Love Hurts vol. 2

Titel: Love Hurts vol. 2 
Författare: Kim W Andersson
Sidantal: 132
Betyg: 5/10
Originalspråk: Svenska
Serie: Ja (del 2)
 
I somras spenderade jag en fantastisk dag med första volymen av Love Hurts. Den var snyggt ritad, hade smarta slut, var blodig och underhållande. På Bokmässan i år plockade jag därför upp volym två och läste med höga förväntningar. Och besviken blev jag. 
 
Tecknarstilen är fortfarande precis lika trevlig och färgglad som i första volymen, men i stort sett allt annat var en besvikelse. Mest av allt saknade jag de smarta sluten som fanns i första volymen och alltid förhöjde hela novellen. I den här volymen fick jag aldrig aha-känslan eller det där lilla leendet på läpparna när jag läste den sista serierutan. Känslan var istället mer åt jaha?-hållet, och många av novellerna kändes nästan återanvända från första volymen. Som att Kim W Andersson tog samma grundkoncept men bara ändrade karaktärerna och landskapet lite. 
 
En genomgående sak i de flesta av novellerna är att karaktärerna "berättar" historien, och jag kan inte minnas att det var så i den första. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men istället för att ha dialog och bilder som driver historien framåt så är det karaktärerna som berättar: "Jag gjorde det här", "jag gillar det här", "jag ville så gärna.." Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre, men jag hatade det i alla fall. Det kändes löjligt och som att författaren inte riktigt visste hur han skulle få fram all information han ville på ett subtilt sätt. 
 
Och jag vet inte om det beror på att jag är korkad, men jag hade ofta svårt att hänga med i handlingen. I vissa noveller fick jag läsa om och om och om och om och om innan jag fattade vad som hände. Som sagt, det kan ju också ha varit jag som upplevde en drastisk IQ-förlust precis innan jag började läsa det här albumet. 
 
Flera noveller i den här volymen drog också åt science fiction-hållet och då blev det ännu svårare för mig att behålla intresset. Jag är helt enkelt inte ett särskilt stort scifi-fan, men det är ju inte precis Kim W Anderssons fel.
 
 
Jag rekommenderar verkligen att ni läser första volymen i den här serien, men att ni sedan struntar i den här. Volym två gav mig inget nytt och jag blev mest bara frustrerad över att den inte levde upp till sin föregångare. Men om du är ett stort Science Fiction-fan kanske du tycker bättre om det här albumet än första, vad vet jag.
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Petra

Åh, vad tråkigt att den inte levde upp till förväntningarna. Jag har både vol 1 & 2 hemma, och hade tänkt läsa båda snart.

sv: Haha, jag gillar med att prata om Scream. Är så taggad på s2 nu, men ska se s3 av The 100 först (jag känner nu att jag hinner inte med mitt TV-tittade alls. Sån besvikelse). Och tänker nog se om s1 först, så jag har allt i färskt minne. Förhoppningsvis börjar jag till helgen/början av nästa vecka, och så återkommer jag för diskussioner då! :D

2016-10-25 @ 16:43:51
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0