Sagan om Ringen vecka 1- diskussion

(Jag är ledsen Emelie att jag gnällde på dig för att du hade lagt upp diskussionfrågorna en dag för tidigt. Det visade sig att jag skulle vara ännu värre än dig och lägga upp dem en dag för sent istället xD.)
 
Eftersom Emelie redan lagt upp sina frågor så kommer sannolikheten vara stor att mina är någorlunda likadana. Inte av den anledningen att jag har tittat på hennes(jag har tittat på hennes men det var bara för att jag var nyfiken och för att jag inte ville ha precis likadana ifall jag hade tänkt i samma banor som hon tidigare) utan för att jag säkert har tänkt lite som hon. Det kommer nog också bli så att jag väver in lite svar på hennes frågor i mina svar.
 
1. Den här boken publicerades första gången 1954 och åldern på boken har oroat mig. Språket har förändrats mycket på kort tid och jag oroade mig för att jag inte skulle förstå en hel del. Hur var det för er? Tyckte ni att det märktes att boken är nästan 60 år gammal? På vilket sätt i så fall?
 
Åldern i språket bekymrar mig inte alls så mycket som jag hade förväntat mig. Visst kan det vara några ord då och då som jag inte förstår mig på eftersom de är gamla, men det inträffar inte alls särskilt ofta. Och även när det inträffar så kan man lätt lista ut vad orden betyder genom sammanhanget. Ett ord som ofta användes i boken och som räknas som ganska ålderdomligt är 'ty'. Dock är användandet av 'ty' inte något som stör överhuvudtaget, istället tycker jag att det passar bokens stil perfekt.
 
Det märks alltså på vissa ord och formuleringar att boken är gammal, men samtidigt inte alls lika mycket som i andra äldre böcker. Själva handlingen och världen de lever i skulle kunna hittas på av en författare idag och det visar att den här historien är tidlös. Hade boken inte varit en fantasy utan en vanlig bok med vanliga personer som lever under 50-talet så skulle man kunna se stora förändringar mot hur vi lever idag, men det gör man inte nu eftersom de varelser som boken handlar om inte finns överhuvudtaget i vår värld.
 
Emelie hade också en fråga om språket och jag hade tänkt svara lite på den frågan också. Jag läser, som ni redan vet, översättningen av boken. Namnen på alla personer och platser har översatts och heter alltså inte samma på engelska och svenska. Detta är dock inte något jag stör mig på eftersom jag inte vet vad platserna heter på engelska. Dessutom tycker jag att det är bra på ett vis att de faktiskt har översatt namnen så att man kan förstå den vitsiga innebörden i vissa ord även om man inte förstår engelska så bra.
 
Översättningen är annars väldigt bra och jag tycker att det är lätt att hänga med i språket. Ibland flyter läsningen på och man tänker inte alls på att sidorna flyger förbi, medan man ibland sitter och får läsa om samma sak flera gånger innan man ens har förstått det som man precis läst. Jag har märkt att jag får läsa om en del gånger när de förklarar släktband och även vid långa beskrivningar av omgivningen. Trots att jag inte är något fan av släktband så kan jag inte låta bli att ändå fascineras av det i boken. Det visar att Tolkien har  bra koll  och mycket bakgrundsfakta på alla sina karaktärer. Han har inte bara satt sig ner och hittat på lite karaktärer. Alla hobbitar har en bakgrundshistoria och släktingar som nämns har spelat en viktig roll för hur livet i Fylke är idag.  
 
Något jag däremot har lite svårt för ibland är dialogerna och det kanske främst är dem som kan visa att boken är rätt gammal. Ibland känns de inte trovärdiga alls och jag sitter med ett leende på läpparna samtidigt som jag tänker att ingen skulle säga så i verkligheten. Jag har fått för mig att dialogerna är mycket sämre i äldre böcker eftersom de kanske inte hade lika bra koll på hur man egentligen talade med andra. Fast egentligen kanske det beror på att de faktiskt visst pratade på det här sättet, men det är vi som har ändrat vårt sätt att tala sedan dess.
 
