Upptäckandet av bokhandeln

Jag tänker absolut låtsas som att det inte alls var ett och ett halvt år sedan jag sist uppdaterade, och så kommer jag helt enkelt bara dyka in i det jag vill skriva om för stunden. 
 
Det ligger inte riktigt i tiden att uppmuntra till konsumtion av nya prylar, så det här inlägget kommer kanske kännas lika daterat som resten av min blogg. Men under den lilla julledigheten som nyss tog slut gjorde jag något mysigt som jag aldrig direkt har gjort tidigare, men verkligen har lust att göra igen. 
 
Det var nämligen så att jag lyssnade på en podcast vid namn "Books Unbound" av youtubern Ariel Bissett och Raeleen Lemay. Där berättade Raeleen om "The Chestnut Man" skriven av en dansk författare. Mitt intresse väcktes direkt och när jag kom hem googlade jag runt och insåg att den såklart även var översatt till svenska. MEN. Den var utlånad på biblioteket och trots en noggrann genomsökning av min lokala secondhand-affär hittade jag den inte där heller. Och ibland när man hör om en spännande bok så vill man inte läsa den nästa vecka när den lämnats tillbaka till biblioteket, eller om två år när man äntligen hittar en sliten kopia på ett secondhand. Därför gjorde jag något jag faktiskt nästan aldrig gjort förut. Jag gick till bokhandeln och köpte den.
 
Det låter kanske ganska efterblivet och som ett värdelöst tips att rekommendera någon att gå till bokhandeln. Speciellt 2020 när man kan beställa precis vad man vill på internet. Tro mig, jag vet. Jag jobbar på Postnord. Men förr i tiden när jag var som mest besatt av böcker gick jag aldrig till bokhandeln. Jag beställde alltid på internet. Och sedan väntade jag. Och väntade. Och väntade lite till. För allra oftast beställde jag från Book Depository där det kunde ta säkert två veckor innan böckerna kom.  När väl böckerna sedan kom var jag taggad på att få dem, men inte längre sugen på att faktiskt läsa dem. Den där lusten som bara flammar upp hade hunnit dö på den tiden det tog för böckerna att komma. Så de hamnade på min bokhylla utan att läsas och många av dem står kvar där olästa än idag. 
 
Men "Kastanjemannen" (som jag inser nu att jag inte har namngett än) köpte jag och började läsa bara någon timme senare. Efter två dagar var den slut tack vare att jag började läsa den medan den där flamman av intresse fortfarande fanns kvar. Så kanske vill jag med det här inlägget inte alls uppmuntra till överkonsumtion utan till konsumtion där man vet att man faktiskt kommer använda produkten man köper. Inte för att mitt inlägg prompt behöver ha någon vidare moral heller men. 
 
I vilket fall tyckte jag det var riktigt mysigt att kunna gå till min lokala lilla bokhandel och plocka upp just den enda boken jag ville ha den dagen utan att behöva sitta i flera dagar och vänta på den. Jag tror att jag kommer försöka göra det oftare. Om den inte finns på biblioteket eller secondhand förstås, för då blir det alltid mitt förstaval!
 
/Anna(:

Kommentarer
Postat av: Maria

Den här typen av konsumtion känner jag är helt okej att uppmuntra. Ett positivt exempel på konsumtion liksom. För vi vill ju samtidigt stötta våra lokala bokhandlar. Om vi har någon.(Eftersom vi inte låtsas om att det var ett och ett halvt år sen du skrev sist kan jag inte skriva att jag saknat dig men det skulle kunna vara så.)

Svar: MARIA! Jag har saknat dig också! Helt otroligt att du fortfarande har koll på min blogg! Varför pratar vi aldrig förutom här? :(
Ja men precis! Jag har verkligen också börjat tänka på att man ju såklart vill stötta de lokala butikerna. För hur roligt skulle det vara om man någon gång ville köpa en bok och så hade man ingen bokhandel kvar. Det hade varit förödande.
bookshelf

2020-01-26 @ 22:51:16
URL: http://trasigkofta.blogspot.com/
Postat av: Anna - Boktycke

Jag älskar att gå i bokhandlar men köper nästan aldrig något. Brukar mest låna på bibliotek eller läsa digitalt men det är en speciell känsla att känna på en ny inbunden bok.

Känner annars igen mig i det du skriver. Beställde förr också från TBD och när böckerna väl var framme så var man inte så sugen på att läsa dem längre.

Svar: Hej Anna! Vad glad jag är att du fortfarande minns att min blogg existerar! :)
Jag är precis som dig. Går jätteofta in i bokhandlar och köper absolut noll varje gång. Därför kändes det så speciellt och lyxigt att faktiskt göra det den här gången trots att det var lite dyrare.

Antar att du inte beställer på TBD längre. Vart handlar du nu? :)

Ha det bra, Anna! :)
bookshelf

2020-01-27 @ 13:17:10
URL: http://boktycke.se
Postat av: Anna - Boktycke

Det är klart att jag minns din blogg :) Saknar faktiskt vårt gamla bokbloggsgäng och alla bokmässaträffar (jag var dock bara med på en haha).

Nu för tiden så läser jag mest digitalt så jag beställer från Amazon eller låna från bibblan. Villl jag ha fysiska böcker så beställer jag fortfarande från TBD, men det är ganska sällan.

2020-01-28 @ 10:37:55
URL: http://boktycke.se
Postat av: Anna readingthisworld

Fint ju, Anna! Tack för tips, har också börjat lyssna på Books Unbound nu 😍

2020-03-04 @ 23:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0