jag hoppas på mer sådant här initiativ. :-D

Svar: Tacktacktack:D Och grattis till dig också! Jag är ju minsann inte den enda som lyckats:D Och jag håller med dig om att det faktiskt känns en aning sorgsamt att inte få så här långa kommentarer från dig längre!
1.Ja, jag har ju inte så bra koll på vad som händer med Gandalf, men jag har förstått att han kommer tillbaka på något sätt. Kanske gjorde Tolkien det där "talet" till Frodo så att man skulle förstå att Gandalf faktiskt inte är helt borta.

2. Det känns skönt att fler kvinnor kommer dyka upp, det gör mig också sugen på att läsa vidare direkt(den senaste dagen har jag blivit väldigt sugen på att fortsätta läsa den andra boken direkt, men jag vet verkligen inte om jag kommer orka det just nu^^).

3. Jag har mycket svårt att gilla Boromir, men efter att få lite distans från boken och även sett filmen så måste jag ändå förstå honom lite. Alla blir på något vis besatta av ringen och Boromir vill ju bara rädda sitt folk. Frågan är om man inte skulle bli lite likadan själv. Om min hemstad var i fara och jag visste att det fanns något som kunde hjälpa en (om man tänker kortsiktigt) så skulle man nog också frestas av det.

Jag tänkte också på det där med Ögat under tiden jag läste. Det borde ju ha letat efter honom även andra gången han tog på sig ringen, men icke.

4. Jag håller med dig. Det känns som att Frodo inte riktigt tänker efter innan han gör sina val. Ibland får jag känslan av att han bara kastar sig in i saker. Han är dock inte alls lika naiv som Pelle Svanslös som irriterar mig en aning just nuxD

1. Vilken smart tanke! Så har inte jag ens tänkt! Det där med tempot alltså. Om man ser det på det viset så har ju tempot passat in perfekt. Älskar att dina kommentarer alltid kan få mig att se på saker ur ett annat perspektiv!

3. Jag vill också läsa fortsättningen snart, dock vet jag inte om och när jag orkarxD Jag vill ju helst göra det så snart som möjligt så att jga inte glömmer alla namn. Jag fruktar nämligen att Tolkien inte kommer vara så vänlig att han kommer återberätta och sånt där. Han känns inte som den typen.

Egentligen förstår jag inte hur de ska lyckas få The Hobbit till hela tre filmer! Boken är ju väldigt kort och jag oroar mig för att det ska bli utdraget. Är det bara jag eller är det många som delar upp böcker nu i flera delar för att tjäna mer pengar? Exempel: "Breaking Dawn", "Mockingjay" och nu "The Hobbit".

4. Vad kul att du har gillat projektet! Jag har också gillat det väldigt mycket och jag håller med dig om att man fått ut mer av boken genom att diskutera det man lagt märke till. Det har varit otroligt roligt, speciellt dina långa kommentarer som jag varje vecka längtat till:D



bookshelf

2012-07-31 @ 16:19:55
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Man

Jävlarns, vilken megakommentar. Vi säger att det är för att det var sista gången. ;-)

Svar: Du vet att jag älskar dina megakommentarer så det gör absolut ingenting(:
bookshelf

2012-07-31 @ 16:20:18
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Ella

1. Jag blev ledsen! Han skulle ju liksom hålla ihop allting, och så dog han bara... Okej, jag ska inte skriva om jag tror han dör eller inte, för jag har ju faktiskt läst den innan, och det är en av de få sakerna som jag kommer ihåg...
2. Det gillar jag verkligen inte. Var är de fula kvinnorna? Räknas inte de som kvinnor? Dessutom tycker jag det är med alldeles för få kvinnor i boken över huvud taget...
3. Jag älskar det, det är så himla spännande! Det visar verkligen att folk blir galna av ringen, och man blir verkligen sugen på att läsa vidare i tvåan när man läst det.
4. Jag gillar faktiskt Frodo, jag vet inte varför riktigt, men det är något med honom jag gillar. Han är liiite osmart, men om man bortser från det så gillar jag honom!
---------------------------
1. Upp och ner. Ibland segt, ibland snabbt. Men jag har alltid velat fortsätta läsa, även när det har varit segt! Men lite långa beskrivningar med många namn i enligt mig.
2. Jag tycker språket är fint, jag gillar att det är gammeldags för då passar det verkligen ihop med boken. Det kryllar inte om bra citat direkt men själva språket är ändå fint!
3. Jag älskar den, det är en av mina absoluta favoritböcker! Det jag gillar mest är välden den utspelar sig i och de flesta karaktärerna.
4. Jättebra! :D Hoppas på något mer sådant här någon gång! (Hela kommentaren blev lite kortfattad, men jag hinner inte skriva något så långt nu tyvärr...)

2012-07-31 @ 18:10:32
URL: http://mittimellan-ella.blogspot.se
Postat av: Man

Jag kan inte låta bli att småfnissa åt din kommentar om Pelle Svanslös. Det tog liksom bort udden av Sagan om ringen-snacket. xD

Svar: HahahaxD Ursäkta om du för alltid kommer tänka på Pelle Svanslös när någon nämner Sagan om Ringen xD
bookshelf

2012-08-02 @ 00:31:23
URL: http://bokskadad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0