Så trots att språket är lite utdraget och jobbigt ibland så gillar jag det ändå och jag har mycket lättare för det än vad jag från början trodde att jag skulle ha!
Gillade det där citatet väldigt mycket.
 
2.  Vad tycker ni om takten i boken än så länge? Är den snabb eller långsam? Är det bra eller dåligt i så fall?
På sätt och vis anser jag att takten både är snabb och långsam. Visst har det gått ca 150 sidor och först nu börjar själva äventyret, men man har fått veta så mycket viktig fakta att det inte hade gått att börja äventyret tidigare. Inte som jag tycker i alla fall. Jag har älskat alla tillbakablickar som man fått och alla små berättelser som har berättats av Gandalf med flera. Trots att jag inte är förtjust i böcker som tar alldeles för lång tid på sig att komma igång så tycker jag ändå att den här faktiskt har kommit igång och jag gillar att man får lära känna karaktärerna lite innan så att man vet hur det är i det vanliga vardagslivet.
 
Prologen var dock långsammare än allt det jag har läst tillsammans. Oj vad jag led. För ett tag trodde jag att juli skulle bli en mycket plågsam månad ifall hela boken fortsatte i samma spår som prologen. Språket i prologen var inte alls lätt att hänga med i och det var bara TRÅKIGT. Det var massa historia om hur allt hade bildats och ärligt talat förstod jag inte mycket av det. Kanske för att det var så himla TRÅKIGT. Prologen blev en aning intressant när den nämnde Bilbos äventyr och jag läste noggrant för jag visste att det troligtvis skulle vara viktigt senare. Så här i efterhand är jag ändå glad att jag plågade mig igenom prologen då en del information där i har visat sig viktig senare.
 
Jag tyckte inte att det gjorde så mycket att jag inte hade läst Bilbo innan jag började i Sagan om Ringen. Man fick en väldigt bra återberättning i prologen och det hintas även om det under bokens gång. Trots det ångrar jag ändå att jag inte läste den för när man får höra om den så verkar den otroligt intressant. Kanske läser jag den senare någon gång.
Vad tyckte ni om prologen förresten?
 
3. Hur upplever ni karaktärerna än så länge?
Jag såg första Sagan om Ringen några gånger när jag var yngre och Frodo ser riktigt ung ut där. Runt 20. I boken är han däremot 50 år gammal när han ger sig iväg. Kanske är det ringen som gör att han ser mycket yngre ut för det står ju att Bilbo inte hade åldrats mycket alls på ca 60 år. I alla fall gillar jag Frodo. Jag gillar hur han och alla andra har väldigt speciella drag. Att de till exempel älskar mat(underbar förmåga), att de inte villl och inte har lämnat hemmet. Jag kan relatera till det här med att de inte vill lämna sitt hem på sätt och vis eftersom jag också är lite som dem. Visst är jag inte lika extrem som de är, men jag kan fortfarande relatera till det. Jag gillar vänskapen som hobbitarna har med varandra och det känns verkligt.
 
Gammal ser han i alla fall inte ut att vara!
 
Gandalf kan jag inte hjälpa att jämföra lite med Dumbledore och då vinner Dumbledore stort än så länge. Jag tycker att Gandalf nästan känns lite hotfull ibland, ska jag vara ärlig så skrämmer han mig faktiskt lite.
 
Jag tycker alltså om karaktärerna, även om Gandalf skrämmer mig lite, ifall det inte var så tydligt.
 
4. Vilken är er favoritdel i boken hittills?
Min absoluta favoritdel än så länge är när Bilbo precis har flyttat och Frodo ska dela ut gåvor som Bilbo har skrivit lappar till. Jag tycker lapparna som följer med gåvorna var väldigt roliga och vitsiga. Gåvorna som personen fick hade ofta något att göra med vad Bilbo tyckte om dem och vad för påverkan de hade haft på hans liv.
 
