EXTREM överlevnadsguide till NaNoWriMo

1 november sätter NaNoWriMo igång, och självklart ska jag delta! Låt oss ignorera det faktum att jag egentligen inte har någon idé, och den idén jag har är väldigt outvecklad, krånglig och kräver egentligen mycket research. Men man får ta vad man har! I det här inlägget ska vi dock inte prata om min NaNo, utan om er! Jag har deltagit i NaNoWriMo två år tidigare, och jag skulle vilja dela med mig av den kunskap jag har samlat in under de två åren, så att ni också ska vinna. Nu kör vi!
 
1. RADERA ORDET "RADERA" FRÅN DITT VOKABULÄR UNDER NOVEMBER
Att radera något man har skrivit på sin NaNo är lika dumt som att försöka invadera Ryssland på vintern. Minst tusen gånger kommer du att skriva en mening, paragraf, stycke eller ett kapitel som suger så himla mycket att du bara vill gråta när du tänker på det, MEN TA INTE BORT DET. Markera det med kursiv stil eller någon annan färg på texten, men ta inte bort något. Om du ska bära upp en säng till övervåningen så går du ju inte först tio trappsteg för att sedan backa två trappsteg eftersom du inte riktigt var nöjd över din prestation. Samma sak gäller din NaNo. RADERA INTE.
 
2A. SPARA INTE PÅ KRAFTERNA I BÖRJAN - SKAFFA DIG ETT FÖRSPRÅNG
Alla som springer maraton säger att man ska spara på kraften i början av loppet för att sedan ta i ordentligt mot slutet. Detta gäller inte för NaNoWriMo. I början är man sjukt exalterad och då är det lika bra att ta vara på det och skriva som om det inte finns någon morgondag. Under vecka tre kommer man hata både NaNoWriMo och den värdelösa historia man har tänkt ihop och då kan det vara bra att man skaffade sig ett försprång i början, så att man kan ta sig en vilodag och bryta ihop. 
Sträva alltid efter att vara Jack Sparrow och inte en kannibal!
 
2B. INGET ÄR FARLIGARE ÄN ATT HALKA EFTER
Att halka efter en eller två dagar är vanligtvis inte särskilt farligt, men blir det mer än så, då ska man börja oroa sig. Börjar man väl halka efter är det väldigt lätt att ge upp, och det vill vi inte! Märker du att du börjar halka efter kan det vara bra att sätta sig ner någon dag och kanske skriva 5000 ord för att komma ikapp. 
 
3. HÅLL UT, VAR IHÄRDIG, GE INTE UPP
Självklart kan något oväntat inträffa som gör att man verkligen inte har tid att skriva, men det som oftast slår till efter två veckor är inte stress, utan lathet. Då kommer djävulen på din axel fram och säger: "du kommer ändå inte att klara 50000, så varför slösa tid och kraft på det i onödan? Ta en chokladbit istället och se på en film." Lyssna inte på henom! Ditt mål behöver inte vara 50000 ord, men det mål du sätter ska du försöka hålla fast vid till varje pris. Det är så lätt att sänka sitt mål med några tusen ord bara för att man är lat och inte orkar. Men om du kämpar dig igenom november och klarar ditt mål så kommer det kännas så himla awesome att det är värt allt slit!
 
4. SITTER DU FAST I KVICKSAND OCH KAN INTE KOMMA LOSS? SKRIV NÅGON SKIT.
Det händer ibland (ofta) att man fastnar (speciellt mot slutet) och har ingen aning om vad man ska skriva. Skriv då någon skit som inte tillför något till historien och som egentligen inte alls är bra. Bara för att komma igång och för att få dina ord. Det kanske till och med kan hjälpa dig att komma på vad du verkligen vill skriva. Förra året skrev jag till exempel en världelös och helt onödig drömscen. Eller så kan du bara beskriva något VÄLDIGT ingående, det har jag också gjort. 
 
 
 
5.  FRÅGESTUND MED DINA KARAKTÄRER
Om jag ska lära känna mina karaktärer funkar det tyvärr inte att jag bara fyller i ett formulär. Jag vet att det fungerar för vissa, och det är ju toppen! Det som funkar bättre för mig är istället att ha en frågestund med mina karaktärer. Då tar jag en av mina karaktärer och låter den ställa frågor till en av mina andra karaktärer. Jag skriver sedan allt detta som flytande text, som jag skulle göra i min NaNo. Det tar lite längre tid än att fylla i ett formulär, men det funkar bättre för mig. Då lär man sig också hur karaktärerna pratar, uppför sig och hur de interagerar med varandra. 
 
6. ATT REDIGERA ÄR SOM ATT SKRIVA UNDER PÅ DIN EGEN UNDERGÅNG
Börjar du väl redigera din text så kommer du snart inse att det du skriver suger. Du kommer bli så fast i att redigera det du skriver att du inte kommer hinna färdigt med ditt mål. Du kommer redan att hata din text tillräckligt under november, så varför försöka redigera den och göra hatet ännu värre? Så redigera inte. Läs inte ens det du har skrivit. 
 