 Om ni har något annat att lägga till som ni har tänkt på så får ni gärna skriva om det!
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Ella

1. Jag tycker inte att det märks så jättemycket, då endel böcker väljer att ha gammalt språk för att få in en viss känsla, så det är ju inte bara gamla böcker som har gammalt språk. Jag tycker inte den känns jättegammal i alla fall, utan väldigt tidlös!

2. Jag tycker takten är alldeles perfekt. Inte jättesnabb men inte heller seg. Visst, den kan vara lite seg ibland, men efter det händer det något som gör att man glömmer bort det sega och är helt fast i berättelsen igen.

Vad jag tyckte om prologen: Dötrist... Särskilt de delar om Bilbo, jag har nämligen läst den boken, alltså Bilbo - en hobbits äventyr, innan. Men fast den var tråkig och seg kunde den ändå vara lite intressant ibland och det kändes bra att ha läst den!

3. Jag älskar karaktärerna, hur färgstarka de är och hur genomtänkta de känns. Jag håller med om att Gandalf är lite läskig, men jag gillar honom ändå ;)

4. Jag vet inte riktigt, jag gillar faktiskt de mesta av den och själva helheten. Jag kan inte riktigt välja en favoritdel än, jag vill nog läsa lite mer i boken först :)

Jag älskar boken än så länge, till och med mer än jag gjorde första gången jag läst den! Jag älskar världen Tolkien byggt upp, och det känns nästan som om den funnits någon gång för länge sedan. Det var nog det jag hade att lägga till tror jag... Jättebra frågor! :)

Svar: Ja, jag tycker att språket faktiskt passar väldigt bra i den här boken. Det känns som att det gamla språket passar till själva handlingen.
Det verkar inte som att någon gillade prologen, inte jag heller. Fast jag håller med dig om att det ändå var bra att man tog sig igenom den!

Ja, visst känns det som att Tolkien berättar om något som han själv upplevt typ. Anledningen till att det känns så är nog för att han hade så otroligt mycket bakgrundsfakta och visste allt om världen. Även hur den var för flera tusen år sedan.
bookshelf

2012-07-09 @ 21:03:03
URL: http://mittimellan-ella.blogspot.se
Postat av: Man

På förhand ber jag om ursäkt för att det här bara blir en fet klump (damn you, blogg.se!).

I vilket fall som helst.. Även ditt citat gillade jag mycket!

Som hos Emelie sitter jag såklart i skräddarställning och läser igenom varje litet ord som du präntat ner. Börjar som sedvanligt från början:

1) 60 år går väldigt fort, men lämnar desto större avtryck vad gäller både språk och teknik. På sätt och vis märks det - särskilt meningsbyggnaden känns lite mer "stilistiskt" eftertänkt - men ändå inte avsevärt. 'Ty' brukar jag klämma in då och då när jag skrivit uppsatser samt tal till skolan, trots att Word insisterar på att ordet är föråldrat/byråkratiskt, haha. Däremot tycker jag det är intressant att allting beskrivs som 'litet', med det där lilla t:et i slutet. Inte för att det egentligen är ovanligt, men jag tycker det gör att boken andas lite äldre. Så det plus dialogerna, som du säger, visar tecken på att detta är en äldre bok.

Annars håller jag med om att historien är tidlös. Så, det är nog något som fantasyböcker lättare kommer undan med än samtida romaner (som väldigt ofta gör referenser till populärkultur).

Och vad gäller översättningen har jag ju redan sagt att jag inte gillar försvenskningen av många orts- och karaktärsnamn. Å andra sidan måste jag hålla med dig - Brandybuck blev ju förtydligat på svenska. Jag är inte dålig på engelska, men verkligen inte såpass duktig att kunna skönja nyanser som endast de som har engelska som modersmål kan se, eller de som är riktigt duktiga på språket.

2) Angående takten håller jag med! Både snabb och långsam. Det tog ju inte alldeles för lång tid innan första födelsefesten var överstökad, liksom också den andra, och de senare var på väg till Krikdala. Har bara så svårt att få det att insjunka att det är TVÅ böcker till efter det här. Och Simarillion, om man nu tänker vara så nördig.

Prologen kändes som om den var skriven väldigt formellt, och det skrivsättet gör ofta att åtminstone jag nickar till. Kanske man skulle läsa det sist istället? För då vet man faktiskt vilka alla är och har bättre uppfattning kring Midgård och alla väsen m.m.

3) Frodos utseende vid den äldre åldern tycker jag kan argumenteras med det du nyss lade fram - att ringen påverkar bäraren. Tycker om hur Frodo framställs, än så länge i varje fall, med sin vänliga inställning trots att han vet att den här resan kommer vara en stor risk och uttömmande vad gäller livsork. Och att han gick med på det så kvickt! Kan helt klart med relatera, att man vill resa samtidigt som man är hemmakär.

Håller återigen med om att Gandalf (och faktiskt också Dumbledore - särskilt i filmerna!) känns lite hotfull. Men med hans livs bagage är det kanske inte så märkligt? Vi har ju inte riktigt fått lära känna Gandalf än.. Är väldigt nyfiken på att veta mer om vad han faktiskt gör när han försvinner.

4) LAPPARNA FICK MIG ATT SKRATTA. Så himla bra berättat och genomtänkt! Jag gillade även den sista scenen i det senaste kapitlet innan 'Gamla skogen' när det avslöjas vilka som känner till Frodos hemlighet. Särskilt Merry steg fram ur skuggorna, och mitt hjärta blödde ju lite/t/ extra där. Så himla fint gjort, och sagt. Fast jag har i hemlighet blivit riktigt tårögd genomgående, när Bilbo drar iväg och Gandalf försvann efter ett tag, osv.

Tack för dina tankar, Anna - grymt jobbat!

Svar: Tack för din tankar själv, Man! Jag älskar att du skriver så himla mycket och verkligen lägger ner tid på att kommentera!:D Det där med 'litet' har jag också tänkt på och jag håller med dig. Jag undrar också vart Gandalf är förresten, och vem den svarta riddaren är. Jag måste nog gå till sängs och läsa snart så att jag kanske får någon av mina frågor besvarade i alla fall. Och så att jag är säker på att hinna färdigt tills på söndag. Tack ännu en gång för din SUVERÄNA kommentar, jag håller med om allt du säger!:D
bookshelf

2012-07-09 @ 21:21:33
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Man

Förresten håller jag också med Ella: "Jag älskar världen Tolkien byggt upp, och det känns nästan som om den funnits någon gång för länge sedan." - Själv är jag snart övertygad om det, vilket i sin tur tyder på hur skicklig och duktig Tolkien var. Och snacka om att han hade koll på sin värld..

2012-07-09 @ 21:24:20
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Man

GAH. Tack! Och jag blir ju galet peppad av att läsa både dina och Emelies prat om boken. Måste nog också sätta mig ner igen och verkligen läsa (omedelbart)!

Svar: Vad bra!:D Och förresten så läste jag ingenting igår efter att jag väl hade lagt mig för att läsa^^ Jag blev helt plötsligt inte alls sugen på att läsa och det slutade med att jag låg i sängen och stirrade upp i taket istället för att läsa. HahahxD
bookshelf

2012-07-09 @ 22:09:07
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Lisa

Okej, då ska vi se om jag kan få ner lite tankar. Språket hade jag inga som helst problem med, och trots att jag läste en översättning så tyckte jag det var riktigt bra. Det märks så klart lite att den är skriven för en väldans massa år sedan, men det tycker jag bara är roligt! Haha.

Takten har jag tyckt var så där. Prologen var väldigt seg, om än nödvändig. Och det känns som om själva historien drar igång på riktigt nu efter att vi läst drygt 100 sidor. Jag tror det var detta som fick mig att lägga ner boken då jag försökte läsa den för ett par år sedan - just att början var så seg.