7. INTERNET IS NOT YOUR FRIEND
Twitter, Tumblr, Youtube, Instagram, bloggar.  Alla de grejerna är bara distraktionsmoment som kommer göra att du inte vinner NaNoWriMo. Om det är möjligt: stäng av internet. Annars kommer du bara gå in på Tumblr när det går lite trögt, och två timmar senare är du fortfarande kvar där och har inte skrivit ett enda ord sedan dess. 
 
8. MUSIC TO MY EARS
Musik behövs när man skriver, vare sig du har en skräddarsydd spellista till din bok eller inte, enough said!
 
 
9. TAKE A WALK, TAKE A WALK, TAKE A WALK
Ibland fastnar man, och då kan det bästa vara att ta en promenad för att rensa huvudet och för att komma bort från sin historia lite! Underskatta aldrig en promenad, den kan göra att du finner lösningen på alla dina problem (men jag ger inga garantier).
 
10. VAR INTE DEN SOM GLÖMDE DEN PERFEKTA PLOTTWISTEN - BÄR PÅ EN ANTECKNINGSBOK
 Om du ska lämna hemmet under november föreslår jag att du har en anteckningsbok med dig, så att du kan skriva ner alla de idéer du kommer på medan du är ute. Du tror kanske att du kommer komma ihåg, men det gör du inte. Sedan så finns det ju folk som lever i nutiden och har smartphones, då kan ni förstås alltid anteckna i dem. 
 
11. UPPTÄCK NYA PLATSER (IRL)
Ibland kan det räcka med att skriva på en ny plats för att man ska bli exalterad på nytt. Förra året skrev jag lite av min NaNo på biblioteket och det gav mig mycket ny inspiration. 
 
12. HA EN PLOT OUTLINE (ELLER BULLSHITTA BARA)
För att man inte ska fastna kan det vara bra att ha en outline över vad man vill ska hända i boken. Det är också bra om du vet hur du vill att det hela ska sluta, så att du har något att skriva och sträva mot. Men det funkar utan det också. Det är i alla fall det jag hoppas på eftersom det är det jag tänker ge mig på i år (så länge jag inte får någon uppenbarelse inom de närmaste dagarna). 
 
 
Jag hoppas att ni inte dog av uttråkning när ni läste den här milslånga guiden. Jag skulle garanterat kunna skriva minst fem punkter till, men man bör veta när det är dags att sluta (jag har säkert redan klivit över den gränsen för länge sedan). 
 
Någon annan som har skrivit väldigt bra tips är Beate, så ni kan läsa hennes tips genom att klicka HÄR.
 
Lägg gärna till mig som Writing Buddy på NaNoWriMos hemsida. Jag heter som alltid AnnaBookshelf!
 
 /Anna(:
 

Kommentarer
Postat av: Beate

Så bra tips!! Själv hade jag gärna velat läsa de där andra fem du inte tog med ;) Så himla kul att sådana här inlägg börjar dyka upp! PEPPA!!! :D

2014-10-28 @ 22:35:20
URL: http://bokbeate.blogspot.com
Postat av: Mimmi

Riktigt bra guide x)
Funderade själv på att vara med, men känns som om det kommer bli alldeles för stressigt i år~ Får försöka någon annan gång istället ;)

Svar: Tack så jättemycket! Vad synd att du inte hade tid att vara med i år... Kanske har du tid nästa år :)
bookshelf

2014-10-29 @ 10:11:47
URL: http://minbokkista.blogspot.com
Postat av: Pia

hahahah BÄST!!! blev faktiskt mycket mer peppad nu! :D

Svar: Taaack<3 :D Vad bra att du blev peppad! Nu måste jag bara lyckas peppa mig själv^^
bookshelf

2014-10-29 @ 13:54:59
URL: http://bookrelated.devote.se
Postat av: Anonym

Åh det är ju snart nu!! Jag har verkligen varit dålig på att tagga till inför nano i år men självklart ska jag vara med! Tack för alla tips! :D

Svar: Varsågod! :D
bookshelf

2014-10-30 @ 00:28:48
URL: http://readingthisworld.blogspot.se
Postat av: Beate

Och här kommer en till kommentar! xD Jag har hittat tio nya böcker till dig, och de är:
De fyras tecken, Berättelser från yttre förorten, Brott och straff, Överenskommelser, Femtio nyanser av honom, Mordet på Orientexpressen, Harry Potter och de vises sten, Gatukatten Bob, Me and Earl and the Dying Girl och Rubinröd! Hoppas du är nöjd ;D

Svar: Tack för böckerna! Jag ska göra taggen igen när jag har tid! :D (Jag måste bara hitta världens bästa gif till Brott och straff ju!^^)
bookshelf

2014-10-30 @ 20:38:41
URL: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0