Jag tycker inte man riktigt har fått lära känna karaktärerna ännu, utan det känns mer som att jag går på hur de är i filmerna, haha. Men Bilbo gillar jag, det måste jag erkänna. Och jag har alltid älskat Sam, haha.

Och jag håller med om delen där Frodo delar ut breven. Klockrent, haha! Jag blev faktiskt rätt så förvånad (av någon anledning) då jag insåg att boken faktiskt hade rätt så bra humor! Bra där Tolkien!

Men som avslutning säger jag att jag gillar boken, och ser fram emot att få läsa resten! :D

Svar: Jag håller med om språket! På något vis är det bra att det ändå känns lite gammalt:)
Prologen var verkligen smärtsam och jag förstår om personer ger upp redan där. Hade jag inte varit med i den här "utmaningen" hade jag nog inte tagit mig i genom prologen(om jag någonsin ens plockat upp boken).

Ja, visst är boken rolig ibland! Den är också sådär härligt sarkastisk som jag gillar!:)
bookshelf

2012-07-10 @ 11:15:40
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Klara

Så, minns inte riktigt allt ajg tänkte medans jag läste men kan väl försöka få ner några av de jag kommer ihåg. Givetvis tycker jag det märks att det är en äldre bok men jag gillar faktiskt att läsa böcker med lite gammeldags språk då och då så jag störde mig verkligen inte på det. Takten är väl inte väl seg ibland och prologen... usch den var väldigt jobbig att ta sig igenom. Jag antar väl att den kan vara nödvändig om man inte vet något om serien men då jag läst boken förut och sett filmerna kändes den onödig, just för mig. Gillar väl karaktärerna, håller dock med om det du skriver angående åldern... Jag blev förvånad när det stod att han var typ 50! Går dock mer på vad jag tyckt förut med karaktärerna än det jag läst nu men som sagt gillar jag dem. Håller med om att gåvorna och det var jättekul att läsa om, annars har jag väl ingen speciell favoritdel! Så, ja...det var väl några av mina tankar!

Svar: Jag håller med om att det gamla språket faktiskt passar väldigt bra i den här boken och det är inte något man stör sig på mycket alls! Du är inte den första som hatat prologen, alla som skrivit hittills har gjort det och även jag^^ Jag kände dock ändå att den var nyttig för mig att läsa, men jag kan verkligen förstå om du bara tyckte att den var onödig!
bookshelf

2012-07-10 @ 21:26:13
URL: http://klaraasbooks.wordpress.com
Postat av: Man

Hahah. Jag läste kanske två sidor, sedan blev det paus. Får nog bli hetsläsning till helgen igen. Känns som det kommer bli en genomgående grej.. xD

Svar: Ungefär som det är för mig då^^ Varje kväll tänker jag: imorgon ska jag läsa hela dagen! Sedan slutar det med att jag ändå bara läser en halvtimme på kvällen och kommer typ 2 sidor längrexD
bookshelf

2012-07-12 @ 20:05:36
URL: http://bokskadad.blogg.se
Postat av: Chamilla Magnusson

Hur många kapitel åt gången läser ni?
Jag är en bra bit efter men tänker ändå vara med i diskussionen om det går bra n_n

Svar: Ursäkta för att jag svarar så sent. Om du går in på kategorin "Sagan om Ringen-läsning" så kan du hitta hur många kapitel vi läser åt gången. Även om vi har slutat nu så kan du ju ändå följa det schemat om du vill!(:
bookshelf

2012-07-28 @ 00:05:19
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/
Postat av: Chamilla Magnusson

Okej, jag ska försöka n_n Kan jag lägga in mina "uppgifter" trotts att ni läst klart?

Svar: Självklart kan du det! Det är alltid roligt att se vad folk tycker:D
bookshelf

2012-08-01 @ 21:44:26
